UNZSOK008 Nursing Theory

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2025
Extent and Intensity
0/6/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Dominik Stryja, DiS.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable of Seminar Groups
UNZSOK008/A: Thu 18. 9. 8:55–13:50 C311, Y. Vrublová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoretický. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství v ČR i ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby dítěte, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotní péče a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.
Learning outcomes (in Czech)
1. Historie ošetřovatelství, vývoj Mezinárodní organizace Červeného kříže, osobnost Florence Nightingalové. 2. Historie českého ošetřovatelství a vzdělávání sester v 20. a 21. století. Cíle vysokoškolského vzdělávání sester a role regulačního orgánu MZČR. 3. Ošetřovatelství jako vědní disciplína. Paradigma, metaparadigma. Filozofie ošetřovatelství – holismus. 4. Cíle moderního ošetřovatelství, vztah ošetřovatelství k jiným vědním disciplínám. 5. Koncepční ošetřovatelské modely: Model sebepéče D. Oremové, Adaptační model C. Royové, V. Hendersonová, Model interpersonálních vztahů I. Kingové. Funkční a dysfunkční vzorce zdraví podle M. Gordonové 6. Lidské potřeby, jejich klasifikace a uspokojování při poskytování ošetřovatelské péče. Hierarchie potřeb podle A. Maslowa; pocity při neuspokojených fyziologických a psychosociálních potřebách (příklady, specifika dle věku, pohlaví, sociokulturních kontextů). 7. Klasifikační systémy, ošetřovatelské diagnózy, ošetřovatelský problém, klasifikace NIC, NOC. NANDA. 8. Determinanty zdraví, program podpory zdraví, Program Zdraví 30. Primární, sekundární a terciární prevence.
Syllabus (in Czech)
11. Historie ošetřovatelství, vývoj Mezinárodní organizace Červeného kříže, osobnost Florence Nightingalové. 2. Historie českého ošetřovatelství a vzdělávání sester v 20. a 21. století. Cíle vysokoškolského vzdělávání sester a role regulačního orgánu MZČR. 3. Ošetřovatelství jako vědní disciplína. Paradigma, metaparadigma. Filozofie ošetřovatelství – holismus. 4. Cíle moderního ošetřovatelství, vztah ošetřovatelství k jiným vědním disciplínám. 5. Koncepční ošetřovatelské modely: Model sebepéče D. Oremové, Adaptační model C. Royové, V. Hendersonová, Model interpersonálních vztahů I. Kingové. Funkční a dysfunkční vzorce zdraví podle M. Gordonové 6. Lidské potřeby, jejich klasifikace a uspokojování při poskytování ošetřovatelské péče. Hierarchie potřeb podle A. Maslowa; pocity při neuspokojených fyziologických a psychosociálních potřebách (příklady, specifika dle věku, pohlaví, sociokulturních kontextů). 7. Klasifikační systémy, ošetřovatelské diagnózy, ošetřovatelský problém, klasifikace NIC, NOC. NANDA. 8. Determinanty zdraví, program podpory zdraví, Program Zdraví 30. Primární, sekundární a terciární prevence. 9. Ošetřovatelství založené na důkazech – úvod do problematiky
Literature
    required literature
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing, a. s., 2011. ISBN 978-80-247-3557-3. info
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. Grada Publishing, a. s., 2011. ISBN 978-80-247-3558-0. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Funkční typy zdraví. Model Marjory Gordonové pro posuzování stavu zdraví. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2016-02-03]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. Dostupné online z: elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=225.
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. eds. NANDA International Nursing Diagnoses: Definitions & Classification 2018-2020. 11th ed. New York: Tieme, 2017. ISBN 978-16-262-3930-2.
    recommended literature
  • Česká asociace sester. URL info
  • International Council of Nurses (ICN). URL info
  • Ministerstvo zdravotnictví ČR. URL info
  • Midwifery. 2016;7(1): 402–410. ISSN 2336-3517. (indexace: BMČ, SCOPUS, EBSCO, DOAJ, HINARI)
  • RABASOVÁ, P. Validation studies of nursing diagnoses in neonatology. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2016;7(1): 402–410. ISSN 2336-3517. (indexace: BMČ, SCOPUS, EBSCO, DOAJ, HINARI)
  • RABASOVÁ, P. Content validation of nursing diagnosis of deficient fluid volume [dehydration] in the context of neonatological nursing. Central European Journal of Nursing and Midwifery. 2017;8(2): 622–631. ISSN 2336-3517. (indexace: BMČ, SCOPUS, EBSCO)
  • RABASOVÁ, P. Obsahová validizace ošetřovatelské diagnózy neefektivní kojení v kontextu neonatologického ošetřovatelství. LOGOS POLYTECHNIKOS. 2019;10(1): 44–62. ISSN 1804-3682. (indexace: ERIH PLUS)
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5304-1. info
  • JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-5345-4. info
  • BULECHEK, G. M. (ed.). Nursing Interventions Classification (NIC). St. Louis: Elsevier, 2013. ISBN 978-0-323-10011-3. info
  • MOORHEAD, S. (ed.). Nursing Outcomes Classification (NOC): measurement of health outcomes. St. Louis: Elsevier, 2013. ISBN 978-0-323-10010-6. info
Teaching methods (in Czech)
Prezentace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Prokazování aktivity, teoretických vědomostí průběžně během výuky. Zápočet: písemný .
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2025/UNZSOK008