PV24TK081 Social Communication in Assisting Professions

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2025
Extent and Intensity
10/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 26. 9. 13:55–15:30 PED, Fri 3. 10. 12:15–13:50 PED, Fri 10. 10. 15:35–17:10 PED, Fri 7. 11. 8:05–9:40 PED, Fri 21. 11. 15:35–17:10 PED
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět seznamuje studenty s různými postupy a nástroji uplatňovaným v sociální a pedagogické práci, a to na úrovni práce s jednotlivcem, rodinou a komunitou. Předmět vytváří prostor pro mezipředmětové vztahy, kdy propojují poznatky zejména z oblasti didaktizace prevence rizikového chování, metodologie výzkumu, sociální práce, sociální politiky a odborné praxe. Výstupem předmětu je zpracování analýzy pro plánování preventivní aktivity jako součástí portfolia pro státní závěrečné zkoušky.
Learning outcomes (in Czech)
Studující bude po absolvování předmětu umět: - objasnit základní principy a postupy uplatňované v sociální a pedagogické práci, - identifikovat, vybrat a aplikovat konkrétní postupy a nástroje sociální a pedagogické práce v praktických situacích, - analyzovat situaci a potřeby jednotlivce, rodiny nebo komunity v kontextu preventivní práce, - navrhnout a provést analýzu potřebnosti uplatnitelný pro návrh preventivního programu. - obhájit vlastní návrh analýzy pro návrh preventivního programu v odborné diskusi, včetně zdůvodnění použitých postupů a nástrojů.
Syllabus (in Czech)
1. Základné strategie a postupy v sociální a pedagogické práci. Typy analýz a jejich využití. 2. Hodnocení rizik a potřeb u ohrožených dětí. 3. Hodnocení rodičovských kompetencí v rodinách s ohroženými dětmi. 4. Specifické typy analýz v pedagogické práce: diagnostické nástroje, sociometrická analýza třídního kolektivu, evaluace a analýza vzdělávacího procesu, analýza školního klimatu. 5. SWOT analýza v sociální a pedagogické práci. 6. Strategie, plánování a tvorba preventivních programů. 7. Analýza životní situace klienta. Posuzování aktuálních problémů a potřeb dospělých. 8. Hodnocení kvality sociální služeb. 9. Sociálně-demografická analýza a analýzy pro komunitní plánování. 10. Evaluace programů a služeb v sociální a pedagogické práci. 11. – 12. Prezentace a reflexe seminárních prací studentů.
Literature
    required literature
  • PILÁT, M. Komunitní plánování jako makro metoda sociální práce. Opava, Slezská univerzita, 2018.
  • KLEPÁČKOVÁ, O., KREJČÍ, Z., ČERNÁ, M. Sociální práce na příkladech z praxe. Praha: Grada, 2022.
  • MATOUŠEK, O. a kol. Strategie a postupy v sociální práci. Praha: Portál, 2022.
    recommended literature
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015.
  • GLUMBÍKOVA, K. Responsivní evaluace v sociální práci. Ostrava: Ostravská univerzita, 2021.
  • ROGERS, M., ALLEN, D. Applying Critical Thinking and Analysis in Social Work. SAGE Publication Ltd., 2018.
  • HRICOVÁ, A., ONDRÁŠEK, S. a URBAN, D. Metodologie v sociální práci. Praha: Grada, 2023.
Teaching methods (in Czech)
výklad, diskuze, práce v malých skupinách, kazuistický seminář Studijní literatura a studijní pomůcky
Assessment methods (in Czech)
Obhajoba seminární práce
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2025/PV24TK081