MPPSTM Strategický management

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
3/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Václav Lednický, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenty s podstatou strategického managementu definovaného jako řada rozhodnutí a aktivit, jejichž výsledkem je tvorba a aplikace strategických plánů podnikatelských společností, které umožní dosažení cílů těchto společností. Dále pak s funkcemi a chováním vrcholových řídících orgánů top managementu podnikatelských společností, kteří jsou ve sféře managementu tvorby a realizace strategických rozhodnutí.
Osnova
  • Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou strategického managementu definovaného jako řada rozhodnutí a aktivit, jejichž výsledkem je tvorba a aplikace strategických plánů podnikatelských společností, které umožní dosažení cílů těchto společností. Dále pak s funkcemi a chováním vrcholových řídících orgánů top managementu podnikatelských společností, kteří jsou ve sféře managementu tvorby a realizace strategických rozhodnutí.
    Struktura výkladu:
    1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu
    2. Chápání strategického managementu jako procesu
    3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost
    4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie
    5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy
    6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabosti firmy
    7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic
    8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky
    9. Volba a typy strategií, funkční strategie, typologie strategických přístupů
    10. Riziko a podnikatelská krize v podmínkách tvorby strategie firmy
    11. Postup implementace strategie, případové studie
    12. Současné manažerské přístupy k řízení jako součást strategie firmy
    13. Případové studie
Literatura
    povinná literatura
  • LEDNICKÝ V. Strategické řízení. 1.vyd. Ostrava: Repronis, 2006. ISBN 80-7329-131-2. info
  • KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚLO, O. Strategické řízení 1. vydání. Praha: C.H.Beck, 2002. ISBN 80-7179-578-X. info
  • KONEČNÝ, M., LEDNICKÝ, V., MATUSIKOVÁ, L., WAGNEROVÁ, E. Strategický management. Karviná: SU OPF, 1999. ISBN 80-7248-049-9. info
    doporučená literatura
  • LEDNICKÝ, V. Strategický management. 1. vyd. Ostrava: AJAK, 2000. ISBN 80-7048-019-X. info
  • DOLAN, R. J. Strategic Marketing Management. Boston: Harvard Business School Publications, 1998. ISBN 95-5432. info
  • COLENSO, M. Strategic Skills for Line Managers. Great Britain: Planta Tree, 1998. ISBN 0-7506-3982-2. info
  • BOWMAN, C. Strategický management. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-230-1. info
  • PRESNER, L. A. Slovník mezinárodního podnikání. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-12-0. info
  • PORTER, M. E. Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2. info
  • PORTER, M. E. Konkurenční výhoda. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-12-0. info
  • KOONTZ, H., WEIHRICH, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-45-7. info
  • PEARCE, J. A., ROBINSON, R. B. Strategic Management. Boston: IRWIN, 1991. ISBN 0-256-06236-6. info
  • HESKETT, J. L. Managing in the Service Economy. Boston: Harvard Business School, 1986. ISBN 95-94-93-92-9-8-7. info
Informace učitele
Průběžný test (minimální úspěšnost je 70%).
Zkouška kombinovaná.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014.