SP25PK054 Canistherapy in Special Education

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2025
Extent and Intensity
6/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Šárka Honová, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Šárka Honová, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Denisa Janků
Timetable
Fri 24. 10. 15:35–18:00 C401, Fri 28. 11. 10:35–13:00 C308
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní orientace studenta v obecné i speciálně pedagogické didaktice, povědomí o kurikulárních dokumentech a školské legislativě v platném znění.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je uvedení studenta do problematiky terapií za přítomnosti psa a souvisejícími aktivizačními technikami v rámci oboru speciální pedagogika. Konkrétně se studenti seznámí s vymezením pojmu canisterapie a jeho zahraničními ekvivalenty, s teoretickými východisky, strukturou a organizací edukace a terapie za přítomnosti psa, cíli, zásadami bezpečnosti, hygieny a legislativním přesahem této formy intervence ve vztahu k platné školské legislativě a kurikulárním dokumentům, tak aby se po všech stránkách jednalo o odborný přístup k rehabilitaci a edukaci osob se speciálními potřebami.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat psychoterapii jako výchozí disciplínu pro terapie ve speciální pedagogice
- student zná v obecné rovině historii využívání terapeutických postupů ve speciální pedagogice
- student je schopen definovat a teoreticky vymezit místo canisterapie ve speciální pedagogice
- student umí posoudit individuální přínosy a rizika této formy speciálně pedagogické intervence u jednotlivých osob (žáků) se speciálními potřebami

Odborné dovednosti:
- student umí posoudit nároky na odbornost průvodce psa, rizika, okolnosti, podmínky speciálně pedagogické intervence za přítomnosti psa
- student zná metody, prostředky vybraných terapeutických metod
- student dokáže sestavit cíl, dílčí cíle a postup pro konkrétní edukaci, aktivizační činnost nebo speciálně pedagogickou rehabilitaci za přítomnosti psa
- student dokáže analyzovat možná rizika canisterapie ve vztahu k ontogenetickému trojúhelníku klienta a k jeho etnické nebo náboženské různosti

Obecné způsobilosti:
- student umí vyjádřit vztah canisterapie a speciální pedagogiky
- student dokáže popsat metodiku aktivizace nebo terapie za přítomnosti psa
- student je schopen samostatně vytvořit bezpečnou speciálně pedagogicky vedenou aktivizaci, edukaci nebo speciálně pedagogickou rehabilitaci za přítomnosti psa
Syllabus (in Czech)
1. Pedagogický rámec tématu
2. Alternativa jako diskutovaný i inspirující fenomén tématu
3. Teoretická východiska souvisejících oborů
4. Souvislosti s humanistickou pedagogikou
5. Edukační význam zooterapie a její místo v systému pomáhajících profesí
6. Současné trendy v kvalitě a rozvoji kompetencí CT týmů
7. Canisterapie a legislativa
8. Welfare a etické limity edukace za přítomnosti psa
9. Pedagogická intervence za přítomnosti psa v ČR
10. Odpovědnost a rizika v canisterapii
11. Význam cíle, podmínek, řízení intervence a evaluace
12. Příklady z české školní praxe s komentářem
13. Nácvik korektních postupů při edukaci nebo speciálně pedagogické rehabilitaci za přítomnosti psa
Literature
    required literature
  • HONOVÁ, Šárka, Canisterapie v pedagogické praxi, distanční studijní text, FVP SU, Opava 2024.
  • TVRDÁ Andrea, Canisterapie. Zvíře v sociálních službách, Plot, Praha 2020. ISBN 978-80-7428-366-6.
  • JANKŮ, Kateřina. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: PdF, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
    recommended literature
  • KULISIEWICZ Beata., Witaj, piesku! Impuls, Kraków 2007.
  • NAJBERT, E., SIPOWICZ K., PIETRAS T., Dogoterapia, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2016.
  • CHMIEL T. B., Pedagogiczne konteksty obecności zwierząt w wychowaniu. W: Zwierzęta w kulturze i wychowaniu, pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Grzegorza Błahuta. –Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017.
  • JEDLIČKA, Richard a kolektiv. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • BICKOVÁ Jaroslava, Zooterapie v kostce, Portál, Praha 2020. ISBN 978-80-262-1585-1.
  • GALAJDOVÁ, Lenka. Pes lékařem lidské duše aneb canisterapie. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-789-3.
  • KULISIEWICZ Beata., Dogoterapia we wspomaganiu nauki i usprawnianiu techniki czytania. Impuls 2. vyd. Kraków 2014.
  • GALAJDOVÁ, Lenka a Zdenka GALAJDOVÁ. Canisterapie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-879-1. ISBN 978-80-89726-49-3.
  • LEONHARDt Ch., Hunde in der Schule. Implementierung der tiergestützten Pädagogik (TP) in den Schulalltag, Pädag. Hochsch. Steiermark, Bachelorarb., Graz 2011.
  • MÜLLER (ed.) Oldřich a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2.přepr. vyd. Olomouc:UP, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
    not specified
  • KACHLÍK, Petr; ČERVENKA, Karel; VOJTOVÁ, Věra et al. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
  • KALEJA, Martin; ZEZULKOVÁ, Eva; ADAMUS, Petr a Pavel MÜHLPACHR. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-192-1.
  • Janík T. a kol., Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky, Masarykova univerzita, Brno 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
Teaching methods (in Czech)
přednáška, řešení problému s návaznou diskusí, ukázky profesionálů v oboru s nácvikem technik, samostudium
Assessment methods (in Czech)
Odevzdání seminární práce na téma Možnosti a rizika canisterapie s ohledem na erudici canisterapeutického týmu a platnou školskou legislativu.
Studenti na zahraničním studijním pobytu téma srovnají s praxí v zemi, kde se studijního pobytu účastní. Na základě hodnocení seminární práce bude udělen zápočet.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2025/SP25PK054