MAR008S Cenová strategie a taktika

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2007
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Marta Wilczková (přednášející)
Garance
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit posluchače s řízením cenové strategie se zaměřením na reálnou praxi v podobě cenové tvorby. Koncepce strategie vychází z marketingu, obecné ekonomie, financí a účetnictví a je zasazena do rámce strategického managementu. Zdůrazňuje vztah cenové strategie k celkové strategii organizace. Předmět objasňuje plánování a řízení tvorby cen v podmínkách nejistoty, uvádí metody analýzy faktorů, ovlivňujících ceny, jednotlivé tvorby cen, seznamuje s cenovou tvorbou v podmínkách mezinárodního obchodu.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Úvod do problematiky cenové tvorby, vztah k obecné ekonomii a marketingu
    2. Strategie a plánování cenové tvorby
    3. Stanovení ceny pro nové výrobky a služby, cenová tvorba produkčních řad
    4. Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty
    5. Proces prognózování cen
    6. Cenová tvorba v organizacích služeb
    7. Ceny na mezinárodních trzích
    8. Ekonomie a cenová tvorba
    9. Realizace cenové strategie, zákon o cenách

    Obsah předmětu:
    1. Úvod do problematiky cenové tvorby, vztah k obecné ekonomii a marketingu
    Východiska cenové tvorby, vztah k ostatním ekonomickým disciplínám.
    2. Strategie a plánování cenové tvorby
    Strategický řídící proces, cenová strategie, hodnota produktu zákazníka, výhoda pro zákazníka, cenová diferenciace, taktika cenové tvorby.
    3. Stanovení ceny pro nové výrobky a služby, cenová tvorba produkčních řad
    Stanovení cen nových výrobků a služeb, systémový přístup, zkoumání cenových faktorů, křížová elasticita poptávky, substituty, komplementy, determinace ceny, nákladů, druhy diskontu.
    4. Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty
    Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty, determinant poptávky. Oceňování cenové elasticity, rozhodovací strom, projekce zisků.
    5. Proces prognózování cen
    Prognózování cenové proměnné, postup prognózování (ekonomické modely, tržní prognózy, technologické prognózy), výběr prognózovacích metod, (subjektivní - objektivní metody).
    6. Cenová tvorba v organizacích služeb
    Cenová tvorba v oblasti služeb, rozdíly oproti cenotvorbě zboží.
    7. Ceny na mezinárodních trzích
    Ceny v mezinárodním obchodě, protidumpingové regulace, devalvace či revalvace a její účinky, dopravní náklady, multinacionální tvorba cen.
    8. Ekonomie a cenová tvorba
    Ekonomie ceny a nákladové funkce, krátkodobá funkce, průměrné náklady v krátkodobém horizontu, marginální náklady, dlouhodobě průměrné a marginální náklady.
    9. Realizace cenové strategie, zákon o cenách
    Problémy plánování cen, nekonzistence mezi teorií zisku a maximalizace, ceny a podpora prodeje, ceny a marketingové kanály, realizace cenové strategie, zákon o cenách.

    Využití elektronických médií:
    V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
Informace učitele
Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu v termínu stanoveném vyučujícím, jehož hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2008, léto 2009.