KCRPLAZ Lázeňství

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2010
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petr Kacíř (přednášející)
Ing. Pavlína Sonnková (přednášející)
Ing. Pavlína Sonnková (cvičící)
Mgr. Eva Torčíková (cvičící)
Garance
Ing. Pavlína Sonnková
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty s postavením lázeňství v systému zdravotní péče i jako součásti cestovního ruchu. Předmět definuje funkce lázeňství, jeho ekonomické, sociální a regionální vlivy, analyzuje významné lázeňské oblasti v Evropě a v České republice. Poskytuje specifické znalosti a dovednosti, které kvalifikují posluchače pro samostatné činnosti a řídící funkce v lázeňských zařízeních a odlišují specifika služeb v lázeňských zařízeních od standardních služeb v ubytovacích zařízeních. Posluchači se seznámí s vymezením pojmu lázeňství a přírodní léčivé zdroje. Součástí je zhodnocení lokalizačních a realizačních podmínek lázeňství, využívání potenciálu lázeňských zařízení pro rozvoj léčebné a rekondiční turistiky. Studenti se naučí vhodně jednat s lázeňskými klienty a respektovat jejich zdravotní problémy při organizování jejich volného času.
Osnova
  • 1. Lázeňství - významný segment cestovního ruchu
    2. Vznik a vývoj lázeňství v České republice, význam lázeňství pro regionální rozvoj
    3. Klasifikace lázeňských služeb a způsoby úhrady lázeňské péče
    4. Léčebné služby
    5. Další služby spojené s lázeňskou léčbou
    6. Strategické řízení lázní
    7. Balanced Scorecard v lázeňství
    8. Ekonomika lázeňského zařízení - cenová strategie 1. část
    9. Ekonomika lázeňského zařízení - sestavování kalkulací 2. část
    10. Organizace a řízení lázeňských subjektů
    11. Řízení procesů v lázeňství, systémy řízení kvality
    12. Logistika lázní
    13. Marketing lázeňské péče
Literatura
    povinná literatura
  • KAJLÍK, V. a kol. České lázně a lázeňství. Praha:FTG, 2007. ISBN 978-80-239-9330-1. info
  • DĚDINA, J. Management, organizování a ekonomika lázeňství. Praha: VŠ CRHL, 2004. ISBN 80-86592-01-4. info
  • ATTL, P., NEJDL, K. Turismus I. Praha: VŠH, 2004. ISBN 80-86578-97-2. info
  • ATTL, P., NEJDL, K., ČERTÍK, M., SYSEL, J. Turismus II. Praha: VŠH, 2004. ISBN 80-86578-38-0. info
  • SEIFERTOVÁ, V. Marketing v lázeňském cestovním ruchu. Praha: VŠ CRHL, 2003. ISBN 80-86592-00-6. info
  • KNOP, K. A KOL. Lázeňství - ekonomika a management. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-717-6. info
  • INDROVÁ, J. a kol. Podnikatelská činnost ve stravování a hotelnictví. Praha: VŠE, 1993. ISBN 80-7079-739-8. info
    doporučená literatura
  • BERÁNEK, J. Hotelnictví a wellness. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-86724-33-1. info
  • EXNER,L. Strategický marketing zdravotnických zařízení. ssional Publishing, 2005. ISBN 80-86419-73-8. info
  • BUCHAROVIČ, S., WIESNER, S. Encyklopédie lázní a léčivých pramenů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha: Libri, 2001. ISBN 80-7277-048-9. info
  • CAPKO, J. Základy fyziatrické léčby. Praha: Grada Publishing, 1998. info
  • INDROVÁ, J. VOŘÍŠEK, K. Yield Management a jeho uplatňování v hotelnictví. Praha: Victoria Publishing, 1997. ISBN 80-7079-752-5. info
  • VOTAVA, J. A KOL. Základy rehabilitace. Praha: Karolinum, 1997. info
  • HESKETT, J. L., SASSER Jr. W. E., HART, Ch. W. L. Služby - cesta k úspěchu. Praha: Victoria Publishing, 1993. ISBN 80-85605-36-8. info
  • FLETCHER, G.F. A KOL. Rehabilitation Medicine. London: Lea and Flebiger, 1992. info
Informace učitele
60% povinná účast na seminářích, písemná forma zkoušky
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014.