INF147S Počítačová grafika a design

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Dalibor Hula (přednášející)
Ing. Dalibor Hula (cvičící)
Garance
Ing. Dalibor Hula
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy počítačové grafiky a se způsobem použití technických a programových prostředků grafiky. Výuka předmětu je zaměřena na pravděpodobnou praktickou potřebu posluchačů při práci se systémy využívajícími počítačovou grafiku. Na seminářích budou studenti přednášenou látku ověřovat na počítačích a přitom získávat praktickou dovednost v práci s grafickými aplikacemi.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Sféry využití počítačové grafiky.
    2. Technická zařízení.
    3. Dvojrozměrná grafika.
    4. Modelování trojrozměrných těles.
    5. Algoritmy transformování.
    6. Algoritmy a metody generace obrázků.
    7. Script - jazyky využívané v počítačové grafice.
    8. Virtuální realita a perspektivy rozvoje počítačové grafiky.
    Obsah předmětu:
    1. Sféry využití počítačové grafiky. Grafické systémy v ekonomice, strojírenství, stavebnictví a architektuře; geografické informační systémy.
    2. Technická zařízení. Komponenty důležité pro počítačovou grafiku. Zrychlovače. Zařízení pro vstup a výstup grafických údajů. Historie rozvoje grafického hardwaru.
    3. Dvojrozměrná grafika. Rastrová a vektorová grafika. Formáty obrázků. Programy pracující s dvojrozměrnou grafikou.
    4. Modelování trojrozměrných těles. Drátové, plošné a objemové modely. B-REP a CSG typy objemových modelů.
    5. Algoritmy transformování. Matematické rovnice využívané v počítačové grafice. Transformování těles a Booleanovy operace.
    6. Algoritmy a metody generace obrázků. Popis scény. Osvětlovací modely. Stínování, paměť hloubky. Ray-tracing a radiozita.
    7. Script - jazyky využívané v počítačové grafice. Modelovače a jazyky popisující grafické scény. Jazyk POV-Ray.
    8. Virtuální realita a perspektivy rozvoje počítačové grafiky.

    Při přednáškách je využíváno prezentační zařízení a PC. Výuka seminářů probíhá na počítači vybavených učebnách. Studijní materiály jsou dostupné v elektronické podobě prostřednictvím fakultní počítačové sítě.
Literatura
    povinná literatura
  • PARTSKHALADZE, G. Základy počítačové grafiky. Skripta OPF. Karviná, 2000. ISBN 80-7248-096-0. info
    doporučená literatura
  • ŽÁRA, J., BENEŠ, B., FENKEL, P. Moderní počítačová grafika. Brno Computer Press, 1998. ISBN 80-7226-049-9. info
Informace učitele
Seminární práce v podobě konkrétního grafického návrhu na zadané téma. Odevzdání seminární práce je předpokladem přijetí k závěrečné zkoušce. Předmět je ukončen zkouškou, která se skládá z teoretické části (testu) a praktické části u počítače. Obsahem bude látka probíraná během celého semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2009, léto 2010.