MAR004 Ekonomika obchodu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2007
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 23 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíl kurzu: Kurz seznamuje s úlohou a funkcemi obchodu a jeho vztahem k národnímu hospodářství v tržní ekonomice. Součástí je přehled maloobchodních prodejních jednotek, jejich životní cyklus a rozdíly mezi maloobchodem a velkoobchodem. Studenti si osvojí problematiku fungování obchodně provozní jednotky, jejího okolí a rozvoje maloobchodní sítě z územního hlediska a systémového pojetí obchodní technologie. Teorie a praxe maloobchodního prodeje je rozvedena a zaměřena na jeho řízení se zdůrazněním na techniku a psychologii prodeje včetně kontrolních činností.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
    2. Řešení technologie obchodního provozu
    3. Systémy řízení maloobchodu a velkoobchodu, logistika a fyzická distribuce zboží
    4. Skladování ve velkoobchodních skladech
    5. Osídlení jako základna územní organizace obchodního podnikání.
    6. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě.
    7. Teorie a praxe maloobchodního prodeje - zřízení prodejny
    8. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
    9 Technika a psychologie prodeje.
    10.Základní legislativa v obchodním podnikání a kontrolní orgány činné v obchodě.
    Obsah kurzu:
    1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
    Vznik obchodu, jeho podstata a historie trhu. Základní činitelé obchodní činnosti. Funkce obchodu, druhy obchodu. Stručný vývoj čs. obchodu, organizování prodejní činnosti ve firmě Baťa.
    2. Řešení technologie obchodního provozu
    Systémové pojetí obchodního provozu Zboží jako obchodní sortiment, jako technologické skupiny a zásoby zboží. Obchodní operace, mechanizační prostředky a obchodní zařízení. Plochy, dispoziční řešení maloobchodních jednotek a pohyb zboží v jednotkách. Formy prodeje, kritéria jejich volby. Základní ukazatele obchodního provozu.
    3. Systémy maloobchodu, velkoobchodu a fyzické distribuce
    Význam a základní funkce maloobchodu. Životní cyklus maloobchodu, hypotéza maloobchodního okruhu, druhy maloobchodníků a maloobchodní vývojové trendy. Velkoobchod, jeho význam a funkce, hlavní druhy velkoobchodníků.Velkoobchodní vývojové trendy.Logistika v obchodním podnikání a fyzická distribuce zboží.
    4. Skladování ve velkoobchodních skladech
    Základní druhy skladů dle jejich funkce, stupně mechanizace a provedení. Volba skladu dle cílového trhu. Doprava, kritéria její volby a klasifikace.
    5. Osídlení jako základní územní organizace obchodního podnikání
    Soustava osídlení a její vymezení, principy vývoje a řešení sídelní soustavy. Vývoj české sídelní soustavy, hierarchie spádovosti a střediskovosti. Struktura osídlení, střediska oblastního, obvodního, místního významu, jejich funkce a vztah k charakteru obchodní vybavenosti. Koeficient proximity.
    6. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě
    Maloobchodní síť, základní pojmy a členění. Systemizace a specializace maloobchodních jednotek. Vývojové tendence v maloobchodní síti. Principy řešení maloobchodní sítě, akční rádius a dostupnost jednotek, nákupní spád a míra realizace výdajů obyvatelstva, rozmístění maloobchodních jednotek, prostorová a provozní koncentrace maloobchodní sítě, stupně obchodní vybavenost sídelních útvarů.
    7. Teorie maloobchodního prodeje
    Zřízení prodejny - podnikatelský záměr. Hygienické minimum pro podnikatele. Zřizování nové provozovny z pohledu hygieny. Projekt prodejny. Řešení exteriéru a interiéru prodejny - základní pravidla.
    8. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
    Plánování a rozpočtování prodeje, základní struktura jednotlivých stránek rozpočtu. Odhad plánu obratu a jeho východiska. Řízení a plánování zásob. Základní výběr sortimentu. Realizace prodejních cen v maloobchodě.
    9. Technika a psychologie prodeje
    Motivace zákazníků, typy zákazníků a jejich chování. Komunikace se zákazníkem. Námitky zákazníka - argumentační agenda prodejce. Obchodní jednání, jeho průběh a pravidla. Psychologické aspekty rozmístění zboží po prodejní ploše.
    10. Základní legislativa v obchodním podnikání a kontrolní orgány činné v obchodě.
    Základní právní normy v obchodě. Právní úprava obchodních živností dle živnost
Informace učitele
Předpokladem přijetí ke zkoušce je úspěšné absolvování průběžného testu ve stanoveném termínu a zpracování seminární práce na závazné téma a její odevzdání a obhájení v dohodnutém termínu. Test i seminární práce budou sloužit jako doplňující hodnocení k závěrečné písemné zkoušce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2008, léto 2009.