FVP:USPCZV104 Psychopedie, etopedie, somatop - Informace o předmětu
USPCZV104 Psychopedie, etopedie, somatopedie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 6/4/18. 0 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Rozvrh
- So 9. 11. 8:05–13:00 C207, So 16. 11. 8:55–12:10 ONLINE
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(1)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit s teorií a částečně také s praxí edukace osob s mentálním postižením, se zaměřením na výchozí teoretické otázky předmětu psychopedie. Dalším cílem je poskytnout potřebné základní teoretické poznatky ze speciálněpedagogické disciplíny etopedie a somatopedie. Předmět ozřejmuje svým obsahem platnou legislativu k relevantním otázkám, které se vztahují k okruhům prevence, reedukace, rehabilitace, kompenzace a intervence. Nabízí přehled a orientaci ve strategických a metodických dokumentech, tykající se cílových skupin oboru.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- umět definovat základní pojmy z psychopedie, etopedie a somatopedie,
- získat nový pohled týkající se práce s člověkem s mentálním postižením, poruchami chování a tělesným postižením a oslabením v inkluzivní společnosti,
- znát dějiny péče o osoby cílových skupin, charakteristiku, základní znaky a klasifikace,
- umět vysvětlit pojem sociální inkluze ve vztahu k osobám cílových skupin,
- znát historické a interdisciplinární kontexty k jednotlivým pédiím a platnou legislativu a strategické dokumenty. - Osnova
- Psychopedie, etopedie a somatopedie jako speciálněpedagogické disciplíny a jejich postavení v systému ostatních věd. (Podtémata: definiční rámec mentální retardace, sekundární mentální postižení, děti a žáci s těžkým a souběžným postižením).
- Pojmové vymezení, terminologie a klasifikace, základní znaky. (Podtémata: charakteristika osob s mentální retardací dle stupňů, možnosti edukace, Freud, Piaget, Kohlberg - morální vývoj, vnitřní a vnější poruchy chování).
- Vývoj péče o osoby cílových skupin a současné zahraniční a domácí trendy. (Podtémata: antidiskriminační zákon se zřetelem na osoby se zdravotním postižením a na vývoj ve školství).
- Charakteristika osobnosti osob cílových skupin v komplexním pojetí. (Podtémata: postoj k člověku s tělesným postižením).
- Rodina dítěte cílových skupin a edukační realita. (Podtémata: význam včasné intervence u dětí s vývojovými poruchami).
- Nástin historických a interdisciplinárních kontextů společnosti.
- Terminologická východiska a interdisciplinarita speciální pedagogiky a klasifikace subjektů a objektů.
- Legislativní rámec speciálněpedagogické problematiky ve školství a sociálních službách. (Podtémata: služby sociální prevence).
- Etiologie, kauzalita, kontextuální a definiční rámec cílových skupin.
- Podpora a edukace jedinců cílových skupin v České republice. Systém vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením. (Podtémata: míra speciálněpedagogiké podpory ve školství, edukace dětí s tělesným postižením v předškolním věku).
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Edukace a intervence žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami se zřetelem na didaktické aspekty: teorie, výzkum a praxe. Praha: Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-347-4.
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní pedagogika: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7510-334-5.
- JANKŮ, K. Etopedie: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2021.
- KALEJA, M. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1.
- KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
- PIPEKOVÁ, J., VIKTORIN, J. Psychopedie: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2022.
- VANČOVÁ, A. Inovácie v teórii, metodológii a praxeológii pedagogiky mentálne postihnutých. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-673-7.
- VÍTKOVÁ, M. Somatopedie: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7510-340-6.
- doporučená literatura
- BALÁTOVÁ, K. Hodnoty u dospívajících jedinců s poruchami chování. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7573-3.
- BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9289-4.
- ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
- FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8.
- FRANIOK, P. Psychopedie 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-645-4.
- HARČARÍKOVÁ, T. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených v kontextoch edukácie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-631-7.
- JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením: vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
- JANKŮ, K., HARČARÍKOVÁ, T. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
- OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
- OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6673-1.
- VIKTORIN, J. Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením. Opava: Slezská univerzita, 2021. ISBN 978-80-7510-489-2.
- VIKTORIN, J. Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách: výzkumný projekt. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9076-7.
- VIKTORIN, J. Přístup k rozvoji percepčně-motorických funkcí u žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách. Opava: Slezská univerzita, 2020. ISBN 978-80-7510-424-3.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPCZV104