SV617S Etika veřejné správy

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2007
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je stručně seznámit studenty v teoretické rovině se základními etickými problémy a pojmy, vybranými kapitolami z dějin etického učení, typy morálky a etikou individuální a sociální a v praktické rovině s hlavními okruhy problémů kterými se zabývá etika veřejné správy, včetně případových studií a na základě toho je podnítit k reflexi o morálním jednání ve svém životě a profesi a vytvořit tak podmínky pro výchozí perspektivu kritických úvah o vlastní situovanosti. Kromě osvojení obecného, teoretického základu problematiky je cílem také dosáhnout u studentů pochopení etických principů pracovníků ve veřejné správě, seznámit je s etickými kodexy pracovníků ve státní správě v kontextu Evropské unie.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Metodická a motivační uvedení do předmětu
    2. Základní pojmy související s etikou
    3. Vztah k sobě samému
    4. Vztah člověka k okolnímu světu
    5. Etika ve veřejné správě
    6. Etický kodex pracovníků ve veřejné správě
    7. Konflikt zájmů ve veřejné správě
    8. Zneužívání moci a svěřených prostředků. Fenomén moci, úředník ve veřejné správě a moc
    9. Korupce ve veřejné správě

    Obsah předmětu:
    1. Metodická a motivační uvedení do předmětu.
    Uvedení do předmětu Etika ve veřejné správě.
    2. Základní etické problémy a pojmy
    Odborné termíny, etické pojmy, kategorie,étos, etická hodnota,morální norma, dobro, zlo, svoboda, mravní cit a svědomí.
    3. Vztah k sobě samému
    Kritické myšlení o vlastní osobě, co jsem Já, co je Já, sebevýchova člověka, sebepoznání jako součást sebevýchovy.

    4. Vztah člověka k okolnímu světu
    Sociální komunikace člověka, verbální komunikace, neverbální komunikace, člověk a sociální prostředí, primární, sekundární a totální instituce ( skupiny), vztah člověka k přírodě, příroda a přirozenost, člověk a ekologie, vztah člověka k věcem, vztah člověka k vědě a technice.
    5. Etika ve veřejné správě
    Etika ve veřejné správě a rozhodování, správní etika - volba právního postoje, volba morálního postoje, volba preference zájmu.
    6. Etický kodex pracovníků ve veřejné správě.
    Zásadní hodnoty, které má každý zaměstnanec veřejné správy ctít a vytvářet tak základ pro vybudování a udržení důvěry veřejnosti. Etický kodex jako prostředek k podpoře žádoucích standardů chování zaměstnanců ve veřejné správě. Etický kodex jako jeden ze způsobů informování veřejnosti o chování, jež je oprávněna od zaměstnanců ve veřejné správě očekávat. Srovnávání etických kodexů pracovníků veřejné správy zemí EU s českým modelem etického kodexu. Praktické příklady porušování etických kodexů zaměstnanci veřejné správy .
    7. Konflikt zájmů ve státní správě.
    Analýza problematiky "střetu zájmů"
    Negativa plynoucí ze "střetu zájmů", základní prostředky vedoucí k minimalizaci "střetu zájmů"
    8. Zneužívání moci a svěřených prostředků. Fenomén moci, úředník ve veřejné správě a moc
    Moc a její zneužívání, morální přístup pracovníka ve veřejné správě, optimální přístup ke klientům a ke svěřeným prostředkům.
    9. Korupce ve veřejné správě
    Korupce jako společenský jev
    Důvody korupčního jednání. Korupce a její společenská moc. Korupce ve světě. Cesty boje proti korupci. Analýza efektivních a neefektivních postupů EU proti korupci.

    V rámci výuky jsou k prezentaci a výuce využívána elektronická média.
Informace učitele
Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2008.