VS24VP020 Odborná praxe a supervizní seminář 2

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
0/13/120. 5 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Petr Fabián, PhD.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D.
Předpoklady
absolvování předešlé praxe
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na předchozí praxi. Cílem je prohlubovat chápání profesní identity, podpora odborné způsobilosti a vyjasnění si svého budoucího profesního uplatnění. Student bude moci využít větší šíře odborných poznatků, které v předchozích semestrech studia nabyl pro praxi. Uvědomuje si vzájemnou provázanost procesů veřejné správy, sociální politiky a sociální práce. Praxe bude probíhat v organizacích: • služeb sociální péče ve smyslu typologie zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, • služeb sociální prevence ve smyslu typologie zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, • zařízeních poskytující odborné sociální poradenství ve smyslu typologie zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, • orgánech sociálně-právní ochrany dětí, Odborná praxe umožní studentovi získat zkušenost s klientem v terénu, seznámit se s jeho životními podmínkami, potřebami, ověřit si teoretická východiska a získat základní profesní dovednosti. Ve vybraném zařízení se student bude orientovat v jeho poslání, složení skupiny klientů, organizační struktuře, personálním zajištění, vazby na jiná zařízení a místní komunitu, příslušnou legislativu. . v organizacích zabývající místní samosprávou nebo výkonem státní správy V průběhu praxe bude věnována pozornost také týmové práci včetně spolupráce s dalšími organizacemi a institucemi, rodinami klientů, lékaři, psychology. Studenti se ve vztahu k organizaci aktivně se zapojují do práce týmu, rozumí své roli na pracovišti, orientují se v činnosti a rozumí hodnotám a cílům organizace, orientují se ve vnitřních pravidlech organizace a dodržují je a v mezích možností přispívají k rozvoji organizace. Supervize odborné praxe je zaměřena na reflektování praktických zkušeností studentů v rámci procesu supervize. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o formách a cílech supervize včetně základních supervizních přístupů a etických zásad supervize. Pozornost je rovněž věnována procesu přípravy, vyjednávání a obsahu supervizního kontraktu. Předmět akcentuje skupinovou supervizní práci, týmovou supervizi včetně uplatnění Bálintovských skupin v supervizi. Studenti jsou seznámeni se základními informacemi využití transakční analýzy a psychodramatu v supervizi a vybranými supervizními technikami.
Výstupy z učení
osobní zkušenost se supervizním aranžmá ve vybrané kazuistice, deník praxe
Osnova
  • 1. Vyjasnění postavení studenta/ky v průběhu praxe
  • 2. Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb, školství aj.
  • 3. Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize (vnitřní, vnější)
  • 4. Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci
  • 5. Vymezení typologie problémů klientů daného zařízení
  • 6. Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních informací
  • 7. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti
  • 8. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti
  • 9. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka
  • 10. Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a jejich použitelnosti v praxi
Literatura
  • HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Překlad Helena Hartlová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
  • HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. et al. Praktická supervize. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
  • PETITCOLLIN, CH. Oběť, kat a zachránce ve vztazích a komunikaci. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-362-8.
  • KALINA, K. a ŠIMEK, A. (Eds.) Supervize - kazuistiky. Praha: Triton, 2004. 171 s. ISBN 80-7254-496-9.
Výukové metody
Garant praxe před zahájením semestru, v němž se má praxe konat, dojedná místo realizace praxe a jeho podmínky. Ve zvoleném zařízení je uzavřena smlouva o realizaci praxe, v níž jsou ošetřeny práva a povinnosti školy a pracoviště, mj. také v souvislosti s nakládáním s důvěrnými údaji a mlčenlivostí, bezpečností práce a požární ochranou. Každý student má v organizaci praxe svého školitele, kterým je pověřená osoba v organizaci doprovázející a supervidující studenta na praxi. Garant praxe má výborné kontakty s organizacemi praxí, orientuje se v síti služeb a zařízení. Studentům se bude věnovat reflexivním seminářem, který se bude pravidelně jednou týdně konat na fakultě, bude supervidovat jejich praxe v zařízeních a v rámci individuálních konzultací nabízet studentům možnost řešit situace praxe, v nichž si nevěděli rady, které pro ně byly nepřehledné, špatně uchopitelné a společně hledají možná řešení vzniklého problému. O praxi student vede deník praxe, jehož součástí kromě potvrzené docházky bude také vypracovaná evaluace školitelem ze zařízení a autoevaluace studenta, aby si byli vědomi sebe jako nástroje sociální práce.
Metody hodnocení
Student získá zápočet, pokud bude pravidelně docházet na supervize a praxi, splní stanovené požadavky, zpracuje deník praxe a získá doporučení od školitele z příslušného zařízení praxe.
Informace učitele
Studenti kombinované formy budou postupovat a plnit praxi analogicky studentům prezenční formy studia, budou mít možnost využít skupinové supervize na fakultě, individuální supervize osobní nebo prostřednictvím MS Teams s garantem praxí na fakultě.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/VS24VP020