PEMBPOBO Obchodní operace

School of Business Administration in Karvina
summer 2024
Extent and Intensity
2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Radka Bauerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Radka Bauerová, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Timetable
Wed 8:55–10:30 B207
  • Timetable of Seminar Groups:
PEMBPOBO/01: Wed 10:35–11:20 B207, R. Bauerová
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( OPF ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 28 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 20/28, only registered: 0/28
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Východiska obchodních operací
  • Definice obchodních operací. Specifika marketingového mixu obchodníka. Typy operací, jejich specifikace a funkce. Nejvíce využívané obchodní operace. Obchodní kategorie. Specifikace prostředníků obchodní činnosti. Specifikace zprostředkovatelů obchodní činnosti.
  • 2. Úvod do realizace obchodních operací a dodacích podmínek
  • Vysvětlení průběhu obchodních operací z hlediska přípravy a plánů v rámci národního prostředí. Typy dokumentů používaných v rámci tuzemských obchodních vztahů a vysvětlení dodacích podmínek. Součástí je problematika obchodního jednání a jeho východiska z pohledu vybraných zemí.
  • 3. Rizika a možnosti jejich zajištění
  • Riziko v rámci realizace obchodních operací a jeho členění. Východiska řízení rizika. Proces řízení rizika a jeho úrovně. Matice rizik. Způsoby zajištění splnění obchodních závazků a jejich důležitost. Ekonomický význam a právní rámec pojištění rizik.
  • 4. Základní obchodní operace v rámci řízení obchodu
  • Povinnosti manažera a používané kalkulace pro kontrolu v rámci řízení obchodu, správy obchodního prostoru, řízení zásob dle celkové návratnosti investice do zboží (GMROI), řízení plateb a zákaznického servisu.
  • 5. Plánování a řízení prodejních procesů v obchodních operacích
  • Specifika plánování a řízení prodeje. Prodejní útvar. Řízení prodejních týmů. Proces osobního prodeje. Kupní síla a její úroveň v tuzemsku. Odhad koupěschopné poptávky.
  • 6. Obchodní operace v oblasti nákupního procesu
  • Nástroje nákupního marketingu. Nákupní formy a cíle v rámci rozhodování o nákupu. Nákupní rozhodovací proces. Faktory ovlivňující nákupní rozhodnutí v rámci maloobchodu a velkoobchodu. Řízení vztahů s dodavateli. Legislativa v nákupním procesu. Typy smluv používaných v obchodních operacích.
  • 7. Obchodní operace v oblasti platebního styku a logistiky
  • Platební styk a členění plateb. Řízení pohledávek. Výběr způsobu distribuce podle nákladové metody. Obchodní operace v logistice. Reverzní logistika.
  • 8. Elektronizace pohybu zboží
  • Role informačních systémů v obchodních společnostech. Představení elektronického obchodování a předpoklady elektronizace. Elektronizace zboží v ČR. Tvorba cen a zdroje příjmů v elektronickém obchodování. Využití jednotlivých typů kódů k optimalizaci pohybu zboží a rozvoji distribučních a komunikačních kanálů.
Literature
    required literature
  • MULAČOVÁ, V. and P. MULAČ. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4780-4. info
  • ZAMAZALOVÁ, M. Marketing obchodní firmy. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2049-4. info
    recommended literature
  • BERMAN, B. R., J. R. EVANS and P. M. CHATTERJEE. Retail Management: A Strategic Approach. 13th ed. London: Pearson Education, 2017. ISBN 978-0-13-394201-9. info
  • CIMLER, P. and D. ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6. info
  • FERNIE, S., J. FERNIE and C. MOORE. Principles of Retailing. 2nd ed. New York: Routledge, 2015. ISBN 978-1-138-79194-7. info
  • FISHER, M. and A. RAMAN. The new science of retailing: how analytics are transforming the supply chain and improving performance. Boston: Harvard Business Press, 2010. ISBN 978-1-4221-1057-7. info
  • GULLOVÁ, S. Mezinárodní obchodní a diplomatický protokol. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4418-6. info
  • KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3566-5. info
  • POLOIAN, L. R. Retailing Principles: Global, Multichannel, and Managerial Viewpoints. 2nd ed. London: Bloomsbury Publishing., 2013. ISBN 978-1-56367-742-7. info
Assessment methods (in Czech)
Požadavky na studenta: docházka na semináře (min. 50 % účast). Hodnotící metody: zpracování seminární práce (30 % hodnocení), závěrečná písemná zkouška (70 % hodnocení).
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2024/PEMBPOBO