OPF:MAR072 Společenský protokol - Informace o předmětu
MAR072 Společenský protokol
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2008
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Milan Němčanský (přednášející)
- Garance
- Ing. Milan Němčanský
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Bankovnictví (program OPF, M_HOSPOL)
- Ekonomika cestovního ruchu (program OPF, B_EKOMAN)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN)
- Evropská unie (program OPF, M_HOSPOL)
- Finance (program OPF, M_HOSPOL)
- Firemní finance (program OPF, M_EKOMAN)
- Informatika v ekonomice (program OPF, M_SYSINF)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN)
- Sociální management (program OPF, M_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, M_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Cíl kurzu: Během studia se student seznámí s komplexem vědomostí z oblasti společenského a diplomatického protokolu. Dostane se mu informací o zásadách společenského jednání v podnikatelské činnosti, zejména při uzavírání obchodů a s tím souvisejícími normami společenského vystupování. Součástí jsou též zásady diplomatického protokolu a jednání na vyšší úrovni v mezinárodních hospodářských vztazích a v mezinárodních organizacích. Kurz navazuje na předmět Kulturní dějiny České republiky v cestovním ruchu.
- Osnova
Struktura výkladu:
1. Psychologie společenského styku
2. Pravidla společenského chování
3. Oblékání
4. Diplomacie a diplomatické styky
5. Vnitřní a zahraniční orgány státu pro mezinárodní styky
6. Diplomatické výsady a imunity
7. Diplomatický protokol
8. Protokol a etiketa v obchodní diplomacii
9. Etiketa v obchodním styku se zahraničními partnery na úrovni firem
Obsah kurzu:
1.Psychologie společenského styku
Společenské kontakty. Společenská komunikace. Jak si získávat lidi. Kritizování a posuzování lidí. Člověk a intimita společenského styku. Úprava zevnějšku - osobní hygiena. Kultura odívání.
2.Pravidla společenského chování
Vybraná obecná pravidla společenského chování. Služební komunikace. Organizace pracovního pohoštění. Stolování. Návštěva kulturních a společenských zařízení. Cestování. Návštěvy. Dary.
3.Diplomacie a diplomatické styky
Vymezení pojmu diplomacie. Vývoj diplomacie. Navazování a rušení diplomatických styků. Základy právní regulace diplomatických styků.
4.Vnitřní a zahraniční orgány státu pro mezinárodní styky
Vnitřní orgány pro mezinárodní styk: hlava státu, vláda, ministr zahraničních věcí apod.
Zahraniční orgány státu pro mezinárodní styky:
Pojem a klasifikace. Diplomatická mise. Diplomatický sbor. Konzulární úřady.
5.Diplomatické výsady a imunity
Podstata a smysl diplomatických výsad a imunit. Povinnosti diplomatických misí a jejich členů vůči přijímací zemi.
6.Diplomatický protokol
Pojem a význam diplomatického protokolu. Protokolární formality vedoucího a členů diplomatické mise. Vizitky a jejich používání. Společenské akce.
7.Protokol a etiketa v obchodní diplomacii
Obchodní diplomacie: Pojem a význam obchodní diplomacie. Státní orgány pro mezinárodní styky. Funkce a úlohy orgánů obchodní diplomacie v zahraničí. Diplomatické výsady a imunity orgánů a personálu obchodní diplomacie v zahraničí.
Protokolární a společenské formality v obchodní diplomacii.
8.Etiketa v obchodním styku se zahraničními partnery na úrovni firem
Místo a význam společenské etikety v obchodním styku se zahraničím. Organizování návštěv zahraničních partnerů. Základní pravidla při obchodních jednáních. Společenské akce. Zvláštnosti etikety v zahraničí.
9.Diplomatické mise ve strukturách mezinárodních organizacích: OSN, NATO, EU atd.
Využití elektronický médií:
V rámci výuky kurzu je využíván průběžně dataprojektor a případně u posledních 2 lekcí video+TV
- Literatura
- povinná literatura
- GULLOVÁ, S., MÜLLEROVÁ, F., ŠRONĚK, I. Společenský styk a diplomatický protokol. Praha:VŠE, 2000. ISBN 80-245-0115-5. info
- BYSTRICKÝ, Ĺ. Základy diplomacie. Bratislava, Vydavatelstvo Dilema, 2000. ISBN 80-968029-9-2. info
- NĚMČANSKÝ, M.,. Obchodní jednání a společenský styk. Karviná: SU OPF, 1996. ISBN 80-85879-33-6. info
- ŠRONĚK, I. Etiketa a etiketa v podnikání, 1. vyd. Praha : Management Press, 1995. ISBN 80-85603-94-2. info
- TÓTH, Ľ. Protokol a etiketa v diplomacii a obchode. Bratislava THB, 1994. info
- doporučená literatura
- EIS, Z. Krize všedního dne. Praha:GRADA, 1994. info
- SMEJKAL, V. Lexikon společenského chování. Praha, GRADA, 1993. info
- WOLFFOVÁ, I. Moderní společenské způsoby. Bratislava: Nezávislosť, 1992. info
- BRÁZDOVÁ, D. Zásady společenského chování. Praha, ROAD, 1991. ISBN 80-85385-09-0. info
- Informace učitele
- Požadavky na absolvování kurzu:
Studenti zpracují krátkou esej na dané téma z oblasti obchodně společenského jednání, kterou odevzdají ve druhé polovině semestru - nejpozději týden před zápočtovým týdnem. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
V. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2008/MAR072