USPQK040 Diploma Thesis Seminar I

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2025
Extent and Intensity
0/3/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (seminar tutor)
Mgr. Šárka Honová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (seminar tutor)
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Denisa Janků
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je podpora studenta při zpracování diplomové práce a přípravy na její obhajobu v rámci státní závěrečné zkoušky.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvováním předmětu student/ka získá:
Odborné znalosti:
- zná teoretickou podstatu tématu diplomové práce
- umí popsat strukturu své diplomové práce a její obsah
- zná současnou formu a šablonu psaní závěrečných prací na FVP SLU
- orientuje se v tématu, je schopen analyzovat teoretická východiska tématu
- zná kritéria a metodologii výzkumu
- umí správně zpracovat metodologickou část své empirické části
- umí charakterizovat cíle, metody a techniky výzkumu

Odborné dovednosti:
- umí zpracovat projekt diplomové práce samostatně
- dokáže vyhledat v odborné literatuře zvolené téma
- dokáže provést rešerši
- umí analyzovat a komparovat teoretická východiska
- dokáže vypracovat metodologii výzkumu
- umí získat data a informace pro konkrétní výzkum a dokáže je zpracovat
- vidí jasné souvislosti mezi cíli a výstupy diplomové práce

Odborné způsobilosti:
- je schopen vyjádřit vlastní názor v oblasti zvoleného speciálněpedagogického tématu
- je schopen adekvátně obhájit stanovenou strukturu, postup i celistvost vlastní práce
- je schopen sebereflexe a obhájení práce.
Syllabus (in Czech)
Obsahem diplomového semináře jsou vlastní konzultace vedoucího se studentem, které směřují ke zpracování diplomové práce.

1. Upřesnění zadání tématu práce s důrazem na jeho aktuálnost, seznámení s požadavky k teoretickému studiu, základní literaturou.
2. Formulace hlavního cíle práce, výzkumného problému, dílčích cílů, výzkumných otázek, příp. hypotéz. Osnova obsahu teoretických východisek.
3. Organizace výzkumu, volba metod a technik ke shromáždění výzkumných dat, stanovení harmonogramu výzkumné části, volba opory výzkumu.
4. Příprava ke shromažďování dat k ověřování výzkumných otázek, příp. hypotéz. Průběžné studium teoretických pramenů ke zpracování teoretické části.
5. Aktualizace harmonogramu výzkumné části, finalizace opory výzkumu. Pilotní ověřování výzkumných nástrojů.
6. Upřesnění metodologie výzkumu, obsahu teoretické části, formální úprava, citace dle požadovaných norem.
7. Průběh realizace výzkumu dle stanoveného harmonogramu, aktualizace harmonogramu a upřesnění výzkumných nástrojů.
Literature
    required literature
  • Směrnice děkana k zadávání, vypracování a odevzdávání BP a DP na FVP v Opavě v aktuálním znění.
  • Seznam literatury odpovídající tématu diplomové práce po konzultaci s vedoucím práce.
  • KAPOUNOVÁ, J., KAPOUN, P. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
  • KRČ, M. Metodologie vědecké práce. Brno: Petr Brázda, 2019. ISBN 978-80-87387-65-8.
  • NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O., ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Univerzita Karlova, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3.
  • OCHRANA, F. Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4968-9.
    recommended literature
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
  • KAJANOVÁ, A., DVOŘÁČKOVÁ, O., STRÁNSKÝ, P. Metodologie výzkumu v oblasti sociálních věd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7394-639-5.
  • MERTENS, D. M. Research and evaluation in education and psychology: integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Los Angeles: SAGE, 2020. ISBN 978-1-5443-3376-2.
  • PITNEY, W. A., PARKER, J., SINGE, S. M., POTTEIGER, K. Qualitative research in the health professions. Thorofare, NJ: Slack Incorporated, 2020. ISBN 978-1-63091-596-4.
  • SZOTKOWSKÁ LACKOVÁ, E. Bakalářská a diplomová práce je hra, aneb, 10 + 5 tipů, jak napsat závěrečnou práci rychle, efektivně a bez stresu. Písek: Genius Institut, 2019. ISBN 978-80-270-5293-6.
  • ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2005. ISBN 80-86429-40-7.
    not specified
  • EGER, L., EGEROVÁ, D. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4.
  • HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • MAREŠ, J., VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace. 2013, roč. 23, č. 4, s. 455-477. ISSN 1211-4669.
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5.
  • SPOUSTA, V. Vádemékum autora odborné a vědecké práce humanitního a sociálního zaměření. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2009. ISBN 978-80-7204-617-1.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669.
Teaching methods (in Czech)
- Rozhovor
- Diskuse
- Produktivní práce s textem
- Práce s grafem/schématem/pojmovou mapou
Assessment methods (in Czech)
Požadavky: Student vypracovává diplomovou práci pod vedením svého vedoucího. Výuka probíhá formou individuálních konzultací dle domluvy s vedoucí/m ZP. Student průběžně předkládá text ke kontrole podle zadaných pokynů ve sjednaných termínech dle rámcového harmonogramu. Vedoucí diplomové práce studenta směruje ke studiu odborné literatury a odborně studenta vede postupnými kroky ke zpracování teoretické části k zadanému tématu, metodologie výzkumu, analýzy dat a závěrům diplomové práce na oborově aktuální téma.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2025/USPQK040