FVP:SP25PP053 Interactive and Robotic Tools - Course Information
SP25PP053 Interactive and Robotic Tools in the Education of Students with Intellectual Disabilities
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2025
- Extent and Intensity
- 0/13/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Eva Janků (seminar tutor)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- Mgr. Eva Janků
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Denisa Janků - Timetable of Seminar Groups
- SP25PP053/A: Thu 25. 9. 15:35–17:10 C209, Thu 9. 10. 15:35–17:10 C209, Thu 23. 10. 15:35–17:10 C209, Thu 6. 11. 15:35–17:10 C209, Thu 20. 11. 15:35–17:10 C209, Thu 4. 12. 15:35–17:10 C209, Thu 18. 12. 15:35–16:20 C209, E. Janků
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme FVP, SPEP) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi efektivního zapojení interaktivních a robotických pomůcek do vzdělávacích aktivit u žáků s mentálním postižením. Studenti se naučí na základě různých kritérií vhodným způsobem aplikovat pomůcky do výuky. Studenti se seznámí s možnostmi kreativního využití pomůcek pro rozvoj gramotnosti, matematických představ, řešení problémů a algoritmického myšlení. Rozvinout schopnost studentů navrhovat a realizovat jednoduché edukativní aktivity s využitím těchto pomůcek.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti:
- z kategorizací interaktivních a robotických pomůcek využívaných u žáků s mentálním postižením
- z oblasti různých kritérií pro posouzení vhodnosti pomůcek využívaných při vzdělávání žáků s mentálním postižením
- o různých možnostech organizace a forem práce v návaznosti na zapojení interaktivních a robotických pomůcek do výuky žáků s mentálním postižením
- o funkcích interaktivních a robotických pomůcek v jednotlivých oblastech učení u žáků s mentálním postižením.
Odborné dovednosti:
- ovládá nejčastěji využívané interaktivní a robotické pomůcky ve výuce žáků s mentálním postižením
- vhodně volí pomůcky vzhledem k individuálním potřebám žáků s mentálním postižením
- vhodně nastavuje úkoly s pomůckami zaměřující se na jednotlivé oblasti učení žáků s mentálním postižením
Odborné způsobilosti:
- student je schopen cíleně využívat svých znalostí i dovedností ohledně speciálních potřeb žáků s mentálním postižením do aplikování, podpory a výběru interaktivních a robotických pomůcek
- student se umí samostatně rozhodnout ke konkrétní podpoře žáka s mentálním postižením pomocí interaktivních a robotických pomůcek
- student dokáže poskytovat péči a podporu ohledně zabezpečování interaktivních a robotických pomůcek pro individuálního žáka - Syllabus (in Czech)
- 1. Kategorie interaktivních a robotických pomůcek v kontextu speciálního vzdělávání a kritéria pro posouzení jejich vhodnosti.
2. Organizace práce a formy aktivit při zapojení interaktivních a robotických pomůcek v ZŠS.
3. Přínos interaktivních a robotických pomůcek v oblastech učení u žáků s mentálním postižením. (kognitivní, komunikační, motorická, sociální a praktická oblast)
4-6. Praktické ukázky - Housenka Code a Pillar, Bee-Bot, Ozobot, Sphero BOLT, vybrané aplikace: Book Creator, Sounding Board, GoTalk ad. - Literature
- required literature
- KOPECKÝ, Kamil, René SZOTKOWSKI, Lukáš KUBALA, Veronika KREJČÍ a Martin HAVELKA. Moderní technologie ve výuce: (o moderních technologiích ve výuce s pedagogy pro pedagogy). Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2021.
- Růžičková, Veronika; Špinarová, Gabriela (2022): Digitální technologie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- DIGIFOLIO. Digitální gramotnost [online]. Praha: Metodický portál RVP.cz, 2022 [cit. 2025-08-21]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=13123&rate=5
- MPSV. Strategie digitální gramotnosti ČR 2015–2020 [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2015 [cit. 2025-08-21]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/web/cz/strategie-digitalni-gramotnosti-cr
- REDECKER, Christine. Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů (DigCompEdu) [online]. 2018 [cit. 2025-08-21]. Dostupné z: https://ucitel21.rvp.cz/front.home/evropsky-ramec-digitalnich-kompetenci-pedagogu-digcompedu
- Assessment methods (in Czech)
- Vytvoření metodického materiálu pro konkrétní oblast učení (předmět) za pomoci vhodně zvolených interaktivních nebo robotických pomůcek.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2025/SP25PP053