USPQP001 Pedagogická a školní psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
13/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Hozová, MBA, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Hozová, MBA, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 3. 11. 10:35–13:00 C205, Pá 1. 12. 13:05–15:30 C310, Pá 15. 12. 15:35–20:30 C205
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
USPQP001/A: St 4. 10. 9:45–11:20 C206, St 11. 10. 9:45–11:20 C206, St 1. 11. 9:45–10:30 C207, 10:35–11:20 C206, St 29. 11. 8:05–11:20 C309, St 6. 12. 8:55–11:20 C306, L. Hozová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je aplikovat dosavadní poznatky z psychologie konkrétně do praxe školského prostředí a novými poznatky rozvíjet profesní připravenost na budoucí učitelskou profesi. Student v rámci výuky pochopí, jak současná pedagogická psychologie popisuje mechanismy učení, jeho zákonitosti, druhy, průběh a podmínky, za nichž probíhá, přičemž je důraz kladen na možnost zkvalitnění těchto edukačních procesů pochopením souvislostí. Současně v rámci školní psychologie bude velká část pozornosti věnována prostředí školy, a to včetně emočních a behaviorálních problémů žáků, které zasahují do školního vzdělávacího procesu. Neoddělitelnou součástí předmětu bude role třídního učitele, školní a třídní klima, které jsou neodmyslitelnou podmínkou školní úspěšnosti a kvality vzdělávání.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student prokáže znalost teorie, předmětu i metodologie pedagogické psychologie
- student umí objasnit osobnost učitele, žáka i jejich vzájemné vztahy v procesu výchovy a vyučování dle aktuální typologie
- student rozpozná motivace, kreativitu i emoce žáka
- student se orientuje v psychologických aspektech školního hodnocení i v poruchách adaptace žáka na školní prostředí
Odborné dovednosti:
- student dokáže aplikovat některé metody a techniky pedagogické a školní psychologie v praxi
- student se orientuje v relevantní odborné literatuře včetně zahraničního zdroje
- student umí vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi
Obecné způsobilosti:
- student je schopen pozorovat a rozpoznat mechanismy fungování vztahů a interakcí mezi učitelem a žákem
- student umí vysvětlit praktické dopady osobnosti učitele i žáka na dynamiku výchovného procesu
- student dokáže aplikovat vybrané metody a techniky pedagogické psychologie
- student je schopen vysvětlit příčiny agresivního chování žáka ve školním prostředí
Osnova
  • 1. Předmět pedagogické psychologie, definice oboru, místo mezi ostatními psychologickými disciplínami a vztah k jiným vědním oborům. Hlavní problémy, aktuální úkoly a význam pedagogické psychologie
  • 2. Metody pedagogické psychologie. Psychologické metody pro posuzování a hodnocení osobnosti žáka
  • 3. Proces učení – podstata, odlišné přístupy k jeho pojetí, determinující faktory. Obecné zákonitosti procesu učení, činitelé ovlivňující učení. Styly učení žáků
  • 4. Typologie žáka a učitele. Sebepojetí a sebeobraz žáka, možnosti rozvoje přiměřeného sebevědomí
  • 5. Interakce učitel – žák v edukačním procesu. Styl učitelova působení. Profesionální sebereflexe učitele
  • 6. Žák a motivace. Faktory ovlivňující motivaci k učení
  • 7. Žák a tvořivost. Předpoklady rozvoje kreativity
  • 8. Emoce v edukaci. Vliv emocí na průběh a výsledky učení. Negativní emoce v edukaci
  • 9. Vliv temperamentu (žáka i učitele) na vyučovací proces
  • 10. Psychologické aspekty školního hodnocení
  • 11. Otázka školní úspěšnosti. Poruchy adaptace žáka na školní prostředí. Školní zátěž z pohledu žáka i učitele
  • 12. Sociální klima školy a školní třídy (vymezení, terminologie, současné přístupy, metody měření, ovlivňování). Třídní učitel
Literatura
    povinná literatura
  • JEDLIČKA, R., KOŤA, J., SLAVÍK, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0586-1.
  • MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • MIKOVÁ, Š., STANG, J. Typologie osobnosti u dětí: využití ve výchově a vzdělávání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0874-7.
  • VACEK, P. Pedagogická psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017. ISBN 978-80-7435-684-1.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývoj pozornosti a exekutivních funkcí. Praha: Raabe, 2020. ISBN 978-80-7496-441-1.
    doporučená literatura
  • EICHHORN, C. Učitel a práce se třídou. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-439-8.
  • HOLEČEK, V. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
  • PACHER, P. Pedagogická psychologie. Praha: University of Applied Management, 2017. ISBN 978-80-88186-13-7.
  • URBANOVSKÁ, E., ŠKOBRTAL, P. Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3065-2.
  • VASSALLO, S. Critical educational psychology. Baltimore, Maryland: Johns Hopkins University Press, 2017. ISBN 978-1-4214-2263-3.
    neurčeno
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • HELLER, D. Sociální a pedagogická psychologie. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290-680-2.
  • PÁVKOVÁ, J. Psychologie pro pedagogy: sociální a pedagogická psychologie. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290-676-5.
  • SVOBODA, J., JOCHMANNOVÁ, L. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
  • VÁGNEROVÁ, M. Poradenská psychologie pro pedagogy se zaměřením na problémy v chování: problémy v chování mohou mít různé příčiny i různá řešení. Liberec: Technická univerzita, 2011. ISBN 978-80-7372-763-5.
  • URBANOVSKÁ, E. Pedagogická a školní psychologie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Student vstupuje do předmětu se základními znalostmi z obecné, vývojové a sociální psychologie a psychologie osobnosti na úrovni bakalářského studia. V průběhu výuky je aktivní, dokáže propojovat poznatky získávané v rámci praxí v diskuzích v seminářích. Úspěšné zvládnutí předmětu prokáže obhajobou projektu, jehož součástí bude teoretická rozprava nad zpracovaným vybraným tématem pedagogické a školní psychologie (včetně informací vybraného zahraničního zdroje), rozborem kazuistiky a návrhu řešení, které se bude opírat o současné poznatky. Ukončení ústní zkouškou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2024.