MAR111 Marketing finančních služeb

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenty se specifickými problémy marketingu služeb finančního sektoru. Hlavní funkcí marketingu finančních služeb je pomoc při rozhodování o prodeji těchto služeb. K tomu je nutno seznámit se především s úlohou, jaký marketing v této oblasti zastává, především k rostoucí konkurenci a specifickými vlastnostmi finančních služeb. Kurz nabízí podrobnější pohled na problematiku segmentace těchto služeb, možnosti jejich umístění na trhu. Upřesňuje specifika marketingového výzkumu finančních služeb. Seznamuje studenty s využitím nástrojů marketingového mixu. Zvláštní pozornost je věnována řízení prodejní síly, umístění poboček a distribuci finančních služeb, řízení poboček. Studenti budou vedeni k tomu, aby na základě těchto znalostí dokázali navrhnout marketingovou strategii finanční instituce, sestavit marketingový plán a provádět jeho kontrolu a upřesnění.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Úloha marketingu ve finančních službách
    2. Chování zákazníků a segmentace trhu
    3. Marketingový výzkum
    4. Vývoj produktu
    5. Marketing úvěrových karet
    6. Cenová tvorba
    7. Reklama a komunikace
    8. Řízení prodejní síly
    9. Umístění poboček a distribuce
    10. Řízení pobočky a její materiální prostředí
    11. Marketingové plánování, řízení a kontrola
    12. Marketingová strategie finančních služeb

    Obsah kurzu:
    1. Úloha marketingu ve finančních službách
    Hlavní charakteristiky finančních služeb, oblasti finančních služeb a jejich funkce, faktory ovlivňující trh finančních služeb v současné době. Prvky marketingového mixu finančních služeb - 7 P.
    2. Chování zákazníků a segmentace trhu
    Chování a přístupy zákazníků, typy segmentace, segmentace pro pojišťovací služby, segmentace retailového bankovnictví a bankovnictví zaměřeného na společnosti.
    3. Marketingový výzkum
    Marketingový výzkum, metody a hodnocení výzkumných programů.
    4. Vývoj produktu
    Finanční produkty, specifika vývoje produktu finančních služeb, teorie životního cyklu a její aplikace pro finanční služby, strategie vývoje produktu, zavádění nových technologií pro finanční produkty.
    5. Marketing úvěrových karet
    Hlavní typy kreditních karet, vývoj v USA, Japonsku a EU, výhody a nevýhody systému kreditních karet, segmentace trhu kreditních karet, marketingová strategie kreditních karet.
    6. Cenová tvorba
    Cenová tvorba v bankovnictví, metody cenové tvorby, cenová tvorba investičních společností, cena v pojišťovnictví.
    7. Reklama a komunikace
    Úloha reklamy, nástroje, podpora prodeje, osobní prodej, publicita, přínosy.
    8. Řízení prodejní síly
    Způsoby distribuce finančních služeb, materiální prostředí a umístění poboček, distribuční kanály v pojišťovnictví.
    9. Umístění poboček a distribuce
    Nástroje distribuce finančních služeb. Distribuční kanály bank a stavebních spořitelen. Úkoly poboček.

    10. Řízení pobočky a její materiální prostředí
    Vytváření image pobočky, správa pobočky, funkce a úloha ředitelů poboček.
    11. Marketingové plánování, řízení a kontrola
    Plánování, řízení a kontrola společnosti a organizování marketingových činností, řízení marketingových programů, kontrola.
    12. Marketingová strategie finančních služeb
    Vytváření marketingové strategie, druhy strategií pro finanční služby, výběr strategie.

    V rámci výuky kurzu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
Literatura
    povinná literatura
  • Československý profit. Praha: Economia, 2000. info
  • Ekonom. Praha: Economia, 2000. info
  • Finance a úvěr. Praha: UK, ČNB, MFČR, 2000. info
  • Moderní řízení. Praha: Economia, 2000. info
  • MEIDAN, A. Marketing Financial Services. London: Macmilllan Press Ltd.,, 1996. ISBN 0-333-54848-5. info
  • JANEČKOVÁ, L. Marketing služeb. Karviná :OPF SU, 1996. ISBN 80-85879-34-4. info
  • PAYNE, A. Marketing služeb. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-276-X. info
    doporučená literatura
  • LOVELOCK, C. Marketing of Services. Prentice Hall International, 1995. info
Informace učitele
Studenti zpracují referáty k jednotlivým okruhům ilustrující praktické příklady a čerpající z odborného tisku, praxe a souhrnnou seminární práci která bude řešena v průběhu seminářů a jejíž hodnocení bude součástí výsledné známky. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
Výsledná známka: 30 % seminární práce, 70 % ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2009.