SVPESS Ekonomika školství, kultury a sportu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2012
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petra Lebiedziková (přednášející)
Ing. Petra Lebiedziková (cvičící)
Garance
Ing. Petra Lebiedziková
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je objasnění problematiky odvětví školství, kultury a sportu z ekonomického hlediska a poukázání i na jejich společenský význam. Ekonomika školství je zařazena do systému věd, jsou objasněny základní ekonomické aspekty vzdělání, vzdělání je vymezeno z hlediska teorie statků. Po absolvování předmětu se studenti budou umět orientovat v problémech současného vzdělávacího systému, seznámí se s principy řízení, financování a kontroly tohoto systému. Studenti získají vědomosti a znalosti i z oblasti řízení a financování kultury a sportu, o institucionálním a organizačním zabezpečení daných odvětví veřejného sektoru. Na základě poznatků z teorie i z praxe kultury a sportu, budou studenti schopni zaujmout stanovisko k aktuálním problémům obou odvětví.
Osnova
  • 1. Úvod do ekonomiky školství
    2. Ekonomické aspekty vzdělání
    3. Veřejná správa ve školství
    4. Regionální školství
    5. Terciární vzdělávání
    6. Soukromé a církevní školství
    7. Teoretická východiska odvětví kultury
    8. Kulturní politika
    9. Organizační a institucionální zabezpečení kultury v ČR
    10. Financování kultury
    11. Teoretická východiska odvětví sportu
    12. Ekonomika sportovního klubu
    13. Ekonomika vrcholového sportu

    1. Úvod do ekonomiky školství
    Ekonomika školství jako vědná disciplina. Postavení ekonomiky školství v systému věd. Základní pojmy, předmět, okruhy problémů a metody ekonomiky školství. Místo vzdělání v moderní ekonomice státu.
    2. Ekonomické aspekty vzdělání
    Základní poslání vzdělávání. Ekonomické a mimoekonomické účinky vzdělání. Užitky vzdělání, vztah nákladů a užitků vzdělání. Ekonomická efektivnost vzdělání. Vztah mezi investicemi do vzdělání a příjmy ze vzdělání. Faktory ovlivňující ekonomickou efektivnost vzdělání. Možnosti zvyšování efektivnosti vzdělávání.
    3. Veřejná správa ve školství
    Vývoj veřejné správy ve školství od národních výborů až po současnost. Výkon státní správy a samosprávy ve školství. Všeobecná státní správa ve školství a územní řízení školství. Specializovaná státní správa ve školství a odvětvové řízení školství.

    4. Regionální školství
    Školský zákon - zásady a cíle vzdělávání, rámcové a školní vzdělávací programy. Systém mateřských, základních a středních škol. Zřizování a řízení regionálního školství. Rozpočet kapitoly MŠMT. Normativní financování regionálního školství - republikové a krajské normativy. Odměňování pracovníku v regionálním školství.
    5. Terciární vzdělávání
    Vyšší odborní školy a veřejné vysoké školy. Jejich zřizování a řízení. Základní ustanovení vysokoškolského zákona - orgány VŠ, práva a povinnosti studentů. Dlouhodobý záměr VŠ a dlohodobý záměr MŠMT. Financování terciárního vzdělávání.
    6. Soukromé a církevní školství
    Význam soukromého a církevního školství. Možnosti zřizování soukromých škol v ČR. Financování soukromého a církevního školství v ČR. Postup při zřizování soukromé střední školy a soukromé vysoké školy.

    7. Teoretická východiska odvětví kultury
    Různé pojetí kultury. Kultura jako součást veřejného sektoru. Základní prvky ekonomického systému kultury - kulturní procesy, instituce a produkty. Kulturní statky - typologie, produkce a poskytování. Kultura a efektivnost.
    8. Kulturní politika
    Zásady, principy, cíle a nástroje kulturní politiky státu. Vztah státu a odvětví kultury. Nástroje veřejné podpory kultury.
    9. Organizační a institucionální zabezpečení kultury v ČR
    Organizační zabezpečení kultury. Institucionální zabezpečení kultury. Veřejnoprávní média. Právní normy umožňující podnikání v kultuře.
    10. Financování kultury
    Finanční zajištění kultury - přímá a nepřímá podpora, vlastní zdroje. Financování kultury z veřejných rozpočtů. Nadace jako zdroj finančních prostředků.
    11. Teoretická východiska odvětví sportu
    Vysvětlení základních pojmů - sport, tělesná kultura, tělesná výchova, tělovýchovná jednota, sportovní odvětví, sportovní svaz. Institucionální rámec sportu. Sport jako veřejný statek. Význam sportu v lidské společnosti.
    12. Ekonomika sportovního klubu
    Finanční zdroje sportovních klubů v ČR. Legislativní prostředí. Daňová problematika sportovních klubů.
    13. Ekonomika vrcholového sportu
    Modely financování vrcholového sportu. Ekono
Literatura
    povinná literatura
  • Zákon č. 111/1998 Sb. o vysokých školách. info
  • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). info
  • HOBZA, V., REKTOŘÍK, J. Základy ekonomie sportu. Praha: Ekopress, 2006. ISBN 80-86929-04-3. info
  • BENČO, J. Ekonómia vzdelávania. Bratislava: IRIS, 2002. ISBN 80-89018-41-6. info
  • HAMERNÍKOVÁ, B. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. Veřejná podpora a alternativní zdroje financování. Praha: VŠE, 1995. ISBN 80-7079-857-2. info
    doporučená literatura
  • REKTOŘÍK, J. a kol. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. Praha: Ekopress, 2007. ISBN 978-80-86929-29-3. info
  • Kesner, L.:. Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1104-4. info
  • FRIEDL, A. Školské zákony. Praha: Eurounion, 2005. ISBN 80-7317-043-4. info
  • TOPINKA, J., STANJURA, J. Občanská sdružení ve sportu - právní, účetní a daňové problémy. Praha: Olympia, 2001. ISBN 80-7033-233-9. info
  • NOVOTNÝ, J. Ekonomika sportu. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-85866-68-4. info
  • STIGLITZ, J.E. Ekonomie veřejného sektoru. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-454-1. info
  • Bílá kniha. Praha, Ministerstvo kultury, 1996. info
  • BENČO, J. Ekonomické problémy vzdelania. Bratislava: Edičné stredisko Ekonomickej univerz, 1992. ISBN 80-225-0416-5. info
Informace učitele
Ústní zkouška, 50 % účast na seminářích
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2013.