KCJ017 Komunikace v rámci Evropské unie - 5. část

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2007
Rozsah
0/3/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je rozvíjet znalosti a dovednosti studentů v oblasti jazykové, interkulturní a komunikativní kompetence tak, aby byli schopni efektivní obchodní interakce s partnery v rámci Evropské unie. Je zdůrazněn empatický přístup ke kulturnímu zázemí komunikantů a je věnována pozornost jejich neverbálním projevům týkajícím se kineziky, proxemiky, haptiky, chronemiky a vokaliky. Studenti budou také seznámeni s teorií kultur, s procesem akulturace, a také s klíčovými fakty týkajícími se jednotlivých kultur, která mohou značnou měrou ovlivnit úspěšnost obchodního vyjednávání, s jejich preferencemi při vyjednávání a různými taktikami a strategiemi.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    A Struktura výkladu:
    l. Various facts about the EU countries
    ( globalisation, origins and aims of the EU, geographic data, The Single European Act and the Maastricht Treaty, legislative power, applicant countries, English as the standard language )
    2. Marketing a product
    ( market research within the EU, multinationals, marketing strategies, consumer awareness, brand image of a product, the importance of cultural background)
    3. Sales advertising, public relations
    ( pan-European advertising campaign, trans-national traditions, advertising strategies, persuasion in perspective, cultural differences )

    4. Adapting an existing sales structure, a new product range, recruiting staff
    ( international negotiating styles, division of cultures, ethic and etiquette of business negotiations, cultural specifics, job interview )
    5. Budgets, banking analysing, financial statements
    (European Monetary Union, payments in foreign trade, the Euro, European Investment Bank, the EU budget )
    6. Transport analysing a distributor´s performance
    ( transportation, the promotion of global products, the European consumer, consumption and prices, perception of a brand )
    7. Business travel, planning a trip
    ( tourism within the EU, marketing techniques and services, acculturation, stereotypes, multilingual and multicultural communities )
    8. The art of leading people, personnel, general management
    ( executive communication, team work, its organisation, characteristics, cultural assumptions, business etiquette, deciphering non-verbal signals, business correspondence )
    9. Giving presentations and sales demonstrations
    ( objectives, analysing audience, content, organisation, visual aids, performance, rehearsal, non-verbal behaviour )
    l0. Dealing with a crisis in understanding
    ( sources and types of conflict in business communication, strategies for solving the conflict, international conflict )
    ll. Foreign investment and cultural differences in business
    ( difficulties in international business communication, language barriers, concepts of time and space, body language and social behaviour and manners, roles and status, religion and values, decision making customs )
    l2. Overcoming national stereotypes in business
    ( types of non-verbal communication, kinesics, haptics, chronemics, proxemics, vocalics, cross-cultural training )
    B Struktura cvičení
    V rámci cvičení je studentům nabízena široká škála cvičení zaměřených na obchodní interakci a rozšíření slovní zásoby, na kontrolu porozumění čteného textu, na překlad z angličtiny do češtiny a z češtiny do angličtiny, na rozvíjení interkulturní, jazykové a komunikativní kompetence. Každá lekce nabízí následující kapitoly:
    1 Business interactions
    2. Word study
    3. Translation
    4. Intercultural and non-verbal clues
    5. Language awareness
    Obsah kurzu:
    l. European Union
    Expressing the present
    Describing, giving information, reporting
    2. Marketing and expanding the market area
    Expressing the past
    Asking for information, making requests
    3. Advertizing and sales promotion
    Infinitive
    Describing products, offering, promoting, promising
    4. Negotiations and sales
    Conditionals
    Agreeing, bargaining, settling
    5. Finance and accounting, payments in foreign trade
    Sequence of tenses
    Describing quantities, making plans, talking about obligations
    6. Distribution and transport
    Prepositions
    Giving instructions, making arrangements, expressing preferences
    7. Foreign travel
    Expressing the future
    Making requests and promises, small talks, persuading
    8. Team building
    Participles and gerunds
    Asking for opinions, making suggestions, making predictions
    9. Presentations
    Passi
Informace učitele
l. Zvládnutí předepsaného obsahu kurzu
2. Absolvování dvou písemných testů ( 20+60 bodů ) a prezentace (20 bodů)
3. Zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
původní hodnocení: souborná zkouška.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, zima 2006, zima 2007.