OPF:PEMNPPOP Podnikatelské prostředí - Informace o předmětu
PEMNPPOP Podnikatelské prostředí
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. - Rozvrh
- St 10:35–12:10 MS; a St 27. 3. 10:35–12:10 A111
- Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 53/100, pouze zareg.: 1/100 - Mateřské obory/plány
- Obchod a marketing (program OPF, N_EM)
- Podnikání (program OPF, N_EM)
- Osnova
- 1. Podnikatelské prostředí.
Podstata, vymezení a význam podnikatelského prostředí. Strukturování podnikatelského prostředí. Vliv
podnikatelského prostředí na činnost a úspěch podnikatelských subjektů. Změny v podnikatelském prostředí.
2. Globální podnikatelské prostředí. Podstata a charakter globálního podnikatelského prostředí. Subjekty globálního prostředí. Vliv globálního prostředí na podnikatelské subjekty. Změny v globálním podnikatelském prostředí. Globalizace a regionalizace. Metody analýzy globálního podnikatelského prostředí.
3. Externí podnikatelské prostředí. Specifikace externího podnikatelského prostředí. Rozčlenění externího podnikatelského prostředí na makroprostředí a tržní prostředí. Prvky a subjekty externího podnikatelského prostředí. Trh a odvětví. Metody analýzy makroprostředí. Metody analýzy tržního prostředí.
4. Interní podnikatelské prostředí. Charakteristika interního podnikatelského prostředí. Význam interního podnikatelského prostředí. Metody analýzy interního podnikatelského prostředí. Metody současně hodnotící externí i interní podnikatelské prostředí.
5. Hodnocení kvality podnikatelského prostředí. Význam a podstata hodnocení kvality podnikatelského prostředí. Metody hodnocení kvality podnikatelského prostředí. Kvalita podnikatelského prostředí a konkurenceschopnost. Atraktivita podnikatelského prostředí a lokalizační faktory. Hodnocení kvality podnikatelského prostředí a proces screeningu. Průzkumy podnikatelského prostředí.
6. Podnikatelské prostředí v České republice a v Evropské unii. Charakteristika podnikatelského prostředí v České republice a v Evropské unii. Stát a podnikatelské prostředí. Podpora podnikatelského prostředí v České republice a v Evropské unii. Podpůrné instituce v podnikatelské sféře. Legislativní změny a jejich dopady na podporu podnikatelského prostředí.
7. Podnikatelské prostředí nadnárodních korporací. Specifika fungování nadnárodních korporací. Externí a interní prostředí nadnárodních korporací. Management podnikatelského potenciálu.
- 1. Podnikatelské prostředí.
Podstata, vymezení a význam podnikatelského prostředí. Strukturování podnikatelského prostředí. Vliv
podnikatelského prostředí na činnost a úspěch podnikatelských subjektů. Změny v podnikatelském prostředí.
- Literatura
- povinná literatura
- HAMILTON, H. and P. WEBSTER, 2015. The International Business Environment, 3rd ed. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-870419-5.
- STRAKOVÁ, J. 2019. Podnikové prostředí. Základ pro strategické řízení a rozhodování. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2019. ISBN 978-80-7380-755-9.
- WARNOCK, D. 2015. The International Business Environment: A Handbook for Managers and Executives. CRC Presss. ISBN 978-1-4987-3115-7.
- ZAPLETALOVÁ, Š. 2017. Podnikatelské prostředí. Karviná: SU OPF. ISBN 978-80-7510-209-6
- doporučená literatura
- DVOŘÁČEK, J. a P. SLUNČÍK, 2012. Podnik a jeho okolí. Jak přežít v konkurenčním prostředí. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-224-3.
- GRASSEOVÁ, M. a kol. 2010. Analýza v rukou manažera. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2621-9.
- MIKOLÁŠ, Z., 2005. Jak zvýšit konkurenceschopnost podniku: Konkurenční dynamika a potenciál podnikání. Praha: Grada Publishing, 2005.
- VITURKA, M. a kol., 2010. Kvalita podnikatelského prostředí, regionální konkurenceschopnost a strategie regionálního rozvoje České Republiky. Praha: Grada Publishing, ISBN 978-80-2473-638-9.
- WETHERLY, P. and D. OTTER, 2015. The Business Environment: Themes and Issues in a Globalizing World, 3rd ed. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-966138-1.
- ZAPLETALOVÁ, Š., 2015. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. Praha: Ekopress. ISBN 978- 80-87865-16-3.
- Výukové metody
- přednáška
individuální konzultace
samostudium studentů - Metody hodnocení
- průběžný test (20 % hodnocení),
seminární práce (10 % hodnocení),
prezentace seminární práce (10 % hodnocení),
kombinovaná zkouška (60 % hodnocení) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2024/PEMNPPOP