OPF:SVCAND Education and Child-Rearing - Course Information
SVCAND Education and Child-Rearing
School of Business Administration in KarvinaSummer 2011
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- CZV Bc Sociální management (programme OPF, B_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti z oblasti výchovy a vzdělávání dospělých. Na základě osvojených poznatků mohou posluchači v kombinaci s vědomostmi, které získají u jiných kurzů oborů, pracovat s dospělými lidmi v procesu jejich výchovy a vzdělávání. Výuka je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: v rovině výkladové (přednášky pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu) a v rovině analytické (semináře opřené o systematický rozbor vybraných textů z andragogiky).
- Syllabus (in Czech)
- 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých - 1. část
3. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých - 2. část
4. Pojetí a dějiny andragogiky
5. Dospělý
6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
7. Výchova dospělých
8. Platónská paideia
9. Vzdělávání dospělých - 1. část
10. Vzdělávání dospělých - 2. část
11. Vzdělavatelnost dospělých
12. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
13. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu
1. Metodický a motivační úvod do předmětu
Uvedení do kurzu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a podstaty kurzu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se kurzu.
2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých - 1. část
Výchova, vzdělávání, výchova a vzdělávání, pedagogika, andragogika, gerontagogika.
3. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých - 2. část
Výchova, vzdělávání, výchova a vzdělávání, pedagogika, andragogika, gerontagogika
4. Pojetí a dějiny andragogiky
Jednotlivá pojetí andragogiky, vymezení rozdílu mezi pedagogikou a andragogikou, akční pole andragogiky, dějiny andragogiky.
5. Dospělý
Dospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín.
6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
Úloha biologických faktorů ve vývoji osobnosti. Biologizující pojetí utváření osobnosti. Názory reformní pedagogiky, sociální darwinismus, psychoanalyticky orientovaní pedagogové. Úloha společenského prostředí ve vývoji osobnosti, vztah společenského prostředí a výchovy (vzdělávání), vnější a vnitřní faktory při utváření osobnosti.
7. Výchova dospělých
Jednotlivé názory na výchovu dospělých, kritika výchovy dospělých, obhajoba výchovy
dospělých, specifičnost výchovy dospělých, převýchova.
8. Platónská paideia
Filozofie výchovy, filozofie výchovy dospělých, pohled antického filozofa Platóna na
výchovu. Využití jeho názorů týkajících se výchovy v současné době.
9. Vzdělávání dospělých - 1. část
Podstata vzdělávání dospělých. Současné společenské podmínky a změny v pojmu
vzdělání. Nezbytnost vzdělávání dospělých jako důsledek současné doby.
10.Vzdělávání dospělých - 2. část
Podstata vzdělávání dospělých. Současné společenské podmínky a změny v pojmu
vzdělání. Nezbytnost vzdělávání dospělých jako důsledek současné doby
11.Vzdělavatelnost dospělých
Problematika vzdělavatelnosti dospělých. Psychologické předpoklady pro vzdělávání
dospělých. Antropologické předpoklady pro vzdělávání dospělých.
12. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
Problematika rekvalifikací v kontextu celoživotního vzdělávání. Didaktické dimenze
rekvalifikačních procesů.
13. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu
Stručný pohled na vzdělávací tradice v naší zemi.. Přehled významných odborníků
v oblasti vzdělávání dospělých v bývalém Československu, jejich názory, koncepce a
teoretický přínos.
- 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
- Literature
- required literature
- FIALA, B. Vybrané kapitoly z andragogiky, pedagogiky a didaktiky. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-052-9. info
- BOČKOVÁ, V. Antologie textů k andragogice I. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-019-3. info
- PETŘKOVÁ, A. Antologie textů k andragogice II. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-128-9. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2011/SVCAND