MARNKMAM Mezinárodní marketing

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2013
Rozsah
Přednáška 12 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Cílem tohoto předmětu je poskytnout souhrnný studijní materiál, který by měl umožnit studentům dobrou orientaci v poměrně složité oblasti mezinárodního podnikání a umožnit jim uplatnit získané znalosti o mezinárodních trzích a metodách mezinárodního marketingu v praxi. Pracovník v mezinárodním marketingu musí znát, analyzovat a reagovat na změny v mezinárodním prostředí, tak , aby byl schopen úspěšně uplatnit znalosti specifických marketingových strategií, které rozhodují o úspěších mezinárodního podnikání.
Osnova
  • 1. Podstata mezinárodního marketingu a jeho specifika
    2. Mezinárodní marketingové prostředí ekonomické
    3. Mezinárodní právní a politické prostředí
    4. Mezinárodní prostředí kulturní a sociální
    5. Mezinárodní výzkum trhu
    6. Segmentace zemí a výběr cílového trhu
    7. Strategické plánování v mezinárodním marketingu
    8. Obchodní metody a formy vstupu na zahraniční trh
    9. Mezinárodní výrobková strategie
    10. Mezinárodní cenová politika
    11. Mezinárodní distribuční politika
    12. Mezinárodní komunikační proces
    13. Mezinárodní marketing ve službách
    1. Definice mezinárodního marketingu. Vývojové etapy mezinárodního marketingu a jejich specifika.
    2. Globální ekonomika a hlavní subjekty mezinárodních ekonomických vztahů. Kritéria ekonomiky dané země. Ostatní faktory mající vliv na ekonomickou vyspělost zemí.
    3. Právní aspekty vstupu na mezinárodní trhy. Typy právního systému. Mezinárodní smlouvy a dohody, nástroje obchodní politiky. Vláda a politický systém. Politická rizika.
    4. Kultura a její elementy. Analýza jednotlivých částí kulturního a sociálního prostředí. Obchodní jednání se zahraničními partnery.
    5. Výzkumný proces a jeho etapy. Zdroje sekundárních dat. Analýza a inventarizace primárních informací. Specifika výzkumného procesu v mezinárodním marketingu.
    6. Volba zahraničních trhů a kritéria jejich segmentace. Selektivní model výběru cílového trhu.
    7. Průběh strategického marketingového plánování podniku. Uplatnění základních marketingových strategií v jednotlivých plánovacích etapách.
    8. Charakteristika jednotlivých obchodních metod a forem vstupu na zahraniční trhy. Přímý export, nepřímý export. Výroba v tuzemsku a v zahraniční - s přímými a bez přímých investic.
    9. Faktory ovlivňující rozhodování o výrobkové strategii. Strategie standardizace a adaptace. Komplexní výrobková mezinárodní politika.
    10. Typy cen v mezinárodním obchodě. Tvorba exportní ceny. Cenová politika a její cíle.
    11. Kroky strategického rozhodování podniků o způsobu a úrovních mezinárodní distribuce. Strategické možnosti vstupu do cizích distribučních kanálů a postup výběru distribučního partnera.
    12. Etapy komunikačního procesu. Prvky komunikačního mixu a jejich charakteristika. Model mezinárodní marketingové komunikace.
    13. Formy mezinárodního marketingu služeb. Specifika marketingu služeb. Základní pravidla a normy v mezinárodním marketingu služeb.
Literatura
    povinná literatura
  • MACHKOVÁ, H. Mezinárodní marketing. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-244-2986-2. info
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Mezinárodní marketing. Distanční studijní opora. Karviná: SU OPF, 2009. ISBN 978-80-7248-527-7. info
  • MACHKOVÁ, H. a KOL. Mezinárodní obchod a marketing: praktická výkladová encyklopedie. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0364-5. info
    doporučená literatura
  • KOL. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3237-4. info
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - efektivně a moderně. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2721-9. info
  • JANATKA, F. Mezinárodní obchod a mezinárodní marketing. Brno: NC Publishing, a.s., 2007. info
  • CATEORA, Ph. R., GRAHAM, J.L. International Marketing, 11th Edition. The McGraw-Hill Companies, 2002. ISBN 0-07-112312-1. info
  • ŠRONĚK, I. Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0012-3. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
seminární práce, doplněna vlastním šetřením u firem, zabývající se mezinárodním obchodem, písemná zkouška
AktivityNáročnost [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž93
Přednáška6
Zkouška40
Celkem145
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015.