UPPVMP028 Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Janků (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Rozvrh
Čt 15:35–16:20 C207
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVMP028/A: Čt 16:25–17:10 C207, E. Janků
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(3)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podstatou předmětu je získání teoretických i praktických informací o možnosti práce s multismyslovými koncepty, a konkrétně s metodou Snoezelen. Celek předmětu je složen z teoreticky laděných přednášek, které svým zaměřením nastíní základní východiska, determinanty, možnosti a charakteristiky multismyslového konceptu Snoezelen v českých podmínkách. Studenti souběžně praktikují v ukázkové místnosti Snoezelen, kde získávají informace o využití, pomůckách, technice a zásadách práce.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí definovat obecně multismyslové koncepty
- student zná historii a souvislosti využívání multismyslové práce ve speciální pedagogice a dalších příbuzných disciplínách
- student se orientuje v epistemologických základech nauky o konceptu Snoezelen
- student zná možnosti využití Snoezelenu
- student umí popsat základní roviny Snoezelenového trojúhelníku
Odborné dovednosti:
- student umí posoudit a analyzovat využití místnosti pro konkrétního člověka, popř. skupinu osob
- student aplikuje poznatky o didaktických zásadách, principech a podmínkách využívání multismyslové místnosti v konkrétně vytvořené vlastní metodice
Obecné způsobilosti:
- student umí přizpůsobit techniku, pomůcky a prostředí multismyslové místnosti
- student umí posoudit využití prostředí multismyslové místnosti dle individuálních a speciálních potřeb člověka konkrétním způsobem
Osnova
  • 1. Vymezení multismyslových konceptů a jejich využitelnost v rámci speciální pedagogiky.
  • 2. Charakteristika multismyslového konceptu obecně, variabilita multismyslových konceptů, cíl a záměr.
  • 3. Koncept Snoezelen a jeho epistemologický základ.
  • 4. Vymezení Snoezelenového trojúhelníku, včetně detailního popisu tří rovin.
  • 5. Člověk se speciálními potřebami jako první činitel ve Snoezelenu.
  • 6. Speciální pedagog jako průvodce a manager Snoezelenových činností.
  • 7. Prostředí multismyslové místnosti včetně techniky, pomůcek a veškerého vybavení.
  • 8. Principy, pravidla, a didaktické zásady práce ve Snoezelenu.
  • 9. Příklady metodického využití Snoezelenu u vybraných konkrétních skupin osob s postižením.
  • 10. Praktická cvičení v multismyslové místnosti.
  • 11. Praktická cvičení v multismyslové místnosti.
  • 12. Praktická cvičení v multismyslové místnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • FILATOVA, R. Snoezelen – MSE. Frýdek – Místek: Tiskárna Kleinwachter, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
  • FILATOVA, R., JANKŮ, K. Snoezelen. Frýdek – Místek: Tiskárna Kleinwachter, 2011. ISBN 978-80-260-0115-7.
  • JANKŮ, K. Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2018. ISBN 978-80-7510-335-2.
  • JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
  • JANKŮ, K. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
    doporučená literatura
  • DAVIES, Ch. Creating Multi-sensory Environments. Practical ideas for teaching and learning. London and New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-57329-0.
  • DOHERTY-SNEDDON, G. Neverbální komunikace dětí. Jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7.
  • OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
  • OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 978- 80-210-3819-5.
  • OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6673-1.
    neurčeno
  • FILATOVA, R. METODICKÉ LISTY – číslo 1. Snoezelen-MSE z prostředí Dětského domova bl. M. A. Kratochvílové v Řepišti. Frýdek – Místek: Tiskárna Kleinwachter, 2015.
  • FILATOVA, R. Využití kompenzačních pomůcek v praxi. Frýdek – Místek: Tiskárna Kleinwachter, 2014. ISBN 978-80-260-6333-9.
  • JANKŮ, E., Janků, K. Snoezelen jako podpora edukace. Metodická řada. Jaro-léto-podzim-zima. Frýdek – Místek: Tiskárna Kleinwachter, 2018.
  • PAGLIANO, P. The Multisensory handbook. A guide for children and adults with sensory learning disabilities. London: David Fulton Publishers, 2012. ISBN 978-0-415-59754-8.
  • PAGLIANO, P. Using a Multisensory Environment. A practical Guide for Teachers. London: David Fulton Publishers, 2001. ISBN 1-85346-716-2.
  • JANKŮ, K. Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínkou přihlášení k zápočtu je písemné zpracování a vytvoření metodiky práce v multismyslové místnosti Snoezelen pro člověka/skupinu osob s mentálním postižením. Plnění průběžně zadaných úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMP028