FVP:UPPVMK049 Poruchy autistického spektra - Informace o předmětu
UPPVMK049 Poruchy autistického spektra
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
- Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Rozvrh
- Pá 27. 9. 12:15–15:30 C309, Pá 8. 11. 12:15–16:20 C208
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem studijního předmětu je připravit studenty na specifika výchovy a vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra, na vytvoření podmínek pro jejich edukaci, seznámit studenty s novými trendy ve vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku výchovy a vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Student bude schopen charakterizovat autismus, popsat jednotlivé poruchy autistického spektra bude seznámen s tvorbou speciálních didaktických pomůcek, bude schopen charakterizovat metodu strukturovaného učení.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student dokáže charakterizovat autismus, popsat jednotlivé poruchy autistického spektra
- student zná legislativu týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra, zvláště vyhlášku 27/2016 Sb. ve vztahu k podpůrným opatřením
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro žáky s poruchou autistického spektra
- student se bude orientovat v etiologii a diagnostice
Odborné dovednosti:
- student je schopen definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s poruchou autistického spektra ve vztahu k tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- student je schopen u žáků s poruchou autistického spektra aplikovat speciální metody a formy práce
- student je schopen ve výuce žáků s poruchou autistického spektra využít nabytých teoretických poznatků
- student je využít speciální metody a postupy, které vedou k vybavení žáka klíčovými kompetencemi
Obecné způsobilosti:
- student umí využít získané teoretické poznatky v edukaci žáků s poruchou autistického spektra
- student umí samostatně vytvořit a aplikovat speciální didaktické pomůcky
- student umí samostatně aplikovat metodu strukturovaného učení ve výuce žáků s poruchou autistického spektra s ohledem na individuální možnosti jednotlivých žáků - Osnova
- 1. Základní teoretické informace, terminologie, vývoj a změny přístupů k dětskému autismu, demografické charakteristiky. 2. Diagnostika poruch autistického spektra. Spolupráce speciálního pedagoga a dalších odborníků. 3.Symptomy PAS, mýty, fakta. 4. Dílčí poruchy PAS, charakteristika jednotlivých poruch, změny MKN-11. 5. Diferenciální diagnostika. Klíčové oblasti rozvoje. 6. Intervence u osob s poruchou autistického spektra. 7. Edukace jedinců s PAS, současná legislativa. 8. Metody práce s dětmi s PAS, strukturovaného učení, Teacch program, ABA, terapeutické přístupy. 9. Kompenzační a edukační pomůcky pro jedince s PAS. 10. Poradenství. 11. Sociální služby a další organizace pro osoby s autismem. 12. Komunikace lidí s PAS
- Literatura
- povinná literatura
- ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
- BARTOŇOVÁ, M. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
- BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5781-4.
- BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5930-6.
- THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
- doporučená literatura
- GRANDIN, T. Jak to vidím já: osobní pohled na autismus a Aspergerův syndrom. Praha: Csémy Miklós ve spolupráci s Janou Csémy, 2015. ISBN 978-80-906078-0-4.
- GRANDIN, T. Zvířata v překladu: autistická mysl jako klíč k pochopení chování zvířat. Selce: Csy, 2015. ISBN 978-80-971852-1-3.
- KURTZ, L. A. Hry pro rozvoj psychomotoriky: pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0800-6.
- RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0984-3.
- ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6.
- ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 97880-7464-661-4.
- neurčeno
- ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení: vzdělávaní dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
- HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
- PREIßMANN, Ch. Život s Aspergerovým syndromem: příběh psychoterapie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-688-9.
- RADEMACHER, T. It Won't Be Easy. University Of Minnesota Press, 2017. ISBN 978-1517901127.
- SROKOVÁ, E., OLŠÁKOVÁ, P. Autismus ve školní praxi. Ostrava: Montanex, 2004. ISBN 80-7225-144-9.
- ADAMUS, P. Poruchy autistického spektra. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných veřejných politik. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.). Kritériem pro splnění tohoto předmětu je úspěšné zvládnutí písemného didaktického testu složeného z otevřených otázek vycházejících z témat osnovy sylabu. Didaktický test je zaměřen na teoretickou znalost klíčových pojmů týkající se edukace žáků s poruchou autistického spektra a dovednost aplikovat získané teoretické poznatky do pedagogické praxe.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMK049