FVP:USPCZV106 Speciálněpedagogická diagnosti - Informace o předmětu
USPCZV106 Speciálněpedagogická diagnostika, poradenství a intervence
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 6/4/18. 0 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Rozvrh
- So 30. 11. 8:05–13:00 C207, So 7. 12. 8:05–11:20 ONLINE
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(1)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je přiblížit studentovi současné pojetí speciálněpedagogické diagnostiky, jako důležitého a elementárního nástroje intervenčních aktivit speciálního pedagoga. Speciálněpedagogická diagnostika je součástí intervenčních aktivit a doprovází ji také proces poradenství, diagnostiky a intervence. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních diagnostických strategií ve speciální pedagogice a ohledně poradenství, ale rovněž poznatky o praxi.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- získat základní poznatky ze speciálněpedagogické diagnostiky,
- osvojit si základní metody a techniky speciálněpedagogické diagnostiky,
- umět použít intervenci poskytovanou v rodinách,
- umět použít intervenci poskytovanou v procesu vzdělávání,
- umět použít intervenci realizovanou ve školách a školských zařízeních. - Osnova
- Uvedení pro problematiky, terminologický aparát. (Podtémata: Strategie vzdělávací politiky české republiky do roku 2030+).
- Speciálněpedagogická diagnostika: vymezení, význam, principy, požadavky, klasifikace. (Podtémata: komplexní pedagogická diagnostika, význam diagnostikování).
- Speciálněpedagogická diagnostika: metody a techniky, typologie, administrace, multidisciplinární spolupráce. (Podtémata: pozorování, kazuistika).
- Speciálněpedagogická diagnostika: obsahové a procesní aspekty ve vztahu k typologii speciálních vzdělávacích potřeb. (Podtémata: specifika speciálněpedagogické diagnostiky v předškolním věku, specifika speciálněpedagogické diagnostiky ve školním věku).
- Speciálněpedagogické poradenství: vymezení, význam, principy, požadavky, klasifikace. (Podtémata: strategie pro zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do vyučování).
- Speciálněpedagogické poradenství: metody a techniky, typologie, fáze, rizika, požadavky.
- Speciálněpedagogické poradenství: teoretické koncepty, typologie, obsahové a procesní aspekty.
- Speciálněpedagogická poradenství: poskytované na škole, ve školských zařízeních.
- Speciálněpedagogická intervence: vymezení, význam, principy, požadavky, klasifikace. (Podtémata: speciálněpedagogická diagnostika specifických poruch učení a intervence).
- Speciálněpedagogická intervence: postupy, formy, metody a techniky.
- Speciálněpedagogická intervence: poskytovaná rodinám, realizovaná v rodinném prostředí. (Podtémata: podněty pro úspěšnou práci s rodiči).
- Speciálněpedagogická intervence: poskytovaná v procesu vzdělávání, realizovaná na škole a ve školských zařízeních. (Podtémata: podpůrné opatření – asistent pedagoga).
- Literatura
- povinná literatura
- ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2023.
- BARTOŇOVÁ, M., OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-421-3.
- KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
- VIKTORIN, J. Speciálněpedagogická diagnostika: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2022.
- doporučená literatura
- KASTELOVÁ, A., NÉMETH, O. Základy špeciálnopedagogickej diagnostiky a základy špeciálnopedagogického poradenstva. Bratislava: IRIS, 2014. ISBN 978-80-89726-01-1.
- PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3.
- SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
- VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
- neurčeno
- VAŠEK, Š. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: Sapientia, 2004. ISBN 80-08-02056-3.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPCZV106