FVP:UPPVFK019 Methodology of Andragogy Resea - Course Information
UPPVFK019 Methodology of Andragogy Research
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2023
- Extent and Intensity
- 8/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Vladislava Závrská, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Educational Care for Seniors (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je zaměřen na praktické využití prezentovaných témat. Jednotlivá témata jsou zasazena do kontextu výzkumné práce s dospělými a seniory. S odkazem na bakalářský stupeň studia je důraz kladen především na využití poznatků v závěrečné práci a v přímé praxi. Studenti mohou získané informace využít v rámci vlastní praxe, a to za účelem zvýšení validity dat a celkové kvality malých institucionálních výzkumů.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Postavení, poslání a význam andragogického výzkumu.
2. Úvod do základů výzkumu v andragogické praxi.
3. Specifika práce výzkumníka (tazatele) při práci se seniory. Problematika elderspeak.
4. Etické zásady andragogického výzkumu.
5. Výběr problému, formulace cílů. Formulace hypotéz (kvalifikovaných předpokladů), výzkumných otázek a nástrojů k jejich ověření.
6. Přehled základních technik pro samotný sběr empirického materiálu.
7. Popis vybraných technik (pozorování, rozhovor, dotazník, anketa, analýza dokumentů, případová studie aj.).
8. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele. Ověření hypotéz a zodpovězení výzkumných otázek.
9. Kvantitativní a kvalitativní metody zpracování získaných údajů.
10. Práce s programem excel pro základní zpracování kvantitativních dat.
11. Kódování a tvorba kategoriálních systémů při práci s kvalitativními daty.
12. Práce s výsledky a jejich okomentování. Vypracování závěrečné zprávy.
- 1. Postavení, poslání a význam andragogického výzkumu.
- Literature
- required literature
- PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7. info
- JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky výzkumu I - základy kvantitativního výzkumu: pro studenty oboru Sociální patologie a prevence. Opava: FVP SU v Opavě, 2014. info
- JANÁK, D. Metody a techniky sociologického výzkumu. Distanční studijní opora. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011. URL info
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. info
- MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-485-4. info
- recommended literature
- SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7. info
- HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3. info
- PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-381-9. info
- ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UPPVFK019