OPF:MP302 Management - Informace o předmětu
MP302 Management
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2007
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Václav Lednický, CSc. (přednášející)
- Garance
- Václav Lednický, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 36 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s podstatou a významem managementu a jeho interdisciplinární charakteristikou, dále poskytnout stručný přehled vývoje i současného stavu této disciplíny. Pozornost se soustřeďuje na obsahovou náplň manažerských funkcí (základních, průběžných a zabezpečovacích), na manažerské jednání. Management je chápán jako systém (organická jednota struktury a procesu řízení). Součástí je vymezení poslání manažera, stylů a principů řízení s vazbou na využívání moderních informačních technologií a komunikaci v systémech řízení.
- Osnova
- Obsah kurzu:
1. Vymezení pojmu management, funkce a členění managementu. Manažerská odpovědnost, charakteristika manažera a jeho role. Typy manažerů v průběhu vývoje firmy
Charakteristika manažera, jeho činnosti, role a odpovědnost. Definice managementu, obsahový význam pojmu management. Význam a metody rozhodování komunikace, interpersonální role managementu. Vlastnosti manažera, manažerská role - interpersonální, informační a rozhodovací. Typy manažerů v průběhu vývoje firmy.
2. Vývoj managementu, charakteristika jeho vývoje a přínosů pro dnešek
Klasifikace vývojových etap managementu - řízení: předvojová etapa řízení, klasická teorie řízení, neoklasická teorie řízení, Srovnání jednotlivých etap a jejich přínosů pro současný management. Uvedení hlavních představitelů jednotlivých etap řízení: F. Taylor - vědecké řízení a jeho zásady, H. Fayol - správní řízení, obsah a zaměření 14 principů úspěšného řízení. M. Weber - byrokratické řízení, E. Mayo: škola lidských vztahů a důraz na nehmotné stimuly. Aplikace zásad klasického řízení: Fordův a Baťův systém.
3. Moderní směry vývoje managementu, současný management a jeho metody
Moderní teorie managementu, pragmatický, empirický přístup k managementu, další vývojové tendence managementu - participační přístupy. Charakterizování významných metod a teorií: (teorie X a Y - McGregor, teorie hierarchie potřeb A. Maslowa, systém POSDCORB, pragmatický, metoda řízení podle cílů (MBO)). Současné metody řízení - branchmarking, reengineering, outsourcing, lean management, just-in-time, turnaround, joint-ventures, strategické aliance, virtuální organizace.
4. Systém řízení podniku, tvorba organizačních struktur v podniku
Vymezení systému řídícího a řízeného, řídící systém jako organická jednota struktury a procesu řízení. Základy procesu organizování, tvar organizace a její charakteristiky. Formální a neformální organizační struktura.
5. Charakteristika procesu řízení - základní manažerské funkce
Přednáška je věnována základním funkcím tzn. plánování, organizování, operativnímu řízení a kontrole. Tyto funkce jsou podrobně vymezeny a charakterizovány.
6. Charakteristika procesu řízení - průběžné a zabezpečovací funkce
Podrobný popis průběžných (rozhodování, koordinování, regulování, vedení lidí, komunikace) a zabezpečovacích funkcí (zabezpečení informacemi, personálem a prostředky).
7. Strategický management, jeho postavení a cíle v řízení organizace. Volba strategií a jejich implementace
Definování pojmu strategie, její podstata a funkce, popis vývoje a tvorby strategie podniku. Charakteristika strategického managementu, jeho fází a popis metody užívané k volbě vhodné strategie.
8. Riziko a krize v podnikání, efektivní komunikace a proces kontroly. Rizikový lidský faktor. Krizový management a jeho význam
Definice pojmu riziko a jeho základní členění. Členění podnikatelského rizika, definice pojmu krize, příčiny, projevy jednotlivých stádií krize, co se rozumí pod pojmem krizový management.
9. Základy etiky v řízení a podnikový kultura, etický kodex a projevy podnikové kultury
Etika a morálka. Základy etiky a podnikové kultury. Podniková etiky jako aplikovaná etika. Etický kodex firmy - význam a obsah. Definice kultury firmy, její význam, prvky a projevy podnikové kultury, změny podnikové kultury a její dopady.
10. Management inovací a informační management
Nové pojetí inovací podle Zelené knihy EU, typologie inovací, zdroje a potřeby vzniku inovací, systém inovací v řízení podniku. Charakterizování informačního managementu. Jeho význam, poslání, uplatnění účinných informačních tec
- Obsah kurzu:
- Informace učitele
- Kurz je ukončen ústní zkouškou.
Zpracování a obhájení seminární práce na zadané téma v průběhu semestru je předpokladem přijetí ke zkoušce.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2007/MP302