OPF:MAR006S Marketing malých a středních f - Informace o předmětu
MAR006S Marketing malých a středních firem
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2007
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miroslava Heczková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Miroslava Heczková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, B_EKOMAN) (2)
- Marketing a management (program OPF, B_EKOMAN) (2)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: Základním cílem a posláním předmětu je proto zprostředkovat studentům na základě obecných podmínek aktuální poznatky o charakteristice a chování marketingově orientovaných malých a středních firem. Jedná se zejména o vymezení a postavení malých a středních firem v reálném tržním prostředí, o jejich orientaci, fungování, tvorbě poslání a řízení marketingových procesů a marketingového plánování tak, aby tyto firmy co nejlépe plnily své funkce v ekonomice. Nedílnou součástí obsahu předmětu jsou rovněž aktuální informace o formách podpory v oblasti inovačního podnikání a zapojování malých firem do mezinárodních tržních svazků v rámci evropských struktur.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Základní pojmy
2. Postavení malých a středních podniků v ČR a v tržních ekonomikách vyspělých zemí světa
3. Podpora malého a středního podnikání
4. Rozhodnutí o založení vlastní existence na základě analýzy marketingového prostředí
5. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
6. Tvorba základů marketingové strategie pomocí plánovacích procesů
7. Financování v malém a středním podnikání
8. Podnikatelské plány a jejich příprava z marketingového pohledu
9. Podnikatelské riziko jako součást marketingového prostředí
10. Družstevnictví jako jedna z forem malých a středních firem
11. Inovační podnikání
12. Možnosti uplatňování marketingových nástrojů v činnosti malých firem
13. Způsoby a možnosti realizace mezinárodního marketingu malých a středních firem
Obsah předmětu:
1. Základní pojmy
Vymezení pojmu malý a střední podnik, jejich klasifikace. Místo a funkce malých podniků v tržní ekonomice, jejich základní poslání. Koexistence malých a velkých podniků v ekonomice, jejich vzájemné vztahy. Marketingová orientace malých firem jako jedna ze základních podmínek jejich konkurenceschopnosti a prosperity.
2. Postavení malých a středních podniků v ČR a v tržních ekonomikách vyspělých zemí světa
Vznik, rozvoj a význam malého podnikání v ČR, současná charakteristika podnikatelského prostředí. Podnikatelská sdružení a seskupení,jejich funkce a poslání. Hospodářská komora jako nadstavbový orgán malých a středních firem. Charakteristika malého podnikání ve vybraných zemích světa.
3. Podpora malého a středního podnikání
Podstata, význam a vývojové tendence v systému podpor jako jednoho z nejdůležitějších nástrojů pomoci efektivního zapojování malých a středních firem do fungující tržní ekonomiky. Zahraniční příklady a zkušenosti. Systém podpor v ČR. Instituce podporující MSP v ČR.
4. Rozhodnutí o založení vlastní existence na základě analýzy marketingového prostředí
Analýza marketingového prostředí a jeho prvků, účastníci mikroprostředí a vlivy makroprostředí jako předpoklady pro založení vlastní existence. Formy startu do podnikání malých a středních firem, úspěšnost jednotlivých forem podnikání malých a středních firem, úspěšnost jednotlivých forem podnikání v měnících se tržních podmínkách.
5. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
Obce jako základna rozvoje drobných a středních firem a součást marketingového prostředí. Druhy a lokalizace provozních jednotek. Formy a způsoby získávání prostor pro podnikání, nebytové prostory. Obchodní jméno a ochranná známka.
6. Tvorba základů marketingové strategie malých a středních firem pomocí plánovacích procesů
Význam marketingového řízení a plánování. Druhy plánování a jeho nástroje - poslání firmy a strategické plánování, marketingový plán, operativní plánování, vyhodnocování podnikatelského portfólia. Miniplán a jeho tvorba.
7. Financování v malých a středních firmách
Zdroje financování malých a středních firem - zvláštnosti a specifické problémy získávání finančních prostředků, alokace zdrojů a jejich efektivní využívání. Využívání vlastních a cizích zdrojů financování.
8. Podnikatelské plány a jejich příprava z marketingového pohledu
Podstata, význam a účel podnikatelských plánů. Postup při zpracování a rámcová struktura podnikatelského plánu se zřetelem na marketingovou analýzu trhu, znalost potřeb zákazníků, prognóza obratu. Znalost konkurence.
9. Podnikatelské riziko jako součást marketingového prostředí
Riziko a nejistota v ekono
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do třetího týdne po zahájení výuky. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání této samostatné práce v předepsané formě a rozsahu, její hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2007/MAR006S