OPF:KCJ510S Reciproční kurz jazyků, kultur - Informace o předmětu
KCJ510S Reciproční kurz jazyků, kultur a náboženství
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2008
- Rozsah
- 1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Krystyna Heinz (přednášející)
Mgr. Hamza Messari, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Krystyna Heinz (cvičící)
Mgr. Hamza Messari, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Krystyna Heinz
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět je určen pro výuku v multikulturní skupině studentů. Cílem předmětu je seznámit posluchače s kulturami a s některými náboženstvími jak z pohledu lektorů tak z pohledu jednotlivých kulturních skupin participantů předmětu. Studenti budou také seznamováni s potenciálním dopadem kulturního zázemí a náboženství na mezinárodní obchodní komunikaci.
- Osnova
- Struktura výkladu:
I. INTRODUCTION
-- religions and their role in ancient societies
-- ancient Egypt
-- ancient Greece
-- ancient Rome
II. CHRISTIANITY
CHRISTIAN VALUES & CULTURE
--Love & compassion towards fellowmen
--Trust & the meaning of "good faith"
--Innocent till proven guilty rather than the other way around
--Hope and the afterlife
BEGINNINGS OF CHRISTIANITY
--Jesus Christ: Man & God
--Teachings & Miracles of Christ: Prayer, Evil, Crucifixion & Death, Resurrection, Love, Heaven & Hell
--Peter & Paul: The Orthodox and the Roman Catholic Churches
--The Holy Fathers and Theologians
--The Holy War: The Crusades
--The Protestant movement: Henry VIII and the Anglican Church, Luther, the Pentecostalists
BIBLICAL INTERPRETATIONS
--The Old Testament and the Torah
--The New Testament
--The 10 Commandments & the Golden Rule: Exodus 20: 1-17 & Mk. 12: 30-34
CHRISTIAN MOVEMENTS TODAY
--Tele-evangelism
--Media and Religion
--Ecumenism
--Catholic holidays and rituals, ie, sign of the cross
CURRENT ISSUES
--Feminism & Pro-Choice
--Catholic priests marrying
--Films with Christian themes
--Christian viewpoint: war on terrorism
--Christian vs. Muslim
III. ISLAM
DEFINITION OF TERMS IN RELATION TO THE ISLAMIC WORLD
--Key definitions
--Misinterpretations
REASONS FOR THE LACK OF COMMUNICATION BETWEEN THE WEST & THE MUSLIM WORLD
--Confusion by the West between the Islamic religion and traditions of Muslims
--Differences in Values
--Backwardness in the use of media technology
BIRD'S EYEVIEW OF THE BIRTH & EVOLUTION OF ISLAM
--History of Islam
--Pillars of Islam
--Components of Islamic religion
--Attititude of Islam towards other religions
CURRENT SITUATION OF ISLAM
--Islamic world viewed by the West
--World view from the Muslim viewpoint
--The Muslim world according to the Media
THE POTENTIAL OF THE MUSLIM WORLD
--Economic resources
--Human resources
¨¨
OBSTACLES IMPEDING DEVELOPMENT OF THE MUSLIM WORLD
--Exterior factors
--Interior factors
IV. JUDAISM
CLASH OF CIVILIZATIONS
-- Western world
-- Modern man
-- Decline of communism
-- Dialogue of cultures
PRINCIPLES OF JUDAISM
-- Thora - the basis of Judaism
-- Halacha
-- Sabath
THE CALENDAR
-- Pesach
-- Savu´ot
-- Sukot
MYSTHICISM
-- how to become perfect
-- Sefer Jecira
V. BAHA´I FAITH
PROGRESSIVE REVELATION
-- one unfolding Religion of God and each of the sacred Messengers
-- spiritual heritage of the whole mankind
AN INTRODUCTION TO THE GENESIS OF THE FAITH
-- a brief history of the Faith
-- history of the 20th century from a Baha´i perspective
THE REALITY OF MAN
-- dual nature
-- the gems
THE PURPOSE OF RELIGION
-- preparation for the world to come
-- carry forward advancing civilisation
A WORD GOVERNMENT
-- Baha´i system of administration
-- local, national and international levels
HOUSES OF WORSHIP
-- work and service to humanity
-- Baha´i social and economic development projects
-- NGO
Obsah předmětu:
The goals of the course involve:
1. Optimalizing of intercultural communication within a multicultural group of students from the following points of view:
- developing empathy and tolerance based on deep knowledge of home and target cultures
- developing sensitivity toward different denominations
- developing awareness of potential impact of different cultures and religions backgrounds for successful intercultural business communication in English
- having contact with varieties of English.
2. Use of students´ potential to act as informants on home cultures and religions and preparing them for participation in student-centered atmosphere focusing
- Struktura výkladu:
- Literatura
- Informace učitele
- l. Zvládnutí předepsaného obsahu předmětu
2. Prezentace (20 bodů)
3. Každá část předmětu (4) je ukončena ústním nebo písemným testem - 4x20 bodů (80 bodů)
4. Aktivní účast na diskusích
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2008/KCJ510S