UNZSOK058 Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
4/6/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Bc. Martina Hypšová (přednášející)
Bc. Martina Hypšová (cvičící)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Čt 10. 10. 13:05–17:10 PN01, Čt 17. 10. 13:05–13:50 PN01, 13:55–17:10 PN01, Pá 25. 10. 13:55–17:10 PN01
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který seznamuje studenty s příčinami duševních poruch, včetně specifických otázek dětské psychiatrie (syndrom CAN, Münchhausenův syndrom by proxy, suicidiální chování, apod.), s jejich diagnostikou, léčbou, prevencí a ošetřovatelskou péčí. Informuje o multidisciplinárním přístupu k péči o duševní zdraví dětí a k péči o nezletilé, ohrožené závislostmi na psychoaktivních látkách. Dále pak o odlišnosti individuální péče jednotlivých poskytovatelů zdravotních služeb (ambulantní péče, jednodenní péče, lůžková péče a péče poskytovaná ve vlastním sociálním prostředí pacienta).
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Zná úkoly v péči o duševní zdraví dětí, systém organizace poskytování psychiatrické ošetřovatelské péče, právní a etické normy. Zná zvláštnosti projevů psychických poruch specifických pro dětský věk a jejich příčiny. Zná zásady terapeutických postupů u jednotlivých psychických poruch včetně významu psychoterapie. Zná zvláštnosti diagnostických a léčebných postupů v dětské psychiatrii včetně hlavních, vedlejších a nežádoucích účinků léků používaných v terapii. Odborné dovednosti: Umí sledovat a objektivně posuzovat a vyhodnocovat změny somatického a psychického stavu dětí. Umí provádět specializované ošetřovatelské činnosti s naplněním léčebného plánu stanoveného lékařem. Umí plánovat, realizovat a hodnotit účinnost a kvalitu poskytované ošetřovatelské péče. Umí spolupracovat s lékaři a psychoterapeuty při terapeutických aktivitách. Obecná způsobilost (kompetence): Student umí vytvářet bezpečné a terapeutické prostředí, zvolit správnou strategii při výskytu mimořádné situace - agrese, sebepoškozování, útěk a použít restrikci. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Osnova
  • Přehled probírané látky přednášek: 1. Duševní poruchy v dětském věku - Úvod do problematiky. Klasifikační systémy, terminologie, příznaky a projevy. 2. Děti s vývojovou poruchou - Vývojové poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 3. Děti s psychotickou poruchou - Psychotické poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 4. Děti s afektivní poruchou - Afektivní poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 5. Děti s neurotickými a úzkostnými poruchami - Neurotické a úzkostné poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 6. Děti s poruchami chování a emocí - Poruchy chování a emocí. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 7. Děti s psychickými poruchami se somatickými projevy - Psychické poruchy se somatickými projevy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 8. Děti s poruchou příjmu potravy - Poruchy příjmu potravy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 9. Návyková rizika u dětí a dospívajících - Závislost na návykových látkách. Odvykací syndrom. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, prevence 10. Specifické otázky dětské psychiatrie - Týrané, zanedbávané a sexuálně zneužívané dítě. Münchhausenův syndrom by proxy. Suicidalita v dětském věku. 11. Terapie v dětské a dorostové psychiatrii. 12. Psychofarmaka a biologické léčebné metody. Elektrokonvulzivní terapie. Psychoterapie u dětí. Přehled probírané látky cvičení: 1. -2. Spec. oš. péče o děti s vývojovou poruchou poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 3. - 4. Spec. oš. péče o děti s psychotickou poruchou poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 5. - 6. Spec. oš. péče o děti s afektivní poruchou poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 7. - 8. Spec. oš. péče o děti s neurotickými a úzkostnými poruchami poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 9. - 10. Spec. oš. péče o děti s poruchami chování a emocí poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 11. – 12. Spec. oš. péče o děti s psychickými poruchami se somatickými projevy poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 13. - 14. Spec. oš. péče o děti s poruchou příjmu potravy poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 15. - 16. Spec. oš. péče o děti s akutní intoxikací a se závislostí poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 17. - 18. Strategie při výskytu mimořádných situací - agrese, útěk, restriktivní postupy, zajištění bezpečného prostředí, krizová intervence.
Literatura
    povinná literatura
  • HORT, V. Dětská a adolescentní psychiatrie. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-404-5. info
  • KRIEGELOVÁ, M. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2333-4. info
  • BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-955-9. info
  • VOJTÍK, V. Dětská a dorostová psychiatrie pro dětské sestry. vyd. Brno: IDVPZ, 1991. ISBN 978-80-7013-053-7. info
    doporučená literatura
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-908-8. info
  • KALINA, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1411-0. info
  • MARKOVÁ, E., M. VENGLÁŘOVÁ a M. BABIAKOVÁ. Psychiatrická ošetřovatelská péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1151-5. info
  • DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. První pomoc v psychiatrii. Praha:Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0197-9. info
  • WEISS, P. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-24709-29-5. info
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z., a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5. info
Výukové metody
Přednáška, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost. Zkouška: ústní.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 4p+6c hodin.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UNZSOK058