SVPPRP Profesní poradenství

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2009
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty s profesním poradenstvím jako s pomáhající poradenskou činností, se systémy profesního poradenství, s povoláním, profesí a zaměstnáním jako s poradenskou kategorií a s diagnostikou profesního poradenství, včetně pracovního a výrobně technologického procesu v organizacích. Sleduje profesní poradenství jako poradenskou službu poradců v roli poskytovatelů poradenské intervence klientům v roli uživatelů poradenské intervence. Chápe profesní poradenství jako supervizní činnost s cílem poskytovat zpětnou vazbu a ovlivňuje vlastní život studentů a jejich práci z hlediska osobního managementu a celoživotního učení. Posiluje adaptaci studentů na vysokoškolský vzdělávací styl, jejich připravenost k plynulému přechodu z vysoké školy na trh práce a rozvíjí jejich klíčové kompetence (core skills) a základní dovednosti (basic skills).
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Profesní poradenství jako obor o povolání, o kvalifikaci a o zaměstnání
    2. Prognostické řízení povolání a zaměstnání
    3. Systém a trendy vývoje pedagogicko-psychologického poradenství (PPP)
    4. Metody v pedagogicko-psychologickém poradenství (PPP)
    5. Profesionalizované dráhy klientů
    6. Profesní orientace a profesní kariéry klientů
    7. Vysokoškolské studijní a profesní poradenství jako nástroj podpory vzdělávání studentů
    8. Uplatnění vysokoškolských kvalifikací na trzích práce v zemích Evropské unie
    9. Profesní poradenství jako nástroj aktivní politiky zaměstnanosti absolventů vysokých škol
    10. Způsoby hledání zaměstnání na trhu práce
    11. Způsoby úspěšného ucházení o zaměstnání

    Obsah předmětu:
    1. Profesní poradenství jako obor o povolání, o kvalifikaci a o zaměstnání
    Základní charakteristika povolání a zaměstnání. Posuzování zaměstnání: kvalifikace a klasifikace vzhledem ke klasifikační tabulce. Profesionální kvalifikace. Sociální souvislosti práce: pracovní činnosti, pracovní prostředí, pracovní předměty. Organizace práce: organizace pracovního místa a pracovních podmínek, popis pracovního místa.
    2. Prognostické řízení povolání a zaměstnání
    Pojetí prognostického řízení povolání a zaměstnání. Etapy prognostického a preventivního řízení zaměstnání a povolání. Metodologie prognostického řízení zaměstnanosti: typy zaměstnání, skupiny zaměstnání (profesí), nomenklatura a kategorie zaměstnání, profesní mapy. Výhody a nevýhody prognostického a preventivního řízení povolání a zaměstnání.
    3. Systém a trendy vývoje pedagogicko-psychologického poradenství (PPP)
    PPP ve školství České republiky. Legislativa PPP. Asociace poradenských pracovníků ve školství a informace z Unie psychologických asociací. Vzdělávací programy Institutu PPP.
    4. Metody v pedagogicko-psychologickém poradenství (PPP)
    Možnosti specifických intervencí v PPP. Atraktivita nabídky poradenské pomoci. Poradenští pedagogové - progresivní změny v koncepci jejich přípravy. Příprava pedagogicko-psychologických poradců pro terapeutickou práci s klientem. Psychometrické techniky, terapeutické a výchovné aktivity.
    5. Profesionalizované dráhy klientů
    Volba povolání jako součást životní strategie. Prestiž - pohyblivý fenomén. Výchozí body a determinanty profesní dráhy klienta. Stabilizace a dynamika profesních drah. Profesní dráhy žen, jejich postavení na trhu práce a v manažerských pozicích. Specifický typ profesní dráhy.
    6. Profesní orientace a profesní kariéry klientů
    Profesní orientace - profesní reorientace. Změny v profesní orientaci a v profesní mentalitě manažerů. Modely a formy profesních kariér. Aspirace a profesní plány. Společenská transformace jako brána k profesní kariéře. Metodologie řízení profesní kariéry.
    7. Vysokoškolské studijní a profesní poradenství jako nástroj podpory vzdělávání studentů
    Činnost Vzdělávací nadace Jana Husa. Koncipování akademických informačních center na vysokých školách. Možnosti studia na vysokých školách v zahraničí. Význam a použití testů potřebných k přijetí na vysokou školu v zahraničí. Stipendijní a výměnné programy vzdělávacích organizací v České republice.
    8. Uplatnění vysokoškolských kvalifikací na trzích práce v zemích Evropské unie
    Struktura vysokého školství a nejstarší univerzity v zemích Evropské unie. Problémy vysokého školství v zemích Evropské unie a možnosti jejich řešení. Vztah českého vysokého školství k systémům vzdělávání Evropské unie. Ekonomicko-sociální hlediska vzniku nových oborů. Integra
Literatura
    povinná literatura
  • FISCHER-EPE, M. Koučování. Zásady a techniky profesního doprovázení. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-140-9. info
  • SCHERREROVÁ, D. Poradenství jako nástroj formování představ adolescentů o studijním oboru na vysoké škole. Brno: FSS MU, 2006. ISBN neuvedeno. info
    doporučená literatura
  • MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale. Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-. info
  • TURECKIOVÁ, M. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0405-6. info
  • SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85974-80-3. info
  • SVOBODOVÁ, P., VALÁŠEK, M. Úvod do supervize. Cyklický model. Tišnov, 2002. ISBN 80-86620-002-X. info
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6. info
Informace učitele
ústní zkouška v podobě koučovacího pohovoru s hodnocením aplikovaného podle systému ECTS, alespoň 70 % účast na seminářích, absolvování průběžného testu s minimálně 60 % úspěšností
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, léto 2010, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013.