USPQK030 Edukace dětí a žáků s narušenou komunikační schopností

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Karolína Janštová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 20. 10. 8:05–10:30 C309, Pá 10. 11. 13:05–15:30 C311, Pá 24. 11. 8:05–10:30 C201, Pá 15. 12. 13:05–15:30 C310
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu rozšiřuje a prohlubuje základní teoretická východiska v souladu s aktuálním stavem poznatků vědecké disciplíny. Důraz bude kladen na oblasti logopedické intervence u dětí, žáků a studentů s narušenou komunikační schopností a specifickými poruchami učení na podkladě vady řeči pro účely stanovení podpůrných opatření. Pozornost bude věnována podmínkám rozvoje komunikační kompetence žáků v kontextu vzdělávacího kurikula inkluzivního vzdělávání a speciálního vzdělávání. Pozornost bude věnována posilování komunikační kompetence v kontextu prevence školní neúspěšnosti a motivace k celoživotnímu učení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí objasnit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáků
- student umí vysvětlit zákonitosti procesu učení, jeho mechanismy, druhy, průběh a podmínky, za nichž probíhá
- student umí charakterizovat obtíže žáků zasahujících do vyučovacího procesu (učební a výukové problémy, výchovné problémy, osobní problémy, tělesné a zdravotní obtíže žáků)
- student umí reprodukovat vysoce specializované teoretické znalosti biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
- student umí definovat specifické poruchy učení, jejich specifické projevy, charakterizovat metody a postupy pedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při vzdělávání
- student umí charakterizovat aktuální kurikulární dokumenty, vysvětlit změny související se snazším přístupem ke vzdělávání a zajištěním rovnosti ve vzdělávání, orientací na individuální přístup k potřebám vzdělávaných, na celoživotní proces učení, na vzdělávání pro život a uplatnění absolventů vzdělávání na mezinárodním trhu práce
Odborné znalosti specifické:
- student umí vysvětlit význam logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a podílet se na vyhodnocování
- student umí vysvětlit možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v základní škole speciální
Odborné dovednosti:
- student umí spolupracovat při úpravě podmínek pro vzdělávání žáků narušenou komunikační schopností ve škole a koordinovat speciálněpedagogické poradenské služby
- student umí iniciovat kontaktní činnosti zaměřené na žáky s narušenou komunikační schopností se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogickým pracovníků školy s důrazem na specifika výuky a možnosti žáků s narušenou komunikační schopností
- student umí propagovat metody a formy práce se žáky s narušenou komunikační schopností a jejich zavádění do výuky
- student umí poskytnout instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- student umí participovat na vytváření dokumentů v rámci podpůrných opatření pro žáky s narušenou komunikační schopností (plánů pedagogické podpory, individuálních vzdělávacích plánů)
- student umí koordinovat a metodicky vést asistenty pedagoga ve škole s důrazem na podporu rozvoje komunikační kompetence žáků
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické postupy v rámci specializace logoped se zaměřením na práci se žáky s vadami řeči a žáky se symptomatickými poruchami řeči
- student umí poskytovat speciálněpedagogické poradenství v oblasti nápravných, edukačních, reedukačních a kompenzačních postupů u žáků s narušenou komunikační schopností
Osnova
  • 1. Repetitorium základních pojmů v logopedii
  • 2. Specifika podpůrných opatření pro účely vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a specifickými poruchami učení na podkladě vady řeči
  • 3. Aspekty pedagogické komunikace
  • 4. Intervenčních postupy a programy pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence v oblasti mluvené a psané řeči a jejich vyhodnocování
  • 5. Biologické, lingvistické a kognitivní základy řeči (vybrané teorie)
  • 6. Podpora senzomotorického, kognitivního a sociálního rozvoje k vytváření primárních školních dovedností a k prevenci vzniku specifických poruch učení
  • 7. Narušený vývoj řeči, vliv na osvojování čtené a psané podoby řeči
  • 8. Tvorba didaktických a metodických materiálů pro rozvoj komunikace
  • 9. Žák s narušenou komunikační schopností ve vzdělávání
  • 10. Podmínky vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností v kontextu kurikulárních dokumentů
  • 11. Profesní kompetence speciálního pedagoga v rámci specializace logoped se zaměřením na práci se žáky s vadami řeči
  • 12. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5712-3.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
  • ZEZULKOVÁ, E. Logopedická prevence v předškolním věku. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-562-1.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
    doporučená literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
  • DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár n. Sázavou: Logopaedica clinica, 2001. ISBN 80-902536-28.
  • KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
  • NEUBAUER, K., SKÁKALOVÁ, T. Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-640-7.
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Příklady a analýzy. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.
  • PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
    neurčeno
  • ALLEN, K., E., MAROTZ, L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • FEUERSTEIN, R., FALÍK, L. J., FEUERSTEIN, R. S., BOHÁCS, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1168-6.
  • KEJKLÍČKOVÁ, I. Vady řeči u dětí. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3941.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
  • ROSENFELD-JOHNSON, R. Assessment and Treatment of the Jaw. USA: TalkTools, 2005. ISBN 978-1-932460-25-X.
  • ZEZULKOVÁ, E. Edukace dětí a žáků s narušenou komunikační schopností. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Prezentace referátu na téma Podpora rozvoje jazykových a řečových dovedností v kontextu rozvoje čtenářské gramotnosti. Odevzdání referátu v písemné podobě doplněné prezentací ve formátu ppt. je podmínkou zápisu k písemné zkoušce.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2024.