KOM505 Oral and Written Interaction

School of Business Administration in Karvina
Summer 2007
Extent and Intensity
1/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 19 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Seznámit posluchače se způsobem vytváření a udržování komunikačních společenských vazeb prostřednictvím verbálních a neverbálních prostředků.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura kurzu:
    1. Předmět zkoumání ústní a písemné interakce
    2. Osobnost a její projevy v ústní a písemné interakci
    3. Společenské role a jejich projevy v ústní a písemné interakci
    4. Bariéry v ústní a písemné interakci a způsoby jejich překonávání
    5. Konflikty, jejich projevy a možnosti řešení v ústní a písemné interakci
    6. Ústní a písemná interakce při získávání vlivu, autority a moci
    7. Vztahy ústní a písemné interakce a kultury
    8. Ústní a písemná interakce v procesech změn
    9. Komunikace jako monolog a dialog v různých společenských sférách
    10. Paraverbální a neverbální prostředky v monologu a dialogu
    11. Typy dialogů, žánry v institucionální a fatické komunikaci
    12. Řečové akty, kooperační princip, konverzační maximy v ústní interakci
    13. Spisovný a nespisovný kód v ústní a písemné interakci
    Obsah kurzu:
    1. Předmět zkoumání ústní a písemné interakce
    Interakční povaha komunikace. Předpoklady úspěšné interakce. Překážky úspěšné interakce. Komunikační stereotypy, rituály, situace, akty. Kontexty komunikace. Metody analýzy, interakce -SPEAKING.
    2. Osobnost a její projevy v ústní a písemné interakci
    Pojem osobnost a její místo v komunikaci. Potřeby, očekávání, hodnoty, postoje osobnosti a jejich vliv na komunikaci. Vliv temperamentu, charakteru osobnosti na komunikaci. Ego v komunikaci. Percepce a její deformace.
    3. Společenské role a jejich projevy v ústní a písemné interakci
    Pojem komunikační role. Splněná a nesplněná očekávání v komunikaci. Řečová matrice pro roli. Kódy jazyka a jejich využití v jednotlivých rolích. Konflikt rolí. Identita role. Generalizace role. Role v obchodně-podnikatelské praxi a jejich projevy v komunikaci.
    4. Bariéry v ústní a písemné interakci a způsoby jejich překonávání
    Bariéry jako překážky efektivní komunikace. Pojem komunikační bariéry. Typy komunikačních bariér. Komunikační strategie při překonávání komunikačních bariér.
    5. Konflikty, jejich projevy a možnosti řešení v ústní a písemné interakci
    Podstata interakčního konfliktu. Předcházení konfliktům v komunikaci. Fáze konfliktu. Pozitivní a negativní řešení konfliktů. Způsoby řešení konfliktu v komunikaci - konfrontace, kompromis, spolupráce, vyhýbání se, ústup. Typy konfliktů.
    6. Ústní a písemná interakce při získávání vlivu, autority a moci
    Pojem moci. Způsoby ovlivňování a získávání moci prostřednictvím jazyka. Verbální vyjádření populismu. Tlak mocenských struktur na komunikaci.
    7. Vztahy ústní a písemné interakce a kultury
    Jazyková kapacita kultury ver jazyková kultura. Pojem akulturace. Vztah hodnotového souboru kultury a konkrétních ztvárnění komunikačních aktů.
    8. Ústní a písemná interakce v procesech změn
    Proces změn v komunikaci. Podmínky pro úspěšnost změny v komunikaci. Etapy změny komunikačních návyků. Změny komunikace v organizaci.Vlivy na změny v komunikaci.
    9. Komunikace jako monolog a dialog v různých společenských sférách
    Předpoklady úspěšnosti monologického a dialogického projevu jako sociální interakce. Jazyková kvalita textu, kultura řeči a chování účastníků interakce.
    10. Paraverbální a neverbální prostředky v monologu a dialogu
    Intonace, pauzy a jejich funkce. Smích při kontaktu, oslovování, ironie aj. interakční významy. Využití prostředků neverbální komunikace.
    11. Typy dialogů, žánry v institucionální a fatické komunikaci
    Pojem institucionální komunikace. Stereotypizace v institucionální komunikaci.
    12. Řečové akty, kooperační princip, konverzační maximy v ústní interakci
    Pojem řečový akt. Kooperační princip, konverzační maximy a pri
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1991, Summer 1992, Summer 1993, Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2007/KOM505