FVP:USPQP012 Psychiatrie pro speciální peda - Informace o předmětu
USPQP012 Psychiatrie pro speciální pedagogy
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 13/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MUDr. Jana Blagová (přednášející)
MUDr. Jana Blagová (cvičící) - Garance
- MUDr. Jana Blagová
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Rozvrh
- Po 7. 10. 11:25–13:50 C201, Po 21. 10. 11:25–13:50 C201, Po 4. 11. 11:25–13:50 C201, Po 18. 11. 11:25–13:50 C201
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností (program FVP, SPEP)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je předání informací z oblasti speciální psychiatrie použitelných v oboru speciální pedagogika. Mezi dílčí úkoly patří seznámení s dělením psychických poruch podle Mezinárodní klasifikace nemocí; s chorobami z okruhu organických duševních poruch, závislostí, neurotických poruch, poruch, afektu a psychóz, s chorobami z okruhu poruch příjmu potravy, sexuálních dysfunkcí, poruch osobnosti; s duševními chorobami vyskytujícími se v dětství, s poruchami psychického vývoje a s problematikou transkulturální psychiatrie.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student se orientuje v dělení duševních poruch podle platné Mezinárodní klasifikace nemocí
- student má základní znalosti o symptomech organických duševních poruch, závislostí, neurotických poruch, poruch afektu a psychóz
- student se orientuje v problematice chorob z okruhu poruch příjmu potravy, sexuálních dysfunkcí, poruch osobnosti, poruch psychického vývoje a duševních chorob vyskytujících se v dětství
- student má základní znalosti o problematice transkulturální psychiatrie
- student se orientuje ve vysoce specializované teoretické znalosti biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka ve smyslu speciálních poruch
Odborné dovednosti:
- student rozpozná a je schopen relevantně popsat příznaky jednotlivých duševních poruch
- student je schopen navrhnout vhodná řešení ve spojení se zdravotním stavem nemocného
- student dokáže poskytnout podporu nemocnému při zhoršení stavu
- student je schopen poradit, kde vyhledat odbornou pomoc
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně zvolit vhodný, produktivní přístup při kontaktu s jedincem s psychickým onemocněním, který je adekvátní speciálněpedagogické praxi
- student zná možnosti poradenské pomoci a souvislosti s konkrétní praxí pomáhajících profesí a institucí
- student umí zvolit vhodnou a účinnou strategii pomoci a podpory - Osnova
- 1. Organické duševní poruchy
- 2. Závislost na návykových látkách
- 3. Schizofrenie a jiné psychotické poruchy
- 4. Afektivní poruchy – poruchy nálady
- 5. Úzkostné poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy
- 6. Poruchy příjmu potravy
- 7. Neorganické poruchy spánku
- 8. Sexuální dysfunkce
- 9. Poruchy osobnosti a chování u dospělých
- 10. Mentální retardace. Poruchy psychického vývoje
- 11. Poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství
- 12. Transkulturální psychiatrie
- Literatura
- povinná literatura
- HOSÁK, L., HRDLIČKA, M., LIBIGER, J. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Univerzita Karlova, 2015. ISBN 978-80-246-2998-8.
- LÁTALOVÁ, K. Agresivita v psychiatrii. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
- OCISKOVÁ, M., PRAŠKO, J. Stigmatizace a sebestigmatizace. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-47-5199-3.
- PETR, T., MARKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4236-6.
- SVOBODA, M., ČEŠKOVÁ, E., KUČEROVÁ, H. ed. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0976-8.
- doporučená literatura
- HOSÁKOVÁ, J., HOSÁK, L. a kol. Ošetřovatelská péče v psychiatrii. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2018. ISBN 978-80-7510-281-2.
- JUŘÍČKOVÁ, L., IVANOVÁ, K., FILKA, J. Opatrovnictví osob s duševní poruchou. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4786-6.
- KUBÍNEK, R. Psychiatrie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3057-7.
- OREL, M. a kol. Psychopatologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5516-8.
- RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P., JANOTOVÁ, D. Psychiatrie: minimum pro praxi. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-582-4.
- neurčeno
- KUČEROVÁ, H. Bolest v psychiatrii. Praha: Galén, 2018. ISBN 978-80-7492-399-9.
- MAYER, J. D. Personality: A systems approach. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2017. ISBN 978-1-4422-6687-2.
- PAPEŽOVÁ, H. a kol. Naléhavé stavy v psychiatrii. Praha: Maxdorf, 2014. ISBN 978-80-7345-425-8.
- PAVLOVSKÝ, P. a kol. Soudní psychiatrie a psychologie. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4332-5.
- PÖTHE, P. Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1038-4.
- HOSÁKOVÁ, J. Psychiatrie pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Aktivita studenta při výuce, seminární práce, písemný zápočtový test. Seminární práce bude vyhotovena na zadané téma, a to v minimálním rozsahu 4-6 stran (cílem seminární práce bude rozpoznat problémy a omezení pacienta způsobené duševní poruchou a navrhnout vhodné intervence pro zlepšení jeho celkového stavu a kvality života). Odevzdání seminární práce je podmínkou pro přihlášení k zápočtovému testu. Zápočtový test s minimální úspěšností 70 %.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQP012