MAR116S Marketing of Towns and Municipalities

School of Business Administration in Karvina
Summer 2009
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Miroslava Vaštíková (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Miroslava Vaštíková
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Cílem předmětu je vysvětlit možnosti využití marketingu ve veřejné správě. Kurz objasňuje marketingové prostředí měst a obcí a vymezuje základní nástroje marketingové analýzy.Vysvětluje používání marketingového mixu, uvádí postupy a metody vytváření strategie municipalit a jejich komunikaci se spotřebiteli produktu municipality.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Obecná východiska
    2. Určení marketingového prostředí
    3. Marketingový informační systém
    4. Segmentace a positioning municipalit.
    5. Marketingový mix obce
    6. Produkt obce
    7. Cena produktu
    8. Volba distribučních kanálů
    9. Materiální prostředí obce
    10. Komunikační mix a lidé
    11. Procesy poskytování produktu
    12. Strategie municipality
    13. Podnikatelská kultura municipality
    14. Marketing strategie obce a partnerství

    Obsah předmětu:
    1.Obecná východiska.
    Marketing, nástroje marketingu a veřejné služby. Vývoj marketingové koncepce municipality, problémy, výhody. Typologie měst a obcí.
    2. Určení marketingového prostředí obce.
    Marketingové prostředí obce. Vnější a vnitřní prostředí. Makroprostředí (stát), mezzoprostředí (region), mikroprostředí (město, podnik). Vztah vnějšího prostředí obce a vnějšího podniku.
    3. Marketingový informační systém.
    Marketingový informační systém a potřeby obce. Prvky systému, stálé interní údaje, interní ad hoc údaje a údaje shromažďované marketingovým výzkumem. Specifika marketingového výzkumu obcí.
    4. Segmentace a positioning municipality
    Hledání postavení obce v konkurenčním prostředí. Identifikace a zaujetí tržního postavení. Positioning obce na trhu nových podnikatelských investic.Hledané výhody a výběr lokalizace podniků. Určování tržních segmentů obce. Zákazníci obce.
    5. Marketingový mix obce.
    Veřejné služby a marketing obce. Vlastnosti služeb a jejich důsledky pro marketing. Marketingový mix obce a jeho prvky.
    6. Produkt obce.
    Produkt obce, jeho prvky, formy a úroveň. Kvalita produktu a problémy jejího měření. Typy ukazatelů, subjekty hodnocení kvality. Využití technik marketingového výzkumu k hodnocení kvality. Specifika vývoje produktu obce.
    7. Cena produktu obce.
    Východiska rozhodování o oceňování produktu obce.Cenová politika obce. Určování ceny, fixní a variabilní náklady, náklady alternativních příležitostí.
    8. Volba distribučních kanálů.
    Rozhodování o distribučních kanálech a kritéria volby. Umístění provozovatelů produktů obce, čas a vzdálenost. Metody distribuce obce.
    9. Materiální prostředí obce.
    Význam materiálního prostředí pro poskytování produktu obce. Základní a periferní prostředí. Řízení prostředí, plánování prostředí. Materiální prostředí obecního úřadu.
    10. Komunikační mix obce a lidé
    Komunikační mix, marketing událostí, společná identita (Corporate identity). Nástroje komunikačního mixu. Propagace a reklama. Public relations. Úloha pracovníků místní správy při realizaci produktu a jejich kategorizace. Interní marketing a jeho cíle. Úloha obyvatelů, návštěvníků a podnikatelů.
    11. Procesy poskytování produktu.
    Klasifikace procesů poskytování služeb. Plánování procesu. Systém dodávky služeb a jeho optimalizace.
    12. Strategie municipality.
    Strategické plánování obce a její specifika. Strategie a územní plánování. Využití SWOT analýzy pro plánování. Tvorba strategie. Úloha komise pro strategický rozvoj. Vize obce. Metoda scénářů.
    13. Podnikatelská kultura municipality.
    Definice podnikatelské kultury obce a její specifika. Organizační kultura obce. Úloha obce při vytváření podnikatelské kultury a možnosti obcí při jejich ovlivňování.
    14. Marketing strategie obce a partnerství.
    Přibližování strategie obce jejím uživatelům. Propagace výhod obce. Partnerství. Partneři obce a marketing vztahů. Metody marketingového partnerství s podniky. Zapojení obyvatel do vypracování strategie obce.

    Využití elektronických médií:
    V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci ne
Literature
    required literature
  • Periodika Veřejná správa a Moderní obec. info
  • JANEČKOVÁ,L., VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing měst a obcí. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-750-8. info
    recommended literature
  • SMITH,H. City marketing. Oxford: Univerzity Press, 1993. info
  • WELSH, K. Marketing in Local Government. Essex.: Longman House Harlow, 1989. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1991, Summer 1992, Summer 1993, Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Summer 2008, Winter 2008.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2009/MAR116S