UVSRPHD013 Vývojová psychologie

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
10/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle základní psychologické disciplíny vývojové psychologie a aplikaci poznatků pro studenty Veřejné správy a sociální politiky. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří včetně specifik jejich případného chování provokujícího konfliktní situaci při jednáních.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, aplikační možnosti, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplíny. Pojem duševní vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
  • 2. Teorie determinace a periodizace vývoje.
  • 3. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj. Novorozenecké období.
  • 4. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
  • 5. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace.
  • 6. Školní zralost. Školní připravenost. Problémy spojené s předčasným zaškolením.
  • 7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.
  • 8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace.
  • 9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.
  • 10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování.
  • 11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.
  • 12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.
  • 13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, změna způsobu života, problematika umírání a smrti.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4LfCPljJ1yVRgou4sHj8eRP-aybTr5GgsnQrYCz8kqQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=96ab55ea-9acd-4763-b5d5-fb57e95cc438&tenantId=a6363da9-944b-4aae-abf8-3478e529ad2f
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UVSRPHD013