USPCZV106 Speciálněpedagogická diagnostika, poradenství a intervence

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
6/4/18. 0 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Rozvrh
So 30. 11. 8:05–13:00 C207, So 7. 12. 8:05–11:20 ONLINE
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přiblížit studentovi současné pojetí speciálněpedagogické diagnostiky, jako důležitého a elementárního nástroje intervenčních aktivit speciálního pedagoga. Speciálněpedagogická diagnostika je součástí intervenčních aktivit a doprovází ji také proces poradenství, diagnostiky a intervence. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních diagnostických strategií ve speciální pedagogice a ohledně poradenství, ale rovněž poznatky o praxi.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- získat základní poznatky ze speciálněpedagogické diagnostiky,
- osvojit si základní metody a techniky speciálněpedagogické diagnostiky,
- umět použít intervenci poskytovanou v rodinách,
- umět použít intervenci poskytovanou v procesu vzdělávání,
- umět použít intervenci realizovanou ve školách a školských zařízeních.
Osnova
  • Uvedení pro problematiky, terminologický aparát. (Podtémata: Strategie vzdělávací politiky české republiky do roku 2030+).
  • Speciálněpedagogická diagnostika: vymezení, význam, principy, požadavky, klasifikace. (Podtémata: komplexní pedagogická diagnostika, význam diagnostikování).
  • Speciálněpedagogická diagnostika: metody a techniky, typologie, administrace, multidisciplinární spolupráce. (Podtémata: pozorování, kazuistika).
  • Speciálněpedagogická diagnostika: obsahové a procesní aspekty ve vztahu k typologii speciálních vzdělávacích potřeb. (Podtémata: specifika speciálněpedagogické diagnostiky v předškolním věku, specifika speciálněpedagogické diagnostiky ve školním věku).
  • Speciálněpedagogické poradenství: vymezení, význam, principy, požadavky, klasifikace. (Podtémata: strategie pro zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do vyučování).
  • Speciálněpedagogické poradenství: metody a techniky, typologie, fáze, rizika, požadavky.
  • Speciálněpedagogické poradenství: teoretické koncepty, typologie, obsahové a procesní aspekty.
  • Speciálněpedagogická poradenství: poskytované na škole, ve školských zařízeních.
  • Speciálněpedagogická intervence: vymezení, význam, principy, požadavky, klasifikace. (Podtémata: speciálněpedagogická diagnostika specifických poruch učení a intervence).
  • Speciálněpedagogická intervence: postupy, formy, metody a techniky.
  • Speciálněpedagogická intervence: poskytovaná rodinám, realizovaná v rodinném prostředí. (Podtémata: podněty pro úspěšnou práci s rodiči).
  • Speciálněpedagogická intervence: poskytovaná v procesu vzdělávání, realizovaná na škole a ve školských zařízeních. (Podtémata: podpůrné opatření – asistent pedagoga).
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2023.
  • BARTOŇOVÁ, M., OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-421-3.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
  • VIKTORIN, J. Speciálněpedagogická diagnostika: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2022.
    doporučená literatura
  • KASTELOVÁ, A., NÉMETH, O. Základy špeciálnopedagogickej diagnostiky a základy špeciálnopedagogického poradenstva. Bratislava: IRIS, 2014. ISBN 978-80-89726-01-1.
  • PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3.
  • SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
    neurčeno
  • VAŠEK, Š. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: Sapientia, 2004. ISBN 80-08-02056-3.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPCZV106