SV678S Ekonomika kultury a sportu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petra Lebiedziková (přednášející)
Garance
Ing. Petra Lebiedziková
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Objasnění základních teoretických východisek jak pro odvětví kultury, tak i pro odvětví sportu, poukázání na jejich ekonomický, ale i společenský význam. Získání vědomostí a znalostí z oblasti řízení a financování kultury a sportu, o jejich institucionálním a organizačním zabezpečení.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Teoretická východiska odvětví kultury
    2. Kulturní politika
    3. Organizační a institucionální zabezpečení kultury v ČR
    4. Financování kultury
    5. Obory kultury
    6. Masmédia
    7. Česká kultura po roce 1989
    8. Teoretická východiska odvětví sportu
    9. Makroekonomický a mikroekonomický význam sportu
    10. Ekonomika sportovního klubu
    11. Ekonomika tělovýchovných zařízení
    12. Ekonomika vrcholového sportu
    Obsah předmětu:
    1. Různé pojetí kultury. Kultura jako součást veřejného sektoru. Základní prvky ekonomického systému kultury - kulturní procesy, instituce a produkty. Kulturní statky - typologie, produkce a poskytování. Kultura a efektivnost.
    2. Zásady, principy, cíle a nástroje kulturní politiky státu. Vztah státu a odvětví kultury. Nástroje veřejné podpory kultury.
    3. Organizační zabezpečení kultury. Institucionální zabezpečení kultury. Veřejnoprávní média. Právní normy umožňující podnikání v kultuře.

    4. Finanční zajištění kultury - přímá a nepřímá podpora, vlastní zdroje. Financování kultury z veřejných rozpočtů. Nadace jako zdroj finančních prostředků.
    5. Památková péče, muzea a galerie, knihovny, divadla, hvězdárny a planetária - jejich význam, právní prostředí, řízení a financování.
    6. Kinematografie, televize a rozhlas - jejich význam, právní prostředí, řízení a financování.
    7. Rozvoj české kultury po roce 1989. Místní kultura, regionální kultura a národní kultura. Současná situace.
    8. Vysvětlení základních pojmů - sport, tělesná kultura, tělesná výchova, tělovýchovná jednota, sportovní odvětví, sportovní svaz. Institucionální rámec sportu. Sport jako veřejný statek. Význam sportu v lidské společnosti.
    9. Makroekonomický model sportu - statky a finanční toky ve sportu, podíl sportu na HNP, sport a zaměstnanost, financování sportu, sponzorství ve sportu. Mikroekonomické přístupy ve sportu.
    10. Finanční zdroje sportovních klubů v ČR. Legislativní prostředí. Daňová problematika sportovních klubů.
    11. Výstavba tělovýchovných zařízení v ČR. Ukazatele pro rozsah tělovýchovných zařízení. Efektivnost a finanční náročnost provozu tělovýchovných zařízení. Využití tělovýchovných zařízení v ČR.
    12. Modely financování vrcholového sportu. Ekonomické postavení vrcholových sportovců a sportovních klubů ve vrcholovém sportu. Péče o talentovanou mládež.

    V rámci výuky předmětu jsou využita elektronická média zejména v laboratoři VES (dataprojektor, TV, video, PC).
Literatura
    povinná literatura
  • HOBZA, V., REKTOŘÍK, J. Základy ekonomie sportu. Praha: Ekopress, 2006. ISBN 80-86929-04-3. info
  • KRBOVÁ, J. Vybrané obory kultury a masmédií (organizace, právní prostředí a financování). Praha: VŠE, 2002. ISBN 80-245-0287-9. info
  • NOVOTNÝ, J. Ekonomika sportu. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-85866-68-4. info
  • HAMERNÍKOVÁ, B. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. Veřejná podpora a alternativní zdroje financování. Praha: VŠE, 1995. ISBN 80-7079-857-2. info
    doporučená literatura
  • REKTOŘÍK, J. A KOL. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. Praha: Ekopress, 2007. ISBN 978-80-86929-29-3. info
  • Kesner, L.:. Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1104-4. info
  • TOPINKA, J., STANJURA, J. Občanská sdružení ve sportu - právní, účetní a daňové problémy. Praha: Olympia, 2001. ISBN 80-7033-233-9. info
  • McLUHAN, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000. ISBN 80-7217-128-3. info
  • LÉVY, P. Kyber Kultura. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5. info
  • Problémy financování neziskové kultury a veřejnoprávních médií. Sborník příspěvků. Praha: VŠE, 1998. ISBN 80-7079-466-6. info
  • BÍLÁ KNIHA. Praha, 1996. info
  • LAWLESS, L. Co je to kultura. Olomouc: Votobia, 1996. ISBN 80-7198-106-0. info
Informace učitele
Úspěšné složení písemného testu v průběhu semestru z doposud probrané látky s minimálně 60 % úspěšností, je předpokladem přijetí ke zkoušce. Absolvování předmětu je uzavřeno ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, léto 2009.