UPPVIK039 Sociology of Childhood and Child

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
10/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Leona Hozová, MBA, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 11. 10. 12:15–14:40 C312, Fri 8. 11. 9:45–13:00 C202, Fri 22. 11. 14:45–17:10 C201
Prerequisites
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Activity in teaching: The student is expected to actively participate in teaching, especially participation in discussions, presentation of the given topic from the given field, work with foreign studies from the given field and the fulfillment of ongoing tasks assigned in the seminar, including professional studies literature. Oral exam: during the exam, the student demonstrates an understanding of the topics, can inductively formulate consistent conclusions, or formulate new hypotheses deductively.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The student will acquire basic knowledge about the discipline that deals with the social status, role and problems of children, their position in social groups, in connection with the fact that childhood is an important part of the entire life cycle a person. Special emphasis is placed here on the characteristics of changes in the age and social categories of children and youth, their socialization and current social problems. The student demonstrates an understanding of the basic terms, theories, categories and processes of the field sociology of childhood, such as sociology of the child, sociology of youth, sociology of education, social environment, social relationships, social communication, etc. The student will also become familiar with the basic methods and techniques of sociological research. The student will be able to systematically and consistently convey the acquired knowledge in the field of sociology of childhood.
Syllabus
  • 1. Životní cyklus, etapy života v sociologickém pohledu (dětství, mládí, dospělost, stáří). Jedinec a jeho životní dráha. 2. Sociální kontext dětství (popis sociální situace). Teoretická východiska sociologie dětství. Dětství jako sociální jev. Podoby dětství. Dětství jako sociální entita. 3. Dětství a, faktory formování osobnosti dítěte (rodina, škola, vrstevnická skupina, volný čas). Vrůstání do světa dvou pohlaví. Dopady sociální izolace. Genderové role. 4. Sociální pospolitost. Sociální skupina (vymezení, znaky, druhy). 5. Základní sociální instituce: Škola jako sociální organismus. Škola socializačním činitelem, vybrané problémy pohledu sociologie na tuto instituci. Volnočasové organizace. 6. Sociologie výchovy a školy. Vymezení. Vývoj sociologických přístupů. Celospolečenské kontexty výchovy a vzdělávání. 7. Mládež jako specifická sociální skupina (sociologické chápání mládeže, její struktura, generace, problémové skupiny). Mládež a systém heterosexuálních vztahů (sexuální chování, láska, volba partnera a zakládání vlastní rodiny). Hodnotová orientace mládeže. 8. Aktuální problémy mládeže (nezaměstnanost mládeže, studium okrajových - marginálních skupin mládeže ). Předsudky a diskriminace (rasismus, sexismus, ageismus). 9. Společenské vztahy (vymezení, typy, 3 složky). Sociální kontrola (formální a neformální). 10. Společenský styk (vymezení, typy, 3 stránky). Sociální komunikace (komunikační akt, komunikační kanály, druhy sociální komunikace, verbální a neverbální komunikace, techniky aktivního naslouchání). 11. Ohrožené děti a systém podpory, pomoci, péče. Participace dítěte v SPOD. 12. Rodina jako důležitý činitel socializace dítěte. Rozpad hranic rodinného systému a dopady na děti a dospívající. 13. Socializace, druhy, formy, činitelé. Zanedbaná socializace. 14. Sociologický výzkum. Metody a techniky. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Etické aspekty výzkumu.
Literature
    required literature
  • Martin Kaleja. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0. info
  • KRAUS, B. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3. info
  • MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, s. r. o., 2010. ISBN 978-80-7367-739-8. info
  • RABUŠICOVÁ, M., KAMANOVÁ, L., PEVNÁ, K. O mezigeneračním učení. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0. info
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
  • GABRIEL, N. The Sociology of Early Childhood. Critical Perspective. SAGE Publications Ltd. 2017. ISBN-10: 1446272982 / ISBN-13: 978-1446272985.
  • KALEJA, M. Dítě v riziku poruch chování, s poruchou chování a s problémy v chování. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
  • KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-446-7.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464636-2.
    recommended literature
  • HAMPLOVÁ, D., ŠALAMOUNOVÁ, P., ŠAMANOVÁ, G. (Eds.) Životní cyklus: sociologické a demografické perspektivy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 8073300826.
  • Martin Kaleja. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0. info
  • Martin Kaleja a kol. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-167-9. URL info
  • SIROVÁTKA, T., HORA, O. (eds.). Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Brno, 2008. ISBN 978-80-7326-140-5. info
Assessment methods (in Czech)
zápočet a ústní zkouška PS: docházka na semináře, aktivní účast ve výuce, písemné zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace na semináři, ověření znalostí (povinná literatura, obsah seminářů)
zápočet a ústní zkouška KS: splnění korespondenčních úkolů – viz studijní opora zkouška: z povinné literatury a přednášek
*Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 10 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UPPVIK039