VS24VD018 Rozvoj multikulturních kompetencí

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
10/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu nabízí hlubší teoretické zázemí k řešené problematice na úrovni příslušného stupně vzdělání, které souvisí s aktuálními a obecně platnými společenskými tendencemi celosvětového kontextu. Navazuje na již získané znalosti, dovednosti a příslušné kompetence získané absolvováním bakalářského studia. Jeho obsah reflektuje variabilitu multikulturních teoretických koncepcí, včetně jejich obsahů a cílů. Cíleně se však zaměřuje na postojové konstrukty, jejich změny, faktory těchto změn a další determinanty, které vstupují do komunikačních situací s lidmi pocházejícími z jiného odlišného socio-kulturního prostředí.
Výstupy z učení
Odborné znalosti • Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: popsat různé koncepty a teorie pluralismu a multikulturalismu, vč. orientace v základních pojmech, kriticky hodnotit rostoucí kulturní diverzitu a její dopad na soudobou společnosti i jednotlivce, analyzovat a hodnotit fenomén multikulturalismu v tuzemských, evropských i světových souvislostech a interpretovat pluralismus a multikulturalismus na pozadí postmoderního etického diskursu. Dokážou analyzovat klíčové problémy řešeného fenoménu z perspektivy národních států i mezinárodních vztahů a postihnout tak jejich vzájemné vazby i společenskou podmíněnost. Studenti znají klíčové strategické a koncepční dokumenty garantující institucionální stabilitu, demokracii v právním státě a upravující dodržování lidských práv a respektování menšin. • Odborné dovednosti • Studenti dokážou samostatně vyhledat, kriticky věcně zhodnotit a utřídit relevantní fakta z literárních a jiných zdrojů, umí s použitím uznávaných metod studovaného oboru popsat, analyzovat a zhodnotit základní trendy společenského, sociálního i ekonomického vývoje. Dokážou vyložit podstatu klíčových společenských problémů a jejich dopadů na státní stabilitu, demokracii, lidská práva a respekt vůči menšinám. Dokážou rovněž samostatně zpracovat kritickou diskurzivní analýzu k danému tématu a interpretovat její faktografický rámec. • Obecná způsobilost • Znalost základních problémů a společenských přístupů. Absolventi se dokážou orientovat v procesech formování postojů, stereotypů, názorů, orientují se v platných strategických a koncepčních dokumentech, znají a rozumí jejich obsahově věcné relevanci. Získané znalosti a dovednosti mohou uplatnit především v komunikačních situacích v kontextu studovaného programu.
Osnova
  • 1. Multikulturalismus v hlavních a souvisejících pojmech. • 2. Problematika společenské diverzifikace menšin. Klasifikace menšin a jejich interpretační kritéria. Reprezentace menšinových kultur v ČR. • 3. Antropologie „ras“, etnických a národnostních menšin. • 4. Společensko-kulturní souvislosti k menšinám v prostoru ČR a Evropy. • 5. Základní legislativní rámec národní a nadnárodní úrovně upravující otázky menšin. • 6. Multikulturalismus jako pedagogický problém. • 7. Souhrn činitelů vytvářejících multikulturní přístup v řešení společenských problémů. • 8. Determinanty xenofobie a rasismu aneb jak účinně s xenofobií a rasismem bojovat. • 9. Zjevné a skryté faktory psychologických schémat stereotypů, předsudků a názorů. • 10. Vybrané oblasti kvality života menšin a jejich limity. • 11. Sociální rovnost a sociální spravedlnost. • 12. Repetitorium učiva. Skupinová diskuse a rozbor kasuistik na téma „Tolerance odlišnosti“.
Literatura
    povinná literatura
  • HLADÍK, Jakub. Multikulturní kompetence studentů pomáhajících profesí. Zlín: UTB, 2014. ISBN 978-80-7454-426-2.
  • HIRT, T. & JAKOUBEK, M. (Eds.) „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
  • ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností. Rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2
  • MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
    doporučená literatura
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: UP, 2016. ISBN 978-80-244-4966-1.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
  • Martin Kaleja. Inkluzivní vzdělávání v primární škole se zaměřením na žáky s projevy problémového chování, rizikového chování a projevy poruchy chování. In Adamus, P. a kol. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Opava: Fakulta veřejn
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Martina CICHÁ, a Lenka GULOVÁ. Multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-. 80-244-3287-8.
  • Martin Kaleja. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • MACKOVÁ, Lucie a Andrea PREISSOVÁ KREJČÍ. Lessons Learnt? War, Exile and Hope among Child Refuges in the Czech Republic. Central and Eastern European Migration Review. 2024, roč. 13, č. 1, s. 11-24. ISSN 2300-1682. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.54667/ceemr.2023.28. URL info
  • MÁTEL, Andrej a Andrea PREISSOVÁ KREJČÍ. Respect for Diversity and Multiculturalism in the Historical Transformations of Social Work Professional Ethics. Caritas et veritas. 2024, roč. 14, č. 2, s. 16-33. ISSN 1805-0948. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.32725/cetv.2024.017. URL info
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Lucie MACKOVÁ a Uljana CHOLODOVÁ. Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny v kontextu vzdělávání. Studia Paedagogica. 2023, roč. 28, č. 1, s. 35-59. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2023-1-2. URL info
    neurčeno
  • GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 1. vydání.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea a Jana KOČÍ. Škola za války bez války: Organizace školního vzdělávání a mimoškolních aktivit pro dětské válečné uprchlíky z Chorvatska na území České republiky. Porta Balkanica. Brno, 2024, roč. 15, 1-2, s. 14-32. ISSN 1804-2449. URL info
  • KOČÍ, Jana, Andrea PREISSOVÁ KREJČÍ a Ivo BARTEČEK. Podpora národní identity krajanů v Chorvatsku Československem a Českou republikou pohledem dějin dlouhého času a menšinového školství. In Stanislav Brouček. Místo a úloha zahraničních Čechů v bilaterálních vztazích. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 2021, s. 53-67. ISBN 978-80-7415-225-2. info
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea a Jana KOČÍ. Příběh 1340 dětí evakuovaných do České republiky za války v Chorvatsku (1991-1995). Slovanský přehled. Praha: Historický ústav Akademie věd ČR, 2020, roč. 106, č. 2, s. 281-307. ISSN 0037-6922. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová výuka, hodnocení, diskuse, projektová výuka.
Metody hodnocení
Zkouška • Předmět je ukončen kombinovanou formou, tj.: 1) zpracováním kritické diskurzivní analýzy na předem zadané téma v rozsahu 5 - 10 NS a její prezentace, ve které student prokáže požadovanou oborově věcnou orientaci a 2) písemným ověřením znalostí formou závěrečného testu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/VS24VD018