UPPVFK019 Methodology of Andragogy Research

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2016
Extent and Intensity
0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na praktické využití prezentovaných témat. Jednotlivá témata jsou zasazena do kontextu výzkumné práce s dospělými a seniory. S odkazem na bakalářský stupeň studia je důraz kladen především na využití poznatků v závěrečné práci a v přímé praxi. Studenti mohou získané informace využít v rámci vlastní praxe, a to za účelem zvýšení validity dat a celkové kvality malých institucionálních výzkumů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Postavení, poslání a význam andragogického výzkumu.
    2. Úvod do základů výzkumu v andragogické praxi.
    3. Specifika práce výzkumníka (tazatele) při práci se seniory. Problematika elderspeak.
    4. Etické zásady andragogického výzkumu.
    5. Výběr problému, formulace cílů. Formulace hypotéz (kvalifikovaných předpokladů), výzkumných otázek a nástrojů k jejich ověření.
    6. Přehled základních technik pro samotný sběr empirického materiálu.
    7. Popis vybraných technik (pozorování, rozhovor, dotazník, anketa, analýza dokumentů, případová studie aj.).
    8. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele. Ověření hypotéz a zodpovězení výzkumných otázek.
    9. Kvantitativní a kvalitativní metody zpracování získaných údajů.
    10. Práce s programem excel pro základní zpracování kvantitativních dat.
    11. Kódování a tvorba kategoriálních systémů při práci s kvalitativními daty.
    12. Práce s výsledky a jejich okomentování. Vypracování závěrečné zprávy.
Literature
    required literature
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7. info
  • JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky výzkumu I - základy kvantitativního výzkumu: pro studenty oboru Sociální patologie a prevence. Opava: FVP SU v Opavě, 2014. info
  • JANÁK, D. Metody a techniky sociologického výzkumu. Distanční studijní opora. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011. URL info
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. info
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-485-4. info
    recommended literature
  • SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7. info
  • HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3. info
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-381-9. info
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2016, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2016/UPPVFK019