OPF:MAR111 Marketing finančních služeb - Informace o předmětu
MAR111 Marketing finančních služeb
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2008
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Seznámit studenty se specifickými problémy marketingu služeb finančního sektoru. Hlavní funkcí marketingu finančních služeb je pomoc při rozhodování o prodeji těchto služeb. K tomu je nutno seznámit se především s úlohou, jaký marketing v této oblasti zastává, především k rostoucí konkurenci a specifickými vlastnostmi finančních služeb. Kurz nabízí podrobnější pohled na problematiku segmentace těchto služeb, možnosti jejich umístění na trhu. Upřesňuje specifika marketingového výzkumu finančních služeb. Seznamuje studenty s využitím nástrojů marketingového mixu. Zvláštní pozornost je věnována řízení prodejní síly, umístění poboček a distribuci finančních služeb, řízení poboček. Studenti budou vedeni k tomu, aby na základě těchto znalostí dokázali navrhnout marketingovou strategii finanční instituce, sestavit marketingový plán a provádět jeho kontrolu a upřesnění.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Úloha marketingu ve finančních službách
2. Chování zákazníků a segmentace trhu
3. Marketingový výzkum
4. Vývoj produktu
5. Marketing úvěrových karet
6. Cenová tvorba
7. Reklama a komunikace
8. Řízení prodejní síly
9. Umístění poboček a distribuce
10. Řízení pobočky a její materiální prostředí
11. Marketingové plánování, řízení a kontrola
12. Marketingová strategie finančních služeb
Obsah kurzu:
1. Úloha marketingu ve finančních službách
Hlavní charakteristiky finančních služeb, oblasti finančních služeb a jejich funkce, faktory ovlivňující trh finančních služeb v současné době. Prvky marketingového mixu finančních služeb - 7 P.
2. Chování zákazníků a segmentace trhu
Chování a přístupy zákazníků, typy segmentace, segmentace pro pojišťovací služby, segmentace retailového bankovnictví a bankovnictví zaměřeného na společnosti.
3. Marketingový výzkum
Marketingový výzkum, metody a hodnocení výzkumných programů.
4. Vývoj produktu
Finanční produkty, specifika vývoje produktu finančních služeb, teorie životního cyklu a její aplikace pro finanční služby, strategie vývoje produktu, zavádění nových technologií pro finanční produkty.
5. Marketing úvěrových karet
Hlavní typy kreditních karet, vývoj v USA, Japonsku a EU, výhody a nevýhody systému kreditních karet, segmentace trhu kreditních karet, marketingová strategie kreditních karet.
6. Cenová tvorba
Cenová tvorba v bankovnictví, metody cenové tvorby, cenová tvorba investičních společností, cena v pojišťovnictví.
7. Reklama a komunikace
Úloha reklamy, nástroje, podpora prodeje, osobní prodej, publicita, přínosy.
8. Řízení prodejní síly
Způsoby distribuce finančních služeb, materiální prostředí a umístění poboček, distribuční kanály v pojišťovnictví.
9. Umístění poboček a distribuce
Nástroje distribuce finančních služeb. Distribuční kanály bank a stavebních spořitelen. Úkoly poboček.
10. Řízení pobočky a její materiální prostředí
Vytváření image pobočky, správa pobočky, funkce a úloha ředitelů poboček.
11. Marketingové plánování, řízení a kontrola
Plánování, řízení a kontrola společnosti a organizování marketingových činností, řízení marketingových programů, kontrola.
12. Marketingová strategie finančních služeb
Vytváření marketingové strategie, druhy strategií pro finanční služby, výběr strategie.
V rámci výuky kurzu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
- Struktura výkladu:
- Literatura
- povinná literatura
- Československý profit. Praha: Economia, 2000. info
- Ekonom. Praha: Economia, 2000. info
- Finance a úvěr. Praha: UK, ČNB, MFČR, 2000. info
- Moderní řízení. Praha: Economia, 2000. info
- MEIDAN, A. Marketing Financial Services. London: Macmilllan Press Ltd.,, 1996. ISBN 0-333-54848-5. info
- JANEČKOVÁ, L. Marketing služeb. Karviná :OPF SU, 1996. ISBN 80-85879-34-4. info
- PAYNE, A. Marketing služeb. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-276-X. info
- doporučená literatura
- LOVELOCK, C. Marketing of Services. Prentice Hall International, 1995. info
- Informace učitele
- Studenti zpracují referáty k jednotlivým okruhům ilustrující praktické příklady a čerpající z odborného tisku, praxe a souhrnnou seminární práci která bude řešena v průběhu seminářů a jejíž hodnocení bude součástí výsledné známky. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
Výsledná známka: 30 % seminární práce, 70 % ústní zkouška.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2008/MAR111