FVP:UVSRPHD013 Vývojová psychologie - Course Information
UVSRPHD013 Vývojová psychologie
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 10/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Public Administration and Social Politics (programme FVP, VSSP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle základní psychologické disciplíny vývojové psychologie a aplikaci poznatků pro studenty Veřejné správy a sociální politiky. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří včetně specifik jejich případného chování provokujícího konfliktní situaci při jednáních.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, aplikační možnosti, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplíny. Pojem duševní vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
- 2. Teorie determinace a periodizace vývoje.
- 3. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj. Novorozenecké období.
- 4. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
- 5. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace.
- 6. Školní zralost. Školní připravenost. Problémy spojené s předčasným zaškolením.
- 7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.
- 8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace.
- 9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.
- 10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování.
- 11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.
- 12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.
- 13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, změna způsobu života, problematika umírání a smrti.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4LfCPljJ1yVRgou4sHj8eRP-aybTr5GgsnQrYCz8kqQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=96ab55ea-9acd-4763-b5d5-fb57e95cc438&tenantId=a6363da9-944b-4aae-abf8-3478e529ad2f
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UVSRPHD013