FVP:USPQP019 Kompenzační pomůcky ve speciál - Informace o předmětu
USPQP019 Kompenzační pomůcky ve speciálně pedagogické praxi
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 13/13/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
- Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Rozvrh
- Út 24. 9. 11:25–13:50 C202, Pá 22. 11. 13:05–18:00 C310
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností (program FVP, SPEP)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty po stránce teoretické a zejména praktické s aktuálně využívanými kompenzačními a rehabilitačními pomůckami pro osoby se zdravotním postižením. Teoretický vstup tohoto předmětu tvoří definování bariér a potřeba nastavení kompenzačních procesů a zabezpečení kompenzačních pomůcek. Skupiny, na které se zvláště zaměřujeme, jsou lidé s tělesným a smyslovým postižením a se souběžným postižením více vadami.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student mí definovat bariéry, které souvisí s kvalitou života osob s těžkými stupni disability
- student mí objasnit principy a mechanismy, které souvisí obecně s využíváním kompenzačních pomůcek ve smyslu zlepšení kvality života a podpory samostatnosti člověka s postižením
- student zná souvislosti speciálních potřeb konkrétních skupin lidí s disabilitou
- student mí vysvětlit a pojmenovat zákonitosti, které vedou k využívání kompenzačních pomůcek, stejně tak jako důsledky, které souvisí s nedostatkem využívání kompenzačních pomůcek
- student zná souvislosti zabezpečení kompenzačních pomůcek v rámci různých stupňů podpůrných opatření
Odborné znalosti specifické:
- student se orientuje v základních typech kompenzačních pomůcek pro osoby s tělesným a smyslovým postižením
- student zná souvislosti mezi speciálními potřebami jednotlivých skupin osob s postižením a konkrétními pomůckami
- student zná pomůcky pro umožnění pohybu, samostatnosti i vybraných volnočasových aktivit
- student umí pomůcky rozdělit podle stupně postižení v rámci jednotlivých skupin lidí s disabilitou
Odborné dovednosti:
- student umí zacházet s vybranými kompenzačními a rehabilitačními pomůckami
- student umí aplikovat poradenství ohledně kompenzačních a rehabilitačních pomůcek
- student umí poskytnout instruktáž využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- student mí zavést kompenzační pomůcky do výuky individuálnímu žákovi a představit aplikaci i dalším aktérům ve vzdělávání (učitelům, rodičům, asistentům)
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně využívat kompenzační pomůcky pro osoby s tělesným a smyslovým postižením, či se souběžným postižením více vadami
- student zná rozdíly mezi vybranými kompenzačními pomůckami, které se odlišují např. v rámci využití podle stupně postižení nebo jeho druhu
- student umí aplikovat své poznatky o speciálních potřebách lidí s postižením do výběru kompenzační pomůcky a jejího použití
- student umí poskytnou poradenství ohledně využívání kompenzačních pomůcek v základních školách speciálních, či pro zkvalitnění života osob s těžšími stupni disability
Obecné způsobilosti:
- student je schopen cíleně využívat svých znalostí i dovedností ohledně speciálních potřeb lidí s postižením do aplikování, podpory a výběru kompenzačních a rehabilitačních pomůcek
- student umí se samostatně rozhodnout ke konkrétní podpoře člověka s disabilitou pomocí kompenzačních a rehabilitačních pomůcek a techniky
- student dokáže poskytovat péči a podporu ohledně zabezpečování kompenzačních pomůcek pro individuálního člověka - Osnova
- 1. Bariéry v životě člověka se zdravotním postižením. Historie bariérovosti a historie vzniku prvních kompenzačních pomůcek v praxi České republiky i zahraničí
- 2. Kompenzační a rehabilitační pomůcky a jejich cíle a zaměření, diferenciace pro osoby se zdravotním postižením. Praktické souvislosti se zabezpečováním kvalitních kompenzačních pomůcek
- 3. Osoba s pohybovým postižením a osoba s těžkým souběžným postižením více vadami a jejich potřeby využívání kompenzačních a rehabilitačních pomůcek v průběhu dne
- 4. Pomůcky pro pohyb a přemisťování
- 5. Pomůcky pro rozvoj samostatnosti a sebeobsluhy
- 6. Pomůcky pro rozvoj volnočasových aktivit a sportovních aktivit
- 7. Osoba se zrakovým postižením a související kompenzační pomůcky reedukačního i čistě kompenzačního charakteru
- 8. Osoba se sluchovým postižením a související kompenzační pomůcky reedukačního i čistě kompenzačního charakteru
- 9. Osoba s duálním postižením senzorickým a specifika kompenzačních pomůcek
- 10. Technické pomůcky a aplikace pro rozvoj komunikace zvláště osob se souběžným postižením více vadami
- 11. Případové studie, jejich analýza
- 12. Praktický nácvik manipulace s pomůckami. Repetitorium učiva
- Literatura
- povinná literatura
- BRUTHANSOVÁ, D., JEŘÁBKOVÁ, V. Koordinovaná rehabilitace. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2012. ISBN 978-80-7416-102-5.
- JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
- JANKŮ, K., HARČARÍKOVÁ, T. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
- ŠESTÁKOVÁ, I., LUPAČ, P. Budovy bez bariér. Návrhy a realizace. Praha: Grada Publishing a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3225-1.
- ŽIŽKA, Zdeněk. Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-87181-07-2.
- doporučená literatura
- JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2738-6.
- LANGER, J. a kol. Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3681-4.
- LIBERDOVÁ, E. Řešení veřejných prostranství a budov pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Praha: Profi Press, 2016. ISBN 978-80-86726-78-6.
- MORAVCOVÁ, D., MATOUŠKOVÁ, E. Rozvoj dovedností zrakového vnímání se speciálními optickými pomůckami a kamerovou televizní lupou. Praha: Asociace zrakových terapeutů, 2011. ISBN 978-80-254-9877-4.
- VYSKYTOVÁ, J., ČICHOŇ, R. Kompenzační pomůcky a přístroje v rehabilitaci. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-421-4.
- neurčeno
- BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1436-8.
- HUCKVALE, M. U., VAN RIPER, I. ed. Nature and Needs of Individuals with Autism Spectrum Disorders and Other Severe Disabilities. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2016. ISBN 978-1-4758-2050-8.
- JEŠINA, O., HAMŘÍK, Z. a kol. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2946-5.
- MATYSKOVÁ, K. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. Praha: Okamžik, 2009. ISBN 978-80-86932-24-8.
- NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-8.
- JANKŮ, K. Kompenzační a rehabilitační pomůcky ve speciálně pedagogické praxi. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.). Zpracování seminární práce na téma Aplikace kompenzačních nebo rehabilitačních pomůcek ve speciálněpedagogické praxi. Odevzdání seminární práce a její ohodnocení minimálně 50 body je kritériem splnění tohoto předmětu. Forma způsobu ověření studijních výsledků: písemná seminární práce.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQP019