USPCZV102 Základy speciální pedagogiky, školní obtíže v učení a chování

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
7/7/27. 0 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Klára Truparová
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( C ) && ROCNIK ( 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem postojů a přístupů společnosti k osobám se zdravotním postižením, se strategickými a legislativními dokumenty, garantujícími rovné přístupy ve výchově a vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnout potřebné základní teoretické poznatky z problematiky školní edukace dětí a žáků se zaměřením na obtíže, nedostatky, problémy, se kterými se aktéři vzdělávání potýkají. Předmět nabízí okruhy témat, které mají charakter multidisciplinární, na který školská praxe pohlíží v kontextu pedagogické intervence.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- definovat základní pojmy ze speciální pedagogiky,
- získat přehled o konstituování vědního oboru speciální pedagogika v kontextu světovém i národním,
- znát aktuální terminologii a vztah speciální pedagogiky k ostatním vědám,
- znát specifika edukace osob se speciálními potřebami v oblasti fyzické, psychické nebo sociální v kontextu jejich komplexního rozvoje a socializace,
- mít základní poznatky z oblasti školních obtíží,
- mít základní poznatky z oboru specifických poruch učení,
- mít základní poznatky o deficitech dílčích funkcí,
- znát speciálněpedagogickou diagnostiku,
- znát příslušnou aktuální legislativu,
- znát terminologii etopedie a SPUCH,
- mít přehled o pedagogicko-psychologických poradnách,
- znát úkoly školního poradenského pracoviště (výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog, školní psycholog).
Osnova
  • Speciální pedagogika v soustavě věd a cíle, základní terminologie ve speciální pedagogice. (Podtémata: předmět péče ve speciální pedagogice, vývoj názvu vědního oboru, přehled současných názvů v zahraničí, paradigmata speciální pedagogiky, modely disability, vymezení pojmů v rámci rezortů, sociabilita, socializace, stupně socializace).
  • Klasifikace speciální pedagogiky, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení. (Podtémata: vývojové zvláštnosti dětí s postižením, faktory ovlivňující socializaci osob s postižením, příklady, sekundární důsledky postižení).
  • Aspekty speciálněpedagogické intervence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. (Podtémata: individualizace výuky, příklady, individuální výuka, příklady, výuka předmětu speciálně pedagogické péče, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, specifika práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole).
  • Systém a principy koordinované rehabilitace a vývoj péče o osoby s postižením. (Podtémata: léčebná rehabilitace, sociální rehabilitace, pedagogická rehabilitace, pracovní rehabilitace).
  • Strategické, koncepční a legislativní dokumenty, upravující postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti. (Podtémata: mezinárodní dokumenty upravující postavení osob se zdravotním postižením).
  • Profesní kompetence speciálního pedagoga. (Podtémata: depistáž a diagnostika, konzultační, poradenské a intervenční kompetence, metodické, koordinační a vzdělávací kompetence).
  • Vztah k inkluzivnímu vzdělávání žáků s problémy v chování a s poruchou chování.
  • Orientace ve strategických a metodických dokumentech týkajících se cílových skupin oboru.
  • Terminologie SPUCH a deficity dílčích funkcí. (Podtémata: stupně bazálního vývoje vnímání, systemika deficitů dílčích funkcí, procesy porozumění-příklady, vztah mluvené a psané podoby jazyka).
  • Školní poradenské pracoviště a školská poradenská zařízení.
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7510-338-3.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní pedagogika: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7510-334-5.
  • KALEJA, M. Speciální pedagogika – vybraná témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-694-2.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E., FRANIOK, P. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v pedagogické komunikaci. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-022-3.
  • KOVÁŘOVÁ, R. Specifické poruchy učení ve školní praxi. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-466-5.
  • ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika v sociální sféře. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-638-6.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
    doporučená literatura
  • FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Transformace speciálních vzdělávacích potřeb v kontextu kurikulárních dokumentů. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-921-6.
  • KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M., PETROVÁ, A., URBANOVSKÁ, E. Profesní připravenost učitelů základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho prevence v Moravskoslezském kraji II. Psychologické aspekty. Opava: Slezská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7510-2
  • KOVÁŘOVÁ, R., MRAVCOVÁ, H. SPU – diagnostika a terapie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-531-0.
  • KROUPOVÁ, K. a kol. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
  • ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
  • UHLÍKOVÁ, P., GOETZ, M. ADHD Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galen, 2010. ISBN 978-80-7262-630-4.
  • ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023.