FVP:UVSSPUK055 Doučování dětí se speciálními - Course Information
UVSSPUK055 Doučování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Aneta Silberová (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D. - Timetable of Seminar Groups
- UVSSPUK055/A: Fri 1. 11. 17:15–20:30 C206, A. Silberová
UVSSPUK055/B: Sat 23. 11. 8:55–12:10 ONLINE, A. Silberová
UVSSPUK055/C: Sat 23. 11. 8:55–12:10 ONLINE, A. Silberová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Work in Public Administration (programme FVP, SPVS)
- Course objectives
- The course is aimed at acquiring competencies to improve the effectiveness of the learning process for students with special educational needs (SEN) in order to compensate for educational deficits related to the failure of full-time teaching due to pandemic COVID 19. Students will be introduced to the process of individualization of educational goals for students with SVP. Attention will be paid to the individual approach in tutoring, the application of recommended teaching methods and the preparation of appropriate teaching materials within the recommended support measures. Emphasis will be placed on the process of cooperation with the school, family and non-profit organizations in tutoring.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti: - charakterizuje proměnné, ovlivňující proces učení - popíše speciálně pedagogické jevy a procesy - objasní principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální Odborné dovednosti: - orientuje se v základních principech pedagogické komunikace a modifikuje podmínky komunikačního kontextu - aplikuje vhodné komunikační strategie a přístupy v rámci spolupráce při doučování žáků - dokáže aplikovat metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Obecné způsobilosti: - dokáže díky systematickému pozorování analyzovat a zaznamenat podmínky a faktory edukační reality - je schopen analýzy a komparace zjištěných údajů z reality s teoretickými poznatky - je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení - dokáže se samostatně a odpovědně rozhodovat na základě rámcového zadání - konstruktivně spolupracovat při řešení speciálně pedagogických problémů s dalšími odborníky
- Syllabus (in Czech)
- 1. Mapování učebního stylu žáků se SVP, principy individuální výuky při doučování, podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se SVP. 2. Spolupráce se školou a rodinou při doučování, organizace doučování, příprava na doučování. 3. Doučování žáků, analýza, reflexe.
- Literature
- required literature
- BENDOVÁ, P. Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.
- MRÁZKOVÁ, J., ZAPLETALOVÁ, J. Metodika pro nastavování katalogu podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. Praha: NÚV, 2014/2016. ISBN 978-80-7481-085-5.
- KUCHARSKÁ, A. MRÁZKOVÁ, J. a kol. Metodika práce školního speciálního pedagoga. Praha: NÚV, 2014. ISBN 978-80-7481-035-0.
- ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2.
- M., KREJČOVÁ, L., HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
- recommended literature
- BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
- BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
- MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
- SVOBODA, J., JOCHMANNOVÁ, L. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., BUREŠ, M. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
- • PÍŠOVÁ, M. ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
- Assessment methods (in Czech)
- Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře. Dále student absolvuje individuální doučování žáků, vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou udělení zápočtu. Obsahová struktura portfolia: individuální plán doučování žáka, přípravy na doučování, popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů při doučování, analýza a reflexe výsledků doučování.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 4př+10praxe/sem.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UVSSPUK055