FVP:UNZSOK032 Psychologie ve zdravotnictví - Informace o předmětu
UNZSOK032 Psychologie ve zdravotnictví
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 0/4/6. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Renáta Kohutová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Rozvrh
- Čt 12. 9. 8:05–11:20 C312
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pediatrické ošetřovatelství (program FVP, PEDO)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce dětí, jejich rodičů nebo pečujících osob v nemoci.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Student umí definovat, co je podstatou onemocnění z pohledu psychologického. Umí vysvětlit vztah mezi somatopsychickým a psychosomatickým onemocněním. Umí vysvětlit význam psychologie ve zdravotnictví. Umí vysvětlit změny v duševní rovnováze v souvislosti se změněným zdravotním stavem. Umí charakterizovat zásady produktivního a neproduktivního chování sestry. Odborné dovednosti: Student umí využít psychologické poznatky v každodenním kontaktu s klienty/pacienty a podnikat kroky k zachování vlastní emočně-psychické stability. Obecná způsobilost (kompetence): Student umí definovat předpoklady k výkonu zdravotnické profese, problematiku nemoci a její důsledky pro psychickou stránku nemocného. Student dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit správný přístup k nemocnému dítěti, jeho rodičům nebo pečujícím osobám, ale také k umírajícím nemocným, nemocným v resuscitační péči apod. Student je schopen ve svém profesním rámci zvládnout náročné situace v péči o nemocné, handicapované a umírající.
- Osnova
- 1. Úvod do zdravotnické psychologie. Osobnostní předpoklady k výkonu zdravotnického povolání. 2. Zdraví a nemoc 3. Determinanty prožívání nemoci 4. Typologie pacienta, přístup pacienta k nemoci 5 Psychologická problematika hospitalizace, profesionální deformace. 6. Psychologie bolesti, úzkosti, strachu. 7. Vztahy mezi nemocným a ošetřujícím personálem. Vztah pacient - zdravotník. 8. Psychický stres, syndrom vyhoření a civilizační choroby, prevence stresu. 9. Autoplastický obraz nemoci. 10. Umírání a smrt. Cvičení Psychologická problematika hospitalizace, profesionální deformace. Vztah pacient-zdravotník-rodina. Psychický stres, syndrom vyhoření a civilizační choroby, prevence stresu. Psychologický přístup k dítěti s onkologickým onemocněním. problematika umírání. Psychologický přístup k dítěti s interním onemocněním Psychologický přístup k dítěti s chirurgickým onemocněním, k dětem po transplantaci. Psychologický přístup k dětem v bezvědomí. Psychohygiena zdravotnického pracovníka. Osobnost terapeuta, psychoterapeutický rozhovor. Duševní krize, psychologická první pomoc a intervence v krizi. Kvalita života.
- Literatura
- povinná literatura
- HALUZÍKOVÁ, Jana. Psychologie ve zdravotnictví. Distanční studijní opora. Opava: Slezská univerzita, 2021, 148 s. info
- ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie. Praha. Grada, 2017. 2. dopl.vyd. ISBN 978-80-271-0155-9. info
- KELNAROVÁ, J. a E. MATĚJKOVÁ. Psychologie: pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3600-6. info
- doporučená literatura
- HUMPL, L. První psychická pomoc ve zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-701-3562-4.
- HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013, ISBN 978-80-742-9331-3
- PLEVOVÁ, I. a M. PUGNEROVÁ. Dětský výtvarný projev. Praha: Grada Publishing, 2022. info
- HORÁKOVÁ HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Online. Praha: Grada Publishing, 2022. info
- KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0. info
- Výukové metody
- přednáška, hraní rolí, diskuze, samostudium. S každým tématem bude pracováno v rovině výkladu, interaktivní práce se studenty a také formou nácviků a sebezkušenostních technik.
- Metody hodnocení
- Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zkouška kombinovaná : písemná a ústní.
- Informace učitele
- Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 4p+6c hodin.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UNZSOK032