OPF:MARK012S Prostorová ekonomika - Informace o předmětu
MARK012S Prostorová ekonomika
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2009
- Rozsah
- Přednáška 8 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Prostorová ekonomika zkoumá ekonomické aktivity v prostoru, zkoumá, jak vzniká prostorové uspořádání hospodářství, jak toto uspořádání ovlivňuje aktivitu ekonomických subjektů a jak tyto subjekty zpětně působí na prostorové uspořádání ekonomiky. Cílem předmětu je při respektování současné právní úpravy a všech podmínek svobodného podnikání pochopit základní souvislosti vyváženosti a proporcionality ekonomických aktivit. K tomu by měla nápomoci základní znalost územních aspektů podnikání přes lokalizační teorie ekonomických subjektů hlavních sfér podnikání, až po úlohu státu v rozvoji ekonomických aktivit na jedné straně a lokalizační rozhodování podniků na straně druhé. Předmět je určen především pro pracovníky státní správy a místní samosprávy, ale i pracovníky v soukromém sektoru k orientaci v problematice optimalizace ekonomických aktivit.
- Osnova
- Prostorová ekonomika zkoumá ekonomické aktivity v prostoru, zkoumá, jak vzniká prostorové uspořádání hospodářství, jak toto uspořádání ovlivňuje aktivitu ekonomických subjektů a jak tyto subjekty zpětně působí na prostorové uspořádání ekonomiky. Cílem předmětu je při respektování současné právní úpravy a všech podmínek svobodného podnikání pochopit základní souvislosti vyváženosti a proporcionality ekonomických aktivit. K tomu by měla nápomoci základní znalost územních aspektů podnikání přes lokalizační teorie ekonomických subjektů hlavních sfér podnikání, až po úlohu státu v rozvoji ekonomických aktivit na jedné straně a lokalizační rozhodování podniků na straně druhé. Předmět je určen především pro pracovníky státní správy a místní samosprávy, ale i pracovníky v soukromém sektoru k orientaci v problematice optimalizace ekonomických aktivit.
1.Úvod do prostorové ekonomiky
2.Prostorová dimenze ekonomických aktivit
3.Česká sídelní soustava
4.Prostorového plánování a jeho širší souvislosti
5.Technická infrastruktura
6.Průmyslová výroba
7.Odvětvová a územní struktura průmyslu
8.Obchod a maloobchodní síť
9.Územní strategie maloobchodu
10.Příklady úlohy orgánů státní správy a samosprávy v rozvoji území
- Prostorová ekonomika zkoumá ekonomické aktivity v prostoru, zkoumá, jak vzniká prostorové uspořádání hospodářství, jak toto uspořádání ovlivňuje aktivitu ekonomických subjektů a jak tyto subjekty zpětně působí na prostorové uspořádání ekonomiky. Cílem předmětu je při respektování současné právní úpravy a všech podmínek svobodného podnikání pochopit základní souvislosti vyváženosti a proporcionality ekonomických aktivit. K tomu by měla nápomoci základní znalost územních aspektů podnikání přes lokalizační teorie ekonomických subjektů hlavních sfér podnikání, až po úlohu státu v rozvoji ekonomických aktivit na jedné straně a lokalizační rozhodování podniků na straně druhé. Předmět je určen především pro pracovníky státní správy a místní samosprávy, ale i pracovníky v soukromém sektoru k orientaci v problematice optimalizace ekonomických aktivit.
- Literatura
- povinná literatura
- STARZYCZNÁ,H. a KOL. Exogenní a endogenní faktory regionálního rozvoje-zhodnocení empirických zkušenosti a teoretických přístupů k pólům rozvoje. Karviná:OPF SU, 2005. ISBN 80-7248-337-4. info
- DVOŘÁČEK,J. Konkurenční schopnost průmyslu. Praha:VŠE, 2001. ISBN 80-245-0249-6. info
- HLAVÁČ, J., REKTOŘÍK, J., SKŘÍDLOVSKÁ, E. Ekonomika a řízení technické infrastruktury. Brno:ekonomicko-správní fakulta MU, 1996. ISBN 80-210-1483-0. info
- CIMLER, P. Územní strategie obchodních firem. Praha: VŠE, 1994. ISBN 80-7079-950-1. info
- MATOUŠKOVÁ, Z. A KOL. Úvod do prostorové ekonomiky. Praha:VŠE, 1992. ISBN 80-7079-50-61. info
- doporučená literatura
- HASÍK, O. Územní plánování. Ostrava: VŠB-TU, 2003. ISBN 80-248-0282-1. info
- JANEČKOVÁ,L., STARZYCZNÁ,H. a KOL. Vytvoření marketingové strategie měst a obcí a její ověření v podmínkách MÚ Karviná. Karviná:OPF SU, 2002. ISBN 80-7248-176-2. info
- LACKO, R. Náčrt vývinu priestorvej ekonomiky. Bratislava, 1996. info
- KOVAŘÍK, M., TOUŠOVÁ, H. Podnikatelské prostředí ve městě a obci. Praha: Consus, 1991. ISBN 80-901004-2-2. info
- Informace učitele
- Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu v termínu stanoveném vyučujícím, jehož hodnocení je součástí
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2009/MARK012S