VS24VK006 Sociální práce s rodinou ve vybraných životních situacích

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
10/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Fabián, PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Fabián, PhD.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VS24VK006/A: So 9. 11. 8:55–17:10 ONLINE, P. Fabián
VS24VK006/B: So 9. 11. 8:55–17:10 ONLINE, P. Fabián
VS24VK006/C: Pá 27. 9. 8:05–12:10 C207, Pá 25. 10. 13:05–17:10 C309, P. Fabián
Předpoklady
Předpokladem k úspěšnému zvládnutí předmětu je pravidelná účast na přednáškách a seminářích, které jsou realizovány interaktivní formou. V průběhu seminářů se studenti seznamují s praktickým využitím nástrojů a metod na vybrané kazuistice vzhledem ke zvolým službám a rolím sociálního pracovníka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenta s problematikou systémové sociální práce s rodinou, s historickým kontextem i současnými nástroji pomoci. Další významnou součástí je proces poskytování sociálně aktivizačních služeb, sociální rehabilitace a jejich změn v rámci sociálního konstruktivismu. Student se musí naučit analyzovat situaci rodiny z pohledu environmentálního přístupu a osvojit si základy systémové přístupu řešení sociální situace rodin.
Výstupy z učení
student se orientuje: - ve vývoji pojmu rodiny a jejich změn - ve významu dětských potřeb a jejich místa ve společnosti - umí využít diagnostické přístupy z pohledu životního příběhu rodiny - zná možnosti sociálních služeb v pomoci rodinám - zná povinnosti a práva sociálních pracovníků na různých úrovních sociálních služeb a výkonu státní správy
Osnova
  • 1. Rodina, ochrana dětství, současné pojetí rodiny 2. Dětské potřeby, attachment, rodičovství a právní rámec 4. Paradigmata SPOD a rodinné politiky – moderní směry, 5. Krize a rodina, systematický, systémový a systemický pohled 6. nástroje pro pomoc rodině a role sociálních pracovníků 7. Hodnocení rodiny a jejích možností, 8. Rodiny v procesu rozchodu partnerů 9. Rodina s domácím násilím 10. Rodičovské kompetence a transgenerační proces 11. Dost dobré rodičovství 12. Plánování služeb – kazuistická problematika – metody sociální práce 13. Rodinná asistence, kazuistický exkurz
Literatura
    povinná literatura
  • SCHRAMM, D. - FUTRIS, T. - BRADLEY, R., 2013; ChildWelfare and HealthyMarri-age and RelationshipEducation: A Research to PracticeBrief , [online]. [cit.2019.12.20] Dostupné na: https://library.healthymarriageandfamilies.org/cwig/ws/library/docs/MARRIA
  • MATĚJČEK, Z. 1994. Co děti nejvíc potřebují: Eseje z dětské psychologie. 1. vyd. Pra-ha: Portál, 1994, 108 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-006-5.
  • MATOUŠEK, O. 1993. Rodina jako instituce a vztahová síť. 1. vyd. Praha, 1993, 124 p. Studijní texty (Sociologické nakladatelství), sv. 3. ISBN 80-901-4247-8.
    doporučená literatura
  • TAUBEROVÁ, M. in Sociální začleňování v kontextu sociální práce: Social Integration in the Context of Social Work : sborník textů z XVI. ročníku mezinárodní vědecké konfe-rence Hradecké dny sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2019. ISBN 978-80-743
Výukové metody
přednáška, diskuze a využití reatimingových přístupů
Metody hodnocení
kolokvium, kde student předvede konkrétní sociální práci s kazuistikou
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/VS24VK006