SVBKPPO Career Guidance

School of Business Administration in Karvina
Summer 2013
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Kurz seznamuje studenty s profesním poradenstvím jako s pomáhající poradenskou činností, se systémy profesního poradenství, s povoláním, profesí a zaměstnáním jako s poradenskou kategorií a s diagnostikou profesního poradenství, včetně pracovního a výrobně-technologického procesu v organizacích. Sleduje profesní poradenství jako poradenskou službu poradců-mentorů v roli poskytovatelů poradenské intervence klientům v roli uživatelů poradenské intervence. Chápe profesní poradenství jako supervizní činnost s cílem poskytovat zpětnou vazbu. Ovlivňuje vlastní život studentů a jejich práci z hlediska osobního managementu a celoživotního učení. Posiluje adaptaci studentů na vysokoškolský vzdělávací styl, jejich připravenost k plynulému přechodu z vysoké školy na trh práce. Rozvíjí klíčové kompetence (core skills) a základní dovednosti (basic skills) studentů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do profesního poradenství
    2. Systém a organizace profesního poradenství
    3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenské kategorie
    4. Pracovní a výrobně-technologický proces v organizacích
    5. Klíčové kompetence a základní dovednosti
    6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost
    7. Diagnostika profesního poradenství
    8. Poradce v profesním poradenství
    9. Klient v profesním poradenství
    10. Poradenská intervence v profesním poradenství
    11. Supervize v profesním poradenství
    12. Zkoumání osobního života a práce
    13. Utváření osobního života a práce
    1. Úvod do profesního poradenství
    Profesní poradenství jako specifický typ pracovního poradenství. Profesní poradenství jako pomáhající poradenská práce s klientem. Paradigmata profesně poradenské práce s klientem.
    2. Systém a organizace profesního poradenství
    Liniová organizace systému profesního poradenství. Systém agentur profesního poradenství na trhu práce. Systém vybraných poradenských aktivit (guidance, video-counselling, mentoring).
    3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenská kategorie
    Povolání jako specifická pracovní činnost k pracovnímu výkonu. Profese a proces profesionalizace. Zaměstnání jako institucionalizované povolání.
    4. Pracovní a výrobně technologický proces v organizacích
    Humanizace pracovního procesu v organizacích. Sociálně emancipační a sociálně solidarizační funkce pracovního procesu v organizacích. Ekologizace výrobních technologií v organizacích.
    5. Klíčové kompetence a základní dovednosti
    Doporučení EU pro klíčové kompetence a základní dovednosti v celoživotním učení. Identifikace klíčových kompetencí a základních dovedností. Priority při výběru klíčových kompetencí a základních dovedností.
    6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost
    Vztah kvalifikace a profesní kompetence. Přístupy k vymezení profesní kompetence. Profesní kompetence jako potenciál k pracovnímu výkonu.
    7. Metodologie profesního poradenství
    Obsahová analýza dokumentů "Osobního profesního portfolia". Observační metoda s kvalitativní a kvantitativní interpretací. Interakční analýza v konkurzních řízeních do zaměstnání (assessment centre).
    8. Poradce v profesním poradenství
    Sociální role poradce v profesním poradenství. Kvalifikace poradce v profesním poradenství. Instrumentální, sociální a expresivní kompetence poradce v profesním poradenství.
    9. Klient v profesním poradenství
    Biodromální psychologie osobnosti klienta. Poznávání a charakteristika osobnosti klienta - rámec hodnotové orientace klienta. Motivy zakotvené v profesní orientaci klienta.
    10. Poradenská intervence v profesním poradenství
    Předmět poradenské intervence v profesním poradenství. Jedinečné intervenční situace klientů. Eklektická konstrukce úkolově orientovaného a empaticky orientovaného poradenského přístupu.
    11. Supervize v profesním poradenství
    Supervize jako zpětná vazba v profesním poradenství. Sekvence supervizního procesu v profesním poradenství. Role supervizora a supervidovaného v profesním poradenství.
    12. Zkoumání osobního života a práce
    Osobní management - formování osobní image, interakce s ostatními a strategie osobního růstu. Učení - celoživotní učení. Práce - vyhledávání a využívání informací o životě a práci, vztah práce, života a ekonomiky.
    13. Utváření osobního života a práce
    Hledání - udržení práce a rozhodování o zkvalitnění osobního života a práce. Změny a vyváženost životních a pracovních rolí. Proces utváření osobního života a práce.
Literature
    required literature
  • SCHERREROVÁ, D. Poradenství jako nástroj formování představ adolescentů o studijním oboru na vysoké škole. Karviná: OPF, SU, 2007. ISBN 978-80-7248-450-8. info
    recommended literature
  • ROSINSKI, P. Koučování v interkulturním prostředí. Nové nástroje využití národních, firemních a profesních odlišností. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261195-9. info
  • HORSKÁ, V. Koučování ve školní praxi. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8. info
  • PAULÍNOVÁ, L. Mentalita hojnosti. Dolní Libchavy: Akademie Libchavy, 2009. ISBN neuvedeno. info
  • PETŘÍKOVÁ, R. a kol. Společenská odpovědnost organizací. Ostrava: DTO CZ, 2008. ISBN 978-80-02-02099-8. info
  • MONROE, J. Ideální kariéra a zaměstnání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1947-4. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9. info
  • DÖLZ, S. Jak se úspěšně prosadit. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1073-0. info
  • HARWOOD, Ch., CUMMING, J., HALL, C. Imagery use in elite youth sport participants: Reinforcing the applied significance of Achievement Goal Theory. 2003. ISBN neuvedeno. info
  • JONES et al. The impact of motivational imagery on the emotional state and self-efficacy levels of novice climbers. 2002. ISBN neuvedeno. info
Teaching methods
One-to-One tutorial
Skills demonstration
Students' self-study
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž74
Přednáška6
Zápočet30
Summary116

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2013/SVBKPPO