MAR104S Marketing služeb

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2007
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Vaštíková (přednášející)
Garance
Ing. Miroslava Vaštíková
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit posluchače s aplikací marketingu v oboru služeb. Předmět zahrnuje objasnění definice služeb, zvláštnosti marketingového mixu ve službách, pojmu service economy v rámci vývoje světové ekonomiky. Pochopení adaptace marketingové strategie a marketingového výzkumu služeb.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Definice služeb, jejich vlastnosti a klasifikace
    2. Postavení marketingu ve službách
    3. Analýza trhu a výzkum trhu pro odvětví služeb
    4. Produkt služby, koncepce výhod pro spotřebitele, plánování a vývoj produktu
    5. Cenová tvorba v oblasti služeb
    6. Podpora prodeje, metody distribuce služeb
    7. Lidé a služby
    8. Fyzické vnímání služeb
    9. Provozování služeb
    Obsah předmětu:
    1. Definice služeb, jejich vlastnosti a klasifikace
    Definice a vývoj služeb, marketingový přístup ke službám. Vlastnosti služeb. Klasifikace služeb.
    2. Postavení marketingu ve službách
    Zvláštnosti marketingu v oblasti služeb, zvláštnosti finančních služeb. Marketingová strategie a marketingový mix, přizpůsobení sektoru služeb.
    3. Analýza trhu a výzkum trhu pro odvětví služeb
    Identifikace přání a potřeb. Hodnocení rozsahu poptávky a vztahů mezi náklady a cenou. Výzkum trhu a veřejné služby.
    4. Produkt služby, koncepce výhod pro spotřebitele, plánování a vývoj produktu
    Koncepce výhod pro spotřebitele. Nabídka služeb. Jednotlivé složky služeb. Formy služeb, jejich úroveň a kvalita. Množství služeb.Plánování a vývoj produktu.
    5. Cenová tvorba v oblasti služeb
    Vlastnosti služeb a jejich vliv na cenu. Klasifikace služeb pro potřeby cenové tvorby. Regulace cen služeb. Cenová tvorba a marketingová strategie. Metody cenové tvorby.
    6. Podpora prodeje, metody distribuce služeb
    Cíle podpory prodeje, rozdílné přístupy k podpoře prodeje služeb, zdokonalování podpory prodeje, osobní prodej, publicita, propagace.
    7. Lidé a služby
    Zákazníci; organizace a její zaměstnanci; organizace s vysokým a nízkým kontaktem se zákazníky. Služby zákazníkům.
    8. Fyzické vnímání služeb
    Úloha fyzického vnímání, jeho management, snahy o zhmotnění služeb. Uspořádání prostředí, vliv na vytváření a image firmy.
    9. Provozování služeb
    Operativní management, klasifikace operačních systémů ve službách, organizační konflikty v systémech.


    Využití elektronických médií:
    V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
Informace učitele
Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce zápočtového týdne. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu, jeho hodnocení je součástí celkového hodnoceni studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen závěrečnou písemnou zkouškou.

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012.