UOLP018 První pomoc

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
0/13/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Dominik Stryja, DiS. (přednášející)
Garance
Mgr. Petra Šimánková
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Út 24. 9. 8:55–13:00 C311, Út 1. 10. 8:55–13:00 C311, Út 8. 10. 8:55–11:20 C311
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje vědomosti a dovednosti pro poskytování první pomoci. Studující si osvojí základní znalosti zásad první pomoci při různých zdraví poškozujících stavech. Součástí předmětu jsou i poznatky z oblasti integrovaného záchranného systému a krizového managementu. Předmět popisuje nejčastější příčiny a příznaky vybraných úrazových i neúrazových zdraví poškozujících stavů (např. úrazy hlavy, hrudníku, končetin, popáleniny, křečové stavy aj.) Hlavní důraz je kladen na základní a rozšiřující kardiopulmonální resuscitaci dětí a dospělých. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v doporučených postupech (guidelines) pro kardiopulmonální resuscitaci (KPR) vydaných Evropskou radou pro resuscitaci.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí popsat příčiny a příznaky vybraných úrazových i neúrazových zdraví poškozujících stavů a umí vysvětlit zásady první pomoci. Umí definovat doporučené postupy pro KPR a popsat význam integrovaného záchranného systému a krizového managementu.
Odborné dovednosti: Student je schopen u vybraných úrazových i neúrazových zdraví poškozujících stavů efektivně poskytnout první pomoc a KPR.
Obecná způsobilost: Student dokáže u vybraných úrazových i neúrazových zdraví poškozujících stavů vyhodnotit a sestavit pořadí ošetření zraněných/ postižených, následně zraněné/postižené ošetřit.
Kompetence: Studující se po absolvování předmětu bude orientovat v problematice poskytování první pomoci a KPR. V dalším studiu a klinické praxi si bude znalosti a dovednosti prohlubovat a zdokonalovat.
Osnova
  • Cvičení:
  • 1. Význam a zajištění první pomoci, stanovení priorit, dělení první pomoci, jednotný postup při poskytování první pomoci. 2. Integrovaný záchranný systém, medicína katastrof, týmová spolupráce. Mimořádná událost s hromadným postižením zdraví.
  • 2. Základy obvazové techniky. Monitorování zdravotního stavu postiženého. Polohování a transport postižených. Bezvědomí. Neodkladná resuscitace.
  • 1. První pomoc při dušení, tonutí. Křeče a křečové stavy.
  • 2. Krvácení - vnitřní, vnější, arteriální, venózní, smíšené, šokové stavy.
  • 3. Poranění řezná, bodná, sečná, tržná, střelná. Cizí tělesa v ranách a tělních otvorech. Poranění zvířaty.
  • 4. Závažná poranění - hlavy a centrálního nervového systému, páteře a míchy, krku, hrudníku, břicha.
  • 5. Končetinová poranění, fraktury velkých kostí a kloubů, poranění pánve. Tlaková poranění.
  • 6. Poškození teplem, chladem, elektrickým proudem, chemickými látkami. Intoxikace.
  • 7. Vybrané akutní stavy v interních oborech. Překotný porod.
  • 8. Závažné akutní stavy u dětí - akutní dechová nedostatečnost, febrilní křeče.
  • 9. První pomoc v ordinaci dentálního hygienisty.
Literatura
    povinná literatura
  • TRUHLÁŘ, A., et al. Anesteziologie. Resuscitation, 2021, 161: 1-60.
  • HALUZÍKOVÁ, Jana. Základy první pomoci a přednemocniční péče. Praha: GRADA Publishing, 2023. ISBN 978-80-271-1739-0.
    doporučená literatura
  • PAZDERA, J., MAREK, O. Neodkladné situace ve stomatologii. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0622-9.
    neurčeno
  • Náhradní obsah: HALUZÍKOVÁ, Jana. Odborná první pomoc. 1. vyd. Slezská univerzita, 2021. 172 s.
  • MIXA, V., HEINIGE, P., VOBRUBA, V. (eds.) et al. Dětská přednemocniční a urgentní péče. Praha: Mladá fronta a. s., 2017. ISBN 978-80-204-4643-5. info
Výukové metody
Přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, hraní rolí, instruktáž, demonstrace, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
0/20/0. 1 kr. Ukončení: ZK. Kontaktní výuka (přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, hraní rolí, instruktáž, demonstrace, diskuze, samostudium) je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Splnění 80 % docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). ZKOUŠKA: ústní a praktické prověření odborných znalostí a dovedností, ZÁPOČET PŘED ZK: TEST
Informace učitele
Mgr. Petra Šimánková Kontaktní výuka je vedena systémem přednášek,praktických postupů, seminářů a a konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je částečně realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UOLP018