OPF:MAR008S Cenová strategie a taktika - Informace o předmětu
MAR008S Cenová strategie a taktika
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2007
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Marta Wilczková (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: Seznámit posluchače s řízením cenové strategie se zaměřením na reálnou praxi v podobě cenové tvorby. Koncepce strategie vychází z marketingu, obecné ekonomie, financí a účetnictví a je zasazena do rámce strategického managementu. Zdůrazňuje vztah cenové strategie k celkové strategii organizace. Předmět objasňuje plánování a řízení tvorby cen v podmínkách nejistoty, uvádí metody analýzy faktorů, ovlivňujících ceny, jednotlivé tvorby cen, seznamuje s cenovou tvorbou v podmínkách mezinárodního obchodu.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Úvod do problematiky cenové tvorby, vztah k obecné ekonomii a marketingu
2. Strategie a plánování cenové tvorby
3. Stanovení ceny pro nové výrobky a služby, cenová tvorba produkčních řad
4. Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty
5. Proces prognózování cen
6. Cenová tvorba v organizacích služeb
7. Ceny na mezinárodních trzích
8. Ekonomie a cenová tvorba
9. Realizace cenové strategie, zákon o cenách
Obsah předmětu:
1. Úvod do problematiky cenové tvorby, vztah k obecné ekonomii a marketingu
Východiska cenové tvorby, vztah k ostatním ekonomickým disciplínám.
2. Strategie a plánování cenové tvorby
Strategický řídící proces, cenová strategie, hodnota produktu zákazníka, výhoda pro zákazníka, cenová diferenciace, taktika cenové tvorby.
3. Stanovení ceny pro nové výrobky a služby, cenová tvorba produkčních řad
Stanovení cen nových výrobků a služeb, systémový přístup, zkoumání cenových faktorů, křížová elasticita poptávky, substituty, komplementy, determinace ceny, nákladů, druhy diskontu.
4. Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty
Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty, determinant poptávky. Oceňování cenové elasticity, rozhodovací strom, projekce zisků.
5. Proces prognózování cen
Prognózování cenové proměnné, postup prognózování (ekonomické modely, tržní prognózy, technologické prognózy), výběr prognózovacích metod, (subjektivní - objektivní metody).
6. Cenová tvorba v organizacích služeb
Cenová tvorba v oblasti služeb, rozdíly oproti cenotvorbě zboží.
7. Ceny na mezinárodních trzích
Ceny v mezinárodním obchodě, protidumpingové regulace, devalvace či revalvace a její účinky, dopravní náklady, multinacionální tvorba cen.
8. Ekonomie a cenová tvorba
Ekonomie ceny a nákladové funkce, krátkodobá funkce, průměrné náklady v krátkodobém horizontu, marginální náklady, dlouhodobě průměrné a marginální náklady.
9. Realizace cenové strategie, zákon o cenách
Problémy plánování cen, nekonzistence mezi teorií zisku a maximalizace, ceny a podpora prodeje, ceny a marketingové kanály, realizace cenové strategie, zákon o cenách.
Využití elektronických médií:
V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu v termínu stanoveném vyučujícím, jehož hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2007/MAR008S